Tisztázta a rendőrség a gyorshajtási szigorítás részleteit
Sajtótájékoztatót hívott össze ma reggel az Országos Rendőr-főkapitányság. Óberling József rendőrezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője szerint szeretnék tisztázni a nemrég nagy port kavart gyorshajtási szigorítással kapcsolatos téves információkat, melyek elterjedtek az interneten és a sajtóban.
A szigorírás értelmében megszűnik a gyorshajtási tűréshatár. Míg korábban nem járt büntetés azért, ha valaki 50-es táblánál 53-mal haladt, mostantól akár egyetlen km/h-s gyorshajtásért is jöhet a csekk, ha a bemérés után megállítják az autóst.
Ami a fentiekkel kapcsolatban rögtön problémaként merült fel, az a traffipaxok pontosságának kérdése. Sokan úgy tudják, a készülékek 2-3 százalékot is tévedhetnek egy mérés során, így elméletben az is kaphat büntetést, aki bár 50-nel haladt, a traffipax 52-vel mérte be. Óberling József rendőrezredes szerint itt egy félreértésről van szó. A traffipaxok 3 tizedmásodpercenként 1000 mérést végeznek, az eredmények pontosságához pedig nem férhet kétség. A 2-3 százalékos pontatlanság valójában nem a készülékre, hanem a hitelesítési teszt tűréshatárára vonatkozik, melyen a mérőeszközöknek át kell esnie. Ezt egyébként a jövőben már nem tüntetik fel. Az ezredes azt is hozzátette, a törvények szerint a hitelesített mérőműszerrel mért eredményt vitathatatlannak kell tekinteni egészen addig, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik.
Óberling József többször kiemelte: a rendőrök továbbra is saját hatáskörben dönthetnek, büntetnek-e a gyorshajtásért, és ha igen, milyen mértékben. Továbbra is a komoly, mások testi épségét veszélyeztető gyorshajtókra fognak vadászni, nem pedig azokra, akik 50 helyett 52-vel mennek.
Az sem volt eddig egyértelmű, mi a teendő, ha egy autó sebességmérője pontatlan értéket mutat, a sofőr pedig ezért hajt gyorsan. A rendőrezredes szerint az autók gyárilag valamivel nagyobb sebességet mérnek mint a valós tempó, így az eltérés felfelé csak elenyésző lehet. Ha a műszere mégis kirívóan pontatlanul mér, azt a sofőrnek észre kell vennie.
Elhangzott továbbá, hogy a szigorítás célja nem a pénzbehajtás. A kiszabott bírságokból befolyó összeg nem a rendőrséghez, hanem az államhoz kerül, a szigorítások utáni többlet pedig ezen a szinten jelentéktelennek számít.
A rendőrség egyébként 40 vadiúj traffipaxot is beszerzett nemrég, ám kérdésünkre Óberling József elmondta: az új készülékek érkezése és a gyorshajtási szigorítások között nincs összefüggés.