Miközben az Egyesült Államokban az elektromos autókat gyártó startupok számos problémával küzdenek, az amerikai tőzsdén jegyzett kínai társaik jobban szerepelnek a számok alapján.
Az elektromos autók fejlesztésére és gyártására létrehozott egyesült államokbeli startup vállalatok - köztük a Lucid, a Lordstown Motors, a Nikola – egymás után kényszerülnek arra, hogy a várttól elmaradó teljesítményük miatt magyarázkodjanak befektetőiknek, a hasonló kínai vállalatok jó eredményekről számolnak be – derült ki a CNBC cikkéből.
Tőzsdei részvényárfolyamuk ugyan ezeknek a cégeknek is hullámzó, ám termelésük folyamatosan bővül. A Li Auto, amely úgynevezett hatótávnövelő rendszerrel ellátott SUV-ket gyárt, több autót adott el márciusban, mint a hozzá hasonlóan az amerikai tőzsdén jegyzett Xpeng a teljes első negyedévben. A Li Auto autói lényegében konnektorból tölthető hibridek, a bennük lévő benzinmotor akkor veszi át a szerepet, ha elfogy az akkumulátorokban tárolt energia. A cég márciusban 20 823 autót értékesített, amivel összesen 52 584 autót adott el az év első három hónapjában. Ez kiugró, 66 százalékos növekedés 2022 első negyedévéhez képest.
A Xpeng ehhez képest kevésbé sikeres: 18 230 autót adott el 2023 januárja és márciusa között, ami 47 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Márciusban csak 7002 autót tudtak értékesíteni, amiről legalább annyit el lehet mondani, hogy nagyobb az első negyedév havi átlagánál. Az eladások közel felét a cég új P7i sportszedánja adta, amelyet márciusban mutattak be.
Az amerikai tőzsdén jegyzett harmadik kínai startup villanyautó-gyártó, a Nio 31 041 autó eladásáról számolt be 2023 első negyedévében, ami ötödével több az egy évvel korábbinál. Márciusban 10 378 autót adtak el.
A Li Autót úgy jellemzik az autós szaksajtóban, hogy a technológiamániás vevők nem olcsó márkája. A vállalat szerint Kínában megszerezték a jó profitot ígérő 300 ezer és 500 ezer jüanba kerülő (15-25 millió forint) SUV-k piacának 20 százalékát. A Tesla közepes SUV-ja, a Model Y kínában 261-362 ezer jüanba kerül. A Xpeng G9 SUV-jának ára 310 ezer jüantól indul. A P7i ára 250 ezernél kezdődik, ám ha a vevő kéri a gyártó vezetőasszisztens rendszerét, ami a városi közlekedést hivatott megkönnyíteni, akkor legalább 270 ezer jüant kell fizetnie. Ez a technológia három nagyvárosban működik.
Talán a legismertebb kínai autógyártó, a BYD is óriási tempóban növelte villanyautó-eladásait az év első három hónapjában. A 264 647 elektromos autó, amit értékesítettek, 80 százalékkal több a 2022 első három hónapjában eladott autóknál. A hibridekből több mint 283 ezret adtak el, ami kétszerese a tavalyinak.