Szembejön a valóság: esik a Formula-1 népszerűsége

2023.09.08. 16:08

A Formula-1 népszerűsége rekordot rekordra halmozott az utóbbi években: egyre többen és többen ültek a képernyők elé, a teltházas futamok pedig szinte általánossá váltak. Mostanában azonban úgy tűnik, kezd megtörni a lendület, ezt pedig a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media is érzi.

A jelenség hátteréről a Jalopnik írt részletes elemzést. Álláspontjuk szerint ahhoz, hogy megértsük a hanyatlás okait, először a népszerűség-robbanás hátterével kell kezdenünk. Amikor a Liberty Media 2016-ban megvásárolta a Formula-1 jogait, teljesen új alapokra helyezte a sportág marketingjét. A bajnokságot afféle izgalmakkal, érzelmekkel és drámával teli showműsorként kezdték tálalni, mely a Netflix Drive to Survive „dokumentumsorozatán" is erősen érződött. Bár a széria rengeteg új nézőt hozott a sportágnak, a készítőket sok kritika érte azért, mert gyakran elferdítve, a valóságtól elrugaszkodott módon, szinte szappanopera vagy valóságshow-szerűen tálalták a szezon történéseit.

Bár a mesterségesen kreált dráma és izgalom sok új ember érdeklődését felkeltette, a friss nézők téves elvárásokkal ültek le Formula 1-et nézni. A Drive to Survive egy ármánykodással, feszültséggel, konfliktusokkal és mindenek előtt kiélezett versennyel teli sportként tálalta az autóversenyzés legfelsőbb osztályát, ráadásul ennek túlzó mivolta a fenomenális izgalmakat és botrányokat hozó 2021-es szezonban senkinek nem tűnt fel. Egy ilyen év azonban messze nem általános.

GettyImages-516462556


A Formula-1 valódi arca ugyanis egészen más. A friss nézők nem tudhatták, hogy az elmúlt évtizedek során milyen sok volt a kiábrándítóan egysíkú szezon, ahol először Schumacher, majd Vettel és Hamilton éveken keresztül verhetetlennek bizonyult. A Liberty Media és a Drive to Survive egy hamis, erősen idealizált képet adott el az új érdeklődőknek a Formula-1 milyenségéről, ez a stratégia azonban most kezd visszaütni.

Max Verstappen és a Red Bull lehengerlő dominanciájával ugyanis megmutatta magát az autóversenyzés csúcsának valódi arca, melyre az elmúlt évek félrevezetett nézői nem voltak felkészülve. Ennek hatására egyre többen ábrándulnak ki, és fordulnak el a sporttól.

Mindezt már a Liberty Media vezetősége is észrevette. „A kihívás nyilvánvalóan az, hogy Max Verstappen egy elképesztő szezont fut, és rekordot rekordra halmoz. Stefano Dominicali [az F1 CEO-ja] joggal mondja, hogy » Gyere, nézd ezt a történelmi pillanatot, ilyen sikereket még nem láttál, ezt nem akarod kihagyni. « Meglátjuk, ez működni fog-e. Az igazság az, hogy van egy nagyon vonzó és versenyképes termékünk, azt leszámítva, hogy Max [Verstappen] gyors". - nyilatkozta Greg Maffei, a Liberty Media első embere.

Hogy a marketingcsapat sugallta idealizált kép és a valóság között tátongó szakadékot hogyan tervezik áthidalni, egyelőre nem egyértelmű. Egy dolog biztos: vagy a versenyeket kell az elvárások szintjére emelni, vagy az elvárásokat kell a versenyek valóságához igazítani.