Megvizsgálták, milyen arányban hibásodik meg a villanyautók akkuja
Egy elektromos autó messze legdrágább alkatrésze az akkupakk. Nem meglepő tehát, hogy az egyik legáltalánosabb félelem a villanyautók kapcsán az akkumulátor meghibásodása, hiszen ennek cseréje akár az autó újkori vételárának fele is lehet. Hogy kiderüljön, pontosan mennyire kell ettől tartani, a Recurrent Auto egy nagyszabású felmérést végzett 15 ezer villanyautó tulaj közreműködésével, a végeredmény pedig sokak számára megnyugtató lehet.
Összességében a megkérdezettek csupán 1,5 százaléka számolt be arról, hogy autójában cserélni kellett az akkut. Fontos azonban megjegyezni, hogy ebbe nem tartoznak bele a visszahívások.
Az adatok alapján az is megfigyelhető, hogy minél öregebb egy típus, annál problémásabb lehet. Ez egyrészt arra vezethető vissza, hogy a korosodó modelleknek több ideje volt elromlani, másrészt röpke 10 évvel ezelőtt a gyártók még sokkal tapasztalatlanabbak voltak a villanyautók terén. Ennek megfelelően legrosszabbul a Nissan Leaf és a Tesla Model S szerepelt, melyek az első elterjedt villanyautók egyikei voltak. Őket a Jaguar I-Pace, a Chevy Volt, a Tesla Model X, az Audi e-Tron, a Tesla Model 3, és a Tesla Model Y követi, egyre csökkenő hibaszázalékkal.
Az is látszik, hogy az idő előrehaladtával az egyes típusok fokozatosan egyre megbízhatóbbak lettek: a 2011-es Nissan Leafek még 8,3 százalékában kellett akkut cserélni, ám 2012-re ez a szám 3,5 százalékra csökkent. Hasonló a helyzet a Tesla Model S-nél is: 2013-ban 8,5; 2014-ben pedig 7,3 százaléknál fordult elő probléma.
Annak esélye tehát, hogy egy viszonylag új, kiforrott villanyautóban akkumulátort kelljen cserélni, elég csekély. Ha viszont mégis erre kerülne a sor, akkor sem kell megijedni: a javítást általában fedezi a garancia.
Mindez azonban azt is jelenti, hogy használt, pláne idősebb villanyautót venni elég nagy kockázatokat rejthet magában. Nem elég, hogy ezek akkumulátorai a statisztikák szerint hajlamosabbak a meghibásodásra, garancia hiányában az esetleges csere fájdalmasan sokba kerülhet.
Nem kell azonban elromlania az akkumulátornak ahhoz, hogy cserére szoruljon. Az idő múlásával a degradáció is problémát jelenthet, mely miatt az akku veszít a kapacitásából. Úgy tűnik, ettől sem kell azonban megijedni. Az adatok alapján bár egy vadiúj aksi az elején még viszonylag gyorsan degradálódik, a jelenség hamar lelassul.