Japán márkák tűnhetnek el a villanyautók miatt
A japánok egyelőre nem igazán a elektromos autókban látják a jövőt, inkább a hibridekben és a hidrogénhajtásban, ám emiatt könnyen lehet, hogy néhány autógyártójuk követheti a kihalásban az autóipar számos korábbi ismert márkáját.
Kínától kezdve az Egyesült Államokon át Európáig a világ nagy autópiacai abban versenyeznek, melyikükre kerül több elektromos autó a lehető legrövidebb idő alatt, ám Japán nem tart velük – derül ki a China Daily cikkéből.
Pedig a szigetországban is szeretik az autózást: 2022-ben 4,2 millió új autó talált gazdára. A lakosság számában egyharmadával kisebb Németországban 2,650 ezer új autót adtak el tavaly. A szigetországban összesen 59 ezer villanyautót értékesítettek az elmúlt évben, ami ugyan háromszorosa a a 2021-es eladásoknak, de így is csak két százaléka a teljes piacnak. Ez a helyzet mintha szembe menne az ország autóiparának érdekével. Japánban ez az ágazat ad munkát a munkaerő nyolc százalékának és az autóipar kivitele adja a teljes export negyedét.
A hibrid és elektromos meghajtásban a japán cégek úttörő szerepet játszottak, ám szakértők szerint ma már a hibridek népszerűsége fékezi a villanyautók terjedését. Ez a körülmény nem ösztönzi az autógyártókat az elektromos átállásra. A világ jelenleg legnagyobb autógyártója, a Toyota korábbi vezetősége azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy rendszeresen megkérdőjelezte az elektromos autók jelentőségét.
Bár ez a vezérigazgató cseréjével változni látszik, van olyan szakértő, aki szerint lassú a reakció. "Úgy vélem, a Toyota azért késlekedik a konnektorból tölthető hibridek és az elektromos autók gyártásával, mert nagyon sok pénze fekszik a hibridek fejlesztésében" – mondta Wada Kenicsiro, a Japán Elektrifikációs Kutatóintézet vezetője. Úgy viselkedik a cég, mint egy sikeres szumóbirkózó, aki a lehető leghosszabb ideig fenn akarja tartani a neki kedvező helyzetet a sportágában.
A tokiói kormány ugyan más országok vezetéséhez hasonlóan kedvezményekkel támogatja az elektromos autók vásárlását, ám az villanyautó-tulajdonosok arra panaszkodnak, hogy a töltőhálózat nagyon gyér. Úgy tűnik, Japán ezen a téren lemarad a világtól. A kétszázalékos tavalyi villanyautó-eladási aránnyal érdemes összevetni, hogy Kínában 2022-ben az értékesített új autók ötöde, Nyugat-Európában 15 százaléka, az USA-ban 5,3 százaléka volt elektromos autó – derült ki a PwC számviteli tanácsadó cég adataiból.
Mit sem számít, hogy a Mitsubishi Motors i-MiEV-je már 2009-ben, a Nissan Leaf pedig rá egy évre megjelent a világ útjain. Persze a korai indulás hátrány is lehet, mert ezek az autók elég halvány képességeket mutattak fel a mai EV-khez képest és alig volt nyilvános töltő, ahol fel lehetett tölteni azakkumulátoraikat elektromos energiával. Emiatt nem minősültek praktikus vételnek. Bezzeg a hibridek, amelyek a hagyományos autók hosszú távú alternatívájának látszottak, akkor népszerűek voltak, és azok mai is Japánban, ahol tavaly az eladott új autók 40 százaléka volt hibrid meghajtású.
Hogy lehet mellényúlni egy Leaffel? Így
A Nissan villanyautója is ingyen parkol, fillérekből üzemel, csendes, lendületes és használtan olcsó. Csapdák azért itt is vannak.
Az elektromos autók terjedését az is hátráltatja, hogy sok fejlesztési energiát és forrást köt le a hidrogénmeghajtás fejlesztése. Ez jóval lassabban halad a világ autóiparában, mint az akkumulátoros autók térnyerése. A történet vége az lehet, hogy ha a japán autógyártók nem változtatnak gyorsan a hozzáállásukon, akkor némelyikük eltűnhet a színről – véli Endo Koji, az SBI Securities befektetési cég elemzője.
A Nissan tett egy lépést afelé, hogy elkerülje ezt a veszélyt. Piacra dobta Sakura névre keresztelt, elektromos meghajtású miniautóját, a szigetország híres „kei” (3,5 méternél rövidebb és 1,6 méternél keskenyebb) autókategóriájában. Ez adta az említett 59 ezer eladott új EV harmadát. Ez a városi törpe arra bazírozhat, hogy a japán autósok napi átlagban rövidebb utakat tesznek meg, mint európai vagy amerikai társaik.
A kormány szerint ráérnek
A japán kormány 30 ezerről 150 ezerre akarja emelni a nyilvános áramkutak számát 2030-ra. Ez a nem túl ambiciózus szám is mutatja a szigetország vezetésének szkeptikus hozzáállását az elektromos meghajtáshoz. A közlekedési minisztérium egyik tisztviselője szerint az EV-k drágák, miközben a gyártásukhoz szükséges erőforrások korlátozottak. A hibrid technológia megfizethető és ez is jelentősen mérsékli a károsanyag-kibocsátást – mondta a minisztérium autóiparért felelős vezetője. Szerinte az uniós elektrifikációs stratégia „extrém” gyorsaságú átállást irányoz elő. Nem véletlen, hogy napirendre került a szintetikus bioüzemanyagok használatának lehetősége a hagyományos motorokban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.

