Több autós fronton is támadásba lendül az iPhone-okat gyártó chipmamut
Szokatlan módszerrel akar jelentős piaci részesedést szerezni az elektromos autók gyártásában a tajvani Foxconn bérgyártó vállalat, amely egyebek mellett az Apple mobiljainak gyártójaként vált ismertté.
A Foxconn vagy hivatalos nevén Hon Hai óriásvállalat a több lábon állás jegyében akar hódítani az autó-alkatrészek és az autógyártás területén – derült ki a cég vezetőinek nyilatkozataiból, amelyek a CNBC-n olvashatók. Az egyik fontos terület az úgynevezett speciális chipek gyártása.
Autók felé fordulnak
Ezek azok a félvezetők, amelyeket az egyszerű eszközökben, például az internet of thingshez (IoT) tartozó háztartási gépekben, illetve az autókban használnak. A vállalat nem akar beszállni a legmagasabb technológiai szintet jelentő négy és három nanométeres chipek gyártásába, amiben a tajvani TSMC és a koreai Samsung jár az élen. Nagyobb piaci lehetőséget látnak a hétköznapokban óriási tömegben használt, 28 nanométeres chipekben, amelyek hiánya nagy felfordulást okozott a koronavírus-járvány idején az autógyártásban.
Ezen a téren elfogadható befektetéssel jó megtérülésre számíthatnak, míg ha a csúcstechnológiára hajtanának, csak követőként loholhatnának az említett élenjáró vállalatok mögött. Az elektromos autók gyártása is a szóban forgó technológia mellett szól. Ezek a félvezetők és az áramellátásról gondoskodó alkatrészek nagy jövő előtt állnak, mert az autógyártók jó hatékonyságuk miatt keresik ezeket.
Ugyanakkor a Hon Hai nem csupán másokat akar ellátni villanyautó alkatrészekkel. Már 2021-ben bejelentettek három elektromosautó-prototípust, amelyeket a tajvani Yulon Motorral közösen gyártanak. Egyelőre kis szériákról van szó, de a vállalat 2025-re meg akarja szerezni a világ villanyautó-piacának öt százalékát – derült ki a Reuters korábbi híréből.
Ahogy a cég egyik vezetője fogalmazott: minden fronton támadnak az átalakuló autóiparban. Beszállítóként alkatrészeket szállítanak. Bérgyártóként vállalják autógyártók, elsősorban startupok autóinak előállítását. Partnerként készek részt is vállalni egy-egy típus közös fejlesztésében. Úgy gondolják, hogy előnyükre válik, ha sok mindenbe belefolynak, mert így sok mindenhez érteni fognak.
A Foxconn stratégiájának további eleme, hogy termelésük egy részét kihelyezik Kínán kívülre, például Indiába és Indonéziába. Ezzel részben válaszolnak Washington és Peking megromlott gazdasági kapcsolataira, részben megelőzik, hogy a kínai társadalom elöregedése miatt esetleg kialakuló munkaerőhiány akadályozza tevékenységüket Kínában.