Az ittasság és a mobiltelefonálás mellett kevesebb hír szól az autóvezetők figyelmét korlátozó szintén fontos körülményről, az álmosságról. Egy friss tanulmány riasztó képet fest erről.
Amikor valaki fáradtan ül autója volánja mögé, úgy gondolhatja, hogy ennek nincs nagy jelentősége. Egy kortyot sem ivott és nem fog telefonálni vezetés közben – mi baj történhet? Egy friss kutatásból kiderült, hogy az autósok általában hajlamosak alulbecsülni a fáradságukból fakadó veszélyeket – írja a Jalopnik közlekedési szakportál.
Bónuszt kaptak
Az American Automobile Association (AAA) autós szövetség nemrégiben egyik kutatásában azt tesztelte, mit gondolnak az autósok álmosságukról vezetés közben. A kísérlet résztvevőinek egy autószimulátorban 150 mérföldet (240 kilométer) kellett levezetniük éjszaka autópályán. Aki a sebességkorlátozás betartásával gyorsabban célba ért, azt pénzjutalom várta.
A sofőröknek lehetőségük volt arra, hogy 20 mérföldenként (32 kilométer) megálljanak, bekapjanak valamit és igyanak egy kávét. A kutatók figyelték az autóvezetők fáradtságát, ezen belül azt, hogy milyen gyakran és milyen hosszúidőre csukódik le a szemük. A kutatás egyik aggasztó eredménye az volt, hogy az autósok ritkán élnek a pihenő lehetőségével. Csak akkor állnak meg, ha nagyon fáradtnak érzik magukat.
A többség nem volt "képben"
Érzékelik, hogy elálmosodtak, ám amikor erről kérdezték őket, akkor 75 százalékuk rosszul mérte fel álmosságát. Azt mondták, nem nagyon voltak dáradtak, miközben a mérési eredmények szerint közepesen vagy nagyon álmosak voltak.
Szintén kiábrándító, hogy még azok a sofőrök is kihagyták a pihenési lehetőségek háromnegyedét, akik úgy érezték, hogy majd leragad a szemük. Még rosszabb eredményt hozott azoknak az autósoknak a tesztje, akik egy-egy hatvan másodpercesidőszakból 15 másodperben már csukott szemmel vezettek. Az ehhez a csoporthoz tartozók negyede úgy értékelte, hogy még éppen hogy csak álmos.
Összességében a vezetők többsége nem csupán tovább hajt annak ellenére, hogy fáradtnak érzi magát,hanem még rossz is méri fel fáradsága mértékét. A célba érés gyorsaságát jutalmazó tesz persze torzíthat,ám a valóságban is vannak ösztönzők, amik siettethetik az autósokat úti céljuk elérésében. Az AAA-hoz tartozó autóbiztonsági alap becslése szerint a halálos kimenetelű autóbalesetek 16-21százalékában játszhat szerepet az, hogy valamelyik jármű vezetője fáradtan, álmosan vezetett.
A tanulságok ennek tükrében nem bonyolultak. A kutatók azt ajánlják az autósoknak: számoljanak azzal, hogy rosszul mérik fel fáradságukat. „Adjanak hozzá” ehhez egy adag fáradságot. Álljanak megrendszeresen egy kávéra vagy akár egy kis szundikálásra. Ne feledjék, hogy bár ez lelassítja őket, ha elalszanak vezetés közben, az életre szóló következményekkel járó tragédiához vezethet.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
