2023.07.02. 08:00

Az amerikai Urtopia kerékpárfejlesztő vállalattól korábban sem állt távol, hogy extravagáns bringákkal álljon elő. Az elektromos bringáiba épített okostelefonok egyebek mellett lehetővé tették, hogy a tulajdonos az ujjlenyomatával zárja le a gépet a hagyományos biciklilakat helyett.

A cég azonban úgy gondolta, ez nem elég, ezért új modelljét a mesterséges intelligenciát alkalmazó Chat GPT-s kommunikával látta el – írta az Electrek.

A ChatGPT képes összetett válaszokat adni a neki feltett kérdésekre, ezért az Urtopia úgy láthatta, hasznos lehet a bringásoknak. Valós idejű időjárási információkat adhat, GPS-es navigációval segíthet megtalálni a kerékpárutakat és monitorozhatja a bringás pulzusát. Emellett a biciklizések alatt megtett távolság figyelembevétel figyelmeztethet, hogy eljött a szerviz ideje.

Mindez persze nem működne, ha az Urtopia nem adná hozzá a generatív mesterséges intelligenciához saját hangfelismerő rendszerét. Ezzel menet közben az unalmas szakaszokon akár filozófiai vitákat folytathat a kerékpáros bringája fedélzeti MI-jével anélkül, hogy elengedné a kormányt.

Az Electrek cikkírója úgy gondolta, érdemes megkérdezni a ChatGPT-t, mit szól ahhoz, hogy kerékpárok fedélzeti számítástechnikai eszközeként használják. A válasz alapján úgy tűnik, túlzottan jól neveltnek tanították ki az MI-t. Ugyanis nem sértődött meg azon, hogy egy "guglitérkép", egy időjós, egy fitneszketyere és egy napló keverékének használják, amire a legbutább okos mobil is képes. Mindezt természetesnek vette.

Emellett tudásának mérhetetlen sötét verméből előbányászta azt a figyelmeztetést, miszerint nem szerencsés, ha a bringás figyelmét elvonja a vele folytatott társalgás. Ehelyett a közlekedésre kell figyelne, ahogy a papája tanította. Némi feledékenységre vall ugyanakkor, hogy nem figyelmezteti a kerékpárost: vegyen fel bukósisakot, vigyen magával vizet és ne mutassa fel a gyűrűs ujját az autósoknak, amikor leszorítják az útról. Az utóbbinak ugyanis pofozkodás lehet a vége, amitől még ChatGPT sem védheti meg a kerékpárost. Legalábbis egyelőre.