Villanyautó akár 2 millió forint alatt, erős brazil segítséggel
Autóipari szakértők úgy vélik, hogy Brazília az elektromos autók gyártásának egyik bázisa lehet a világon, annak ellenére, hogy jelenleg vámmentesen lehet villanyautókat importálni az országba. A támogatás eredményeként akár 1,85 millió forintba kerülhet egy villanyautó.
A brazíliai autóipar képviselői úgy vélik, meg kellene szüntetni az elektromos autók importjának vámkedvezményét, mert hátráltatja a hazai villanyautó-gyártás fejlődését. A szakértők egy része szerint azonban fenn kellene tartani az indirekt állami támogatást, mert ez segít felpörgetni az EV-eladásokat – írta La Prensa Latina hírportál angol nyelvű változata a helyzetet elemző cikkében.
Akik ellene
Az elektromos autók és alkatrészeik bevitele után 2015 óta nem kell megfizetni a 35 százalékos importvámot Brazíliában. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ez az ország Latin-Amerika legnagyobb villanyautó-piaca. Összesen 126,5 ezer elektromos és hibrid jármű fut az utakon, amelyek 40 százalékát 2022-ben helyezték forgalomba. A kedvezmény hétéves időtartama alatt 3,6 milliárd dollár (13,3 milliárd forint) vámbevétel-kiesést okozott a költségvetésnek – derül ki a Campinas üzleti tanácsadó cég adataiból.
Az ország autógyártóit tömörítő szervezet, az Anfavea javaslatot készített a támogatás eltörlésére. A szövetség elnöke, Marcio Leite azzal érvel emellett, hogy ha fennmarad az importkedvezmény, az tartós kárt fog okozni a helyi gyártóknak. Amíg a villanyautó-import nem jelenti sok autó behozatalát, addig nincs gond - fejtegette a szakember. Ha azonban a kedvezmény érvényben marad, akkor a kínai gyártók hamarosan akár 5000 dollárért (1,85 millió forint) értékesíthetnek elektromos autókat a brazil újautó-piacon. Ez az ár alacsonyabb, mint a benzinmotorral hajtott kisteherautók ára és negyede annak, amennyit a jelenleg kapható legnépszerűbb villanyautókért kell fizetni.
Akik mellette
Még az autóágazaton belül is vannak azonban olyanok, akik hívei a támogatásnak. Szerintük azért van szükség az árkedvezményre, hogy az elektromos autók pariba kerüljenek más „zöld” üzemeltetési formákkal. Brazíliában nagy hagyománya van a tisztán etanol és a zöldhulladék-alapú üzemanyagok használatának.
Nincs értelme villanyautót venni, ha összehasonlítjuk az árát egy 100 százalékban etanollal üzemeltethető járműével. Nem beszélve arról, ha figyelembe vesszük a középosztálybeliek fizetését – mondja Carlos Tavarez, Stellantis vezérigazgatója.
A vámkedvezmény ösztönzi a helyi villanyautó-gyártás felfuttatását – fogalmazott meg első látásra meghökkentő véleményt Santiago Chamorro, a GM dél-amerikai részlegének igazgatója. Brazília gazdag az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagokban, miközben erős az autógyártás infrastruktúrája, és megvan a zöldenergia-felhasználás hagyománya is.
Ennek alapján a kolumbiai származású menedzser szerint minden esély megvan rá, hogy Brazília az elektromos autók gyártásának és exportjának egyik bázisa legyen a világon. A villanyautók erősödésére jó példa a Brazília Atlanti-óceáni partjától 350 kilométerre lévő Fernando de Noronha-szigetcsoport önkormányzatának döntése. Erre a területre 2023 elejétől kezdve nem lehet fosszilis üzemanyaggal hajtott autót bevinni. Az akarják, hogy 2030-ra tejesen eltűnjenek a kipufogóval rendelkező járművek a szigetekről.
A kedvezménynek köszönhetően 2022-ben közel 30 ezer új elektromos és hibrid jármű talált gazdára Brazíliában, ami 41 százalékkal több a 2021-es adatnál. Ezzel az villanyautó-gyártók piaci részesedése egy év alatt két százalékról öt százalékra nőtt 2023-ra.
Eközben a töltőhálózat is fejlődik. Miután 2022-ben megháromszorozódott a számuk, jelenleg 3000 töltőt vehetnek igénybe az elektromos autók tulajdonosai. A részben vagy teljesen elektromos meghajtású autókat gyártó üzemek a kínai BYD és Chery, illetve a japán Toyota tulajdonában vannak Brazíliában.