Villanyautó akár 2 millió forint alatt, erős brazil segítséggel
Autóipari szakértők úgy vélik, hogy Brazília az elektromos autók gyártásának egyik bázisa lehet a világon, annak ellenére, hogy jelenleg vámmentesen lehet villanyautókat importálni az országba. A támogatás eredményeként akár 1,85 millió forintba kerülhet egy villanyautó.
A brazíliai autóipar képviselői úgy vélik, meg kellene szüntetni az elektromos autók importjának vámkedvezményét, mert hátráltatja a hazai villanyautó-gyártás fejlődését. A szakértők egy része szerint azonban fenn kellene tartani az indirekt állami támogatást, mert ez segít felpörgetni az EV-eladásokat – írta La Prensa Latina hírportál angol nyelvű változata a helyzetet elemző cikkében.
Akik ellene
Az elektromos autók és alkatrészeik bevitele után 2015 óta nem kell megfizetni a 35 százalékos importvámot Brazíliában. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ez az ország Latin-Amerika legnagyobb villanyautó-piaca. Összesen 126,5 ezer elektromos és hibrid jármű fut az utakon, amelyek 40 százalékát 2022-ben helyezték forgalomba. A kedvezmény hétéves időtartama alatt 3,6 milliárd dollár (13,3 milliárd forint) vámbevétel-kiesést okozott a költségvetésnek – derül ki a Campinas üzleti tanácsadó cég adataiból.
Az ország autógyártóit tömörítő szervezet, az Anfavea javaslatot készített a támogatás eltörlésére. A szövetség elnöke, Marcio Leite azzal érvel emellett, hogy ha fennmarad az importkedvezmény, az tartós kárt fog okozni a helyi gyártóknak. Amíg a villanyautó-import nem jelenti sok autó behozatalát, addig nincs gond - fejtegette a szakember. Ha azonban a kedvezmény érvényben marad, akkor a kínai gyártók hamarosan akár 5000 dollárért (1,85 millió forint) értékesíthetnek elektromos autókat a brazil újautó-piacon. Ez az ár alacsonyabb, mint a benzinmotorral hajtott kisteherautók ára és negyede annak, amennyit a jelenleg kapható legnépszerűbb villanyautókért kell fizetni.
Akik mellette
Még az autóágazaton belül is vannak azonban olyanok, akik hívei a támogatásnak. Szerintük azért van szükség az árkedvezményre, hogy az elektromos autók pariba kerüljenek más „zöld” üzemeltetési formákkal. Brazíliában nagy hagyománya van a tisztán etanol és a zöldhulladék-alapú üzemanyagok használatának.
Nincs értelme villanyautót venni, ha összehasonlítjuk az árát egy 100 százalékban etanollal üzemeltethető járműével. Nem beszélve arról, ha figyelembe vesszük a középosztálybeliek fizetését – mondja Carlos Tavarez, Stellantis vezérigazgatója.
A vámkedvezmény ösztönzi a helyi villanyautó-gyártás felfuttatását – fogalmazott meg első látásra meghökkentő véleményt Santiago Chamorro, a GM dél-amerikai részlegének igazgatója. Brazília gazdag az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagokban, miközben erős az autógyártás infrastruktúrája, és megvan a zöldenergia-felhasználás hagyománya is.
Ennek alapján a kolumbiai származású menedzser szerint minden esély megvan rá, hogy Brazília az elektromos autók gyártásának és exportjának egyik bázisa legyen a világon. A villanyautók erősödésére jó példa a Brazília Atlanti-óceáni partjától 350 kilométerre lévő Fernando de Noronha-szigetcsoport önkormányzatának döntése. Erre a területre 2023 elejétől kezdve nem lehet fosszilis üzemanyaggal hajtott autót bevinni. Az akarják, hogy 2030-ra tejesen eltűnjenek a kipufogóval rendelkező járművek a szigetekről.
A kedvezménynek köszönhetően 2022-ben közel 30 ezer új elektromos és hibrid jármű talált gazdára Brazíliában, ami 41 százalékkal több a 2021-es adatnál. Ezzel az villanyautó-gyártók piaci részesedése egy év alatt két százalékról öt százalékra nőtt 2023-ra.
Eközben a töltőhálózat is fejlődik. Miután 2022-ben megháromszorozódott a számuk, jelenleg 3000 töltőt vehetnek igénybe az elektromos autók tulajdonosai. A részben vagy teljesen elektromos meghajtású autókat gyártó üzemek a kínai BYD és Chery, illetve a japán Toyota tulajdonában vannak Brazíliában.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

