Árháborút robbant ki az akkupiacon a Debrecenben is nyomuló CATL
Kihasználva a csökkenő alapanyagárakat jelentős árengedményt ad hazai vásárlóinak a kínai CATL, a világ legnagyobb autóakkumulátor-gyártója, amely Debrecenben is üzemet akar építeni.

A CATL, a világ legnagyobb lítiumakkumulátor-gyártója a napokban jelentős árengedményről állapodott meg legfontosabb vásárlóival, köztük a Nióval, a Li Autóval, a Huaweijel és a Zeekrel – adta hírül a South China Morning Post hongkongi hírportál.
A kedvezményt a lítium-karbonát tonnánként 200 ezer jüanos (29 163 dollár) árát feltételezve adták hároméves szerződés keretében – idéz két iparági forrást a lap. A lítium árának tavalyi emelkedése megdobta az elektromos autók gyártási költségét, elnyelve az autógyártók árrését. A lítium-karbonát ára novemberben tonnánként 597,5 ezer jüanon tetőzött, majd február közepére 425 ezerre szelídült. Ez 30 százalékos árcsökkenés.
A CATL szállítja a világon gyártott elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok 37 százalékát. Óriási piaci súlya lehetővé teszi, hogy a lítiumbányák egy részétől a piaci átlag alatti áron vásárolja a nyersanyagot. Az alacsonyabb lítiumköltségeknek köszönhetően a villanyautó-akkumulátorok (EV-akkumulátorok) ára idén tovább fog csökkenni –mondja Davis Zhang, a különleges autóakkumulátorokkal foglalkozó Suzhou Hazardtex egyik vezető menedzsere. Ennek az autógyártók és az autóvásárlók is használt látják majd.
Hivatalos válasz híján
A CATL nem válaszolt a kínai sajtóorgánum kérdéseire az árcsökkentéssel kapcsolatban. Az erősödő verseny szorongatja a CATL-t. Kína prémium villanyautókat gyártó vállalatai a kereslet csökkenésétől szenvedtek tavaly, miután a munkahelyüket féltő fogyasztók halogatták a nagyobb beruházásokat, köztük az autóvásárlást. Az úgynevezett újenergiás járművek (new-energy vehicle, NEV), amikbe a tisztán elektromos, a konnektorból tölthető és az üzemanyagcellás autók tartoznak, 6,3 százalékkal volt alacsonyabb 2023 januárjában, mint 2022 januárjában – derül ki a hivatalos kínai adatokból.
Ugyanakkor Oujang Ming-kao, az állami gazdaságfejlesztési intézet vezető kutatója a napokban egy konferencián úgy becsülte, hogy a lítium-karbonát ára idén további 20 százalékkal csökken Kínában. A CATL-t nagy nyomás alatt tartják a kínai villanyautó-gyártók az árcsökkentés érdekében. Többségük veszteségesen termel, komoly gondjaik vannak a költségek lefaragásával. Ennek persze nem kellene meghatnia a behemót akkumulátorgyártót, ám annak annál inkább, hogy kisebb versenytársai elszipkázhatják ügyfeleit. A CALB, a Svolt és mások több üzletet megszereztek a CATL orra elől. Például a pekingi Li Auto új modelljeibe a Sunwoda és a Svolt akkumulátorait építi be, pedig korábban kizárólag a CATL-től vásárolt akkumulátorokat.
Közben látványos különbség alakult ki a CATL és az autógyártók számai között. Az akkumulátorgyártó 2022-ben kétszeresére növelte profitját 2021-hez képest, miközben a három okos villanyautó-gyártó, a Li Auto, a Xpeng és a Nio veszteséget jelentett. Várhatóan hamarosan más akkumulátorgyártók is árcsökkentéseket fognak bejelenteni, hogy megtartsák vásárlóikat – véli Kao Sen független sanghaji elemző.
Az alacsonyabb gyártási költségeknek köszönhetően pedig jó eséllyel mérséklődni fog az új autók ára. A kínai autóvásárlók így több ezer jüant spórolhatnak meg a következő időszakban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

