Villanyosítás: normális méretű autók nélkül nem fog menni
Új választ találtak arra, miért drágák a villanyautók, máshol keresve a jelenség okát. A megoldást a normális méretű autók jelenthetik egy amerikai szervezet szerint.
A drága piaci termékeknek nem feltétlenül azért magas az áruk, mert objektíve sokba kerülnek, lehet, hogy csak relatíve kell sokat fizetni értük ahhoz képest, mennyi pénzük van a vevőknek. Azaz a vásárlók alulfizetettek lehetnek - egyebek mellett ezt az egyébként kézenfekvő ellentmondást hozza fel a Jalopnik autós portál a villanyautók árát firtató cikkében, amely a Ford példáját mutatja be.
Óriási villanyautós mínusz
A Ford például nem csinál titkot abból, hogy nehezen áll át az elektromos autók gyártására és egyelőre hatalmas veszteséggel árulja azokat.
Az autógyártó 2023 közepén jelezte, hogy ebben az évben dollármilliárdokat veszíthet az elektromos autók eladásán. A bejelentés másik része szerint visszaveszik ezek gyártását, hogy hozzáigazítsák a kínálatot a vártnál gyengébb kereslethez. A Ford ezzel gyakorlatilag arra a utalt, hogy nincs elég pénze a vevőknek a villanyautókra.
Normális méretű villanyautókra van szükség
A The American Prospect közpolitikai intézet azonban vitába szállt a Forddal. A szervezet azt mondja, a villanyautók nem kerülnek sokkal többe, mint a hozzájuk hasonló hagyományos meghajtású autók, csak éppen a kereslethez képest túl drágák.
A szervezet szerint az autógyártók nem olyan modelleket kínálnak, amelyeket az átlagautós megvásárolhatna magának. A Ford például F-150 Lightningjével vagy Mustang Mach-E-jével a fizikailag a legnagyobbak közé sorolható, egyben legnagyobb nyereséggel eladható modelleket villamosította.
A szervezet a Kelly Blue Book autóipari adatszolgáltatóra hivatkozik, amely szerint a villanyautók átlagára 55 ezer dollár (19,5 millió forint), miközben a hozzájuk hasonló hagyományosak autók átlag 50 ezer dollárba (17,7 millió forint) kerülnek. A gond az, hogy az autógyártók követni akarják az autósok kisteherautó- és SUV-mániáját. Nem nagyon kínálnak olcsóbb szedánokat elektromos meghajtással. Igaz, ezen a téren már történt valami az amerikai piacon: Auto NewsResearch & Data Center kutatóintézet 2023 első negyedéves adatai azt mutatták, hogy a teljes piacot, azaz a hagyomámyos és elektromosokat együtt nézve a szedánok piaci részesedése 21,4 százalékra nőtt a 2021 utolsó negyedévében elért 19,7 százalékos mélypontról.
Nemcsak a vevők, a munkások pénztárcája is kulcskérdés
Ezzel kapcsolatban a The American Prospect el akar oszlatni egy régi mítoszt. E szerint a XX. század elején a Ford azért fizetett az átlagosnál magasabb bért a munkásainak, hogy azok meg tudják vásárolni a gyár T-modell autóját. Valójában a cégalapítót vezetőtársai beszélték rá, hogy többet fizessen, mint amit más vállalatoknál kereshetnének az emberek, mert így tudja megtartani az alkalmazottait és tudja elkerülni a káros fluktuációt.
Nincs új a nap alatt: az Amazon online kiskereskedő az elmúlt években ugyanezt csinálta. Valamivel többet fizet a raktáraiban dolgozó munkásoknak, mint amit a lakóhelyük környékén más cégeknélkereshetnének. Ezért az Amazont választják, figyelmen kívül hagyva, hogy jóval nagyobbmunkaintenzitással kell ennél a cégnél dolgozniuk, mint ha máshoz helyezkednének el.