Egyre több gyártó jelenti be akár évtizedek óta futó, egykor népszerű kompakt modelljeinek végét. A Ford lelövi a Fiestát, a Volkswagen nemrég borúlátóan beszélt a Polo jövőjéről, de nincs többé Chevrolet Spark vagy Hyundai Veloster sem, ma pedig kiderült, a Kia Riótól is el kell búcsúznunk.
A jelenség alapvetően két okra vezethető vissza. Az első, hogy a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt egyre több pénzébe kerül az autógyáraknak az új modellek fejlesztése és gyártása. Ez különösen az apró típusok esetében jelent problémát, hiszen ezeknél az üzemanyagtakarékosság mellett pont az alacsony ár jelenti a legnagyobb vonzerőt. Az autógyártók tehát az alábbi dilemmával szembesülnek: ha továbbra is olcsón adják kompakt autóikat, alig keresnek rajtuk valamit, ha viszont elkezdik őket arányaiban drágábban árulni, az emberek egyszerűen nem fogják megvenni őket.
A második probléma, hogy az SUV-k folyamatos térnyerése miatt az utóbbi időben érezhetően visszaesett a kereslet az apró autók iránt. A Kia például 2021-ben 90 ezer autót adott el az Egyesült Királyságban, ám ebből mindössze 3800 darab volt a fentebb említett Rio. Ezek után szomorú, de nem meglepő, hogy a gyártók inkább a hobbiterepjárók és crossoverek irányába mozdulnak, már csak azért is, mert ezeket jelentősen nagyobb haszonkulccsal tudják értékesíteni.
Most a Kiánál is ezt láthatjuk. A vállalat a crossoverek iránti kereslet növekedésével magyarázta a Rio európai forgalmazásának beszüntetését, az apró autó alternatívája így a közeli crossoveresített rokon Stonic lehet. A Kia ennek ellenére kiemelte: továbbra is elkötelezettek az apró autók iránt. Főleg a Picantóra büszkék, mely az összes brit eladásuk 10%-át generálta 2022-ben.