Alig egy órája ért véget a Jeep Avenger hivatalos magyarországi sajtóbemutatója, melyről Szentkuti Ákos kollégánk szállított friss információkat. Az amerikai terepjárógyártó első teljesen elektromos modellje - talán némi meglepetésre - hatalmas fölénnyel nyerte a 2023-as Az Év Autója díjat.
A nemzetközi szakmai zsűri tagja volt Gajdán Miklós kollégánk is, aki egy viszonylag kicsi, de mégis nagyon jól használható, praktikus és stílusos SUV-ként jellemezte az Avengert, mely tele van jópofa megoldásokkal és részletekkel. Jó ránézni, jó benne ülni, és jó vezetni.
Technikai adatok szintjén az autó 54 kilowattórás akkumulátort kapott egy 156 lóerős és 260 Nm-es villanymotor társaságában, mely az első kerekeket hajtja. A hatótáv így vegyesben 400 kilométer, de a Jeep szerint városban akár 550 kilométer is elérhető. Ez egy átlag embernek több, mint elég. A végsebesség elektronikusan korlátozott 150 km/h, a 0-100-hoz pedig 9 másodperc kell. A gyártó kiemelte az autó remek tölthetőségét is: bár sima hálózati csatlakozóról 26 óra kell a 100 százalékhoz, 100 kilowattos gyorstöltővel 24 perc alatt ugrik a töltöttség 20-ról 80 százalékra.
Az Avenger 1776 milliméter széles, 4084 hosszú, és 1528 magas, így egy viszonylag kicsi SUV-nak számít. Ennek ellenére 355 literes, kétszintes csomagtere kategóriájában tekintélyesnek mondható, ráadásul a belső térben itt-ott további 34 liter tárolóhelyet találunk, főleg az ajtópanelekben és a kardánalagútban.
A biztonságos éjszakai vezetés érdekében előre LED fényszórók kerültek, melyek felszereltségtől függően tükrös, illetve projektoros változatban is elérhetőek. Bár hátul az alap modell halogén izzókat kap, felárért LED is kérhető.
Az autót körbeölő fekete műanyag betéteknek is funkciója van: a legérzékenyebb, kisebb balesetekben, koccanásokban legtöbbször érintett helyekre tették őket, hogy minimalizálják az ilyenkor keletkező anyagi károkat. Az alacsony sebességnél történő balesetek így átlagosan csupán ezer eurós költséget jelentenek.
A beltér minden felszereltségi szinten 100 százalékig digitális interfészeket kapott beépített Tom Tom navigációval. A rendszer ráadásul vezeték nélkül támogatja az Apple CarPlay-t és az Android Autót.
Az első terepszög és a rámpaszög is 20 fok, míg a hátsó terepszög 32. A hasmagasság 200 milliméter, mely a kategóriában kifejezetten erősnek számít. Három felszereltségi szint lesz elérhető, melyek közül a Longitude a legfapadosabb. Ez 16 colos könnyűfém felniket, digitális klímát, tempomatot, tolatóradart, vészfékező és sávtartó asszisztenst, valamint lejtmenet vezérlőt kap. Eggyel feljebb helyezkedik az Altitude kiadás, mely 17 colos felniket, nagyobb járműkijelzőt, adaptív tempomatot, érintés nélküli csomagtérnyitást és kulcs nélküli ajtónyitást kap.
A kínálat tetejét a Summit jelenti, melynél már 18 colosak a felnik, fulll HD-k a fényszórók és elektronikusan behajthatóak a tükrök, mindamellett, hogy van ülés- és szélvédőfűtés, 2-es szintű önvezető rendszer, tolatókamera és holttérfigyelő, 360 fokos radar, vezeték nélküli töltő és automata távolsági fényszóró is. Egyelőre csak az alap Longitude változat ára ismert, mely 15 millió 990 ezer forintról indul.
A Jeep Avenger gyártása január 31-e óta folyik, Magyarországon várhatóan nyár végétől lesz kapható.
A sajtóeseményen a Jeep hangsúlyozta: elkötelezettek a környezetvédelem és az elektromobilitás mellett, így egy részletes stratégia keretében 2030-ig nullára csökkentenék autóik károsanyag kibocsátását. Ehhez első lépésben 2025-ig négy tisztán elektromos modell piacra dobását tervezik, az évtized végére pedig kizárólag villanyos autókat értékesítenének.