Forma-1 kibeszélő: Norris kiugrott, Bearman beugrott, a Haas pedig megszívatta a mezőnyt
Újabb szombati futammal folytatódott a 2024-es Forma 1-es világbajnokság, ezúttal Szaúd-Arábiában. Bár a rendkívül gyors kanyarjairól ismert dzsiddai pálya nagyon más karakterisztikával bír, mint a szezonnyitónak otthont adó Bahrein, a Red Bull ismét magabiztos kettős győzelmet ünnepelhetett. Érdekes beszédtéma ennek ellenére is bőven akadt.
Bearman produkciója az egész mezőnyt lenyűgözte
Carlos Sainz, a Ferrari év végén távozó versenyzője már a szerdai sajtónapon rosszullétre panaszkodott, s bár autóba ült a csütörtöki szabadedzéseken, továbbra sem érezte jól magát. Pénteken aztán a csapat bejelentette, hogy Sainz vakbélgyulladás miatt kórházba került, így ki kell hagynia a Szaúd-Arábiai Nagydíj érdemi részét.
Hamar kiderült, hogy a spanyol helyére a Ferrari tartalékversenyzője, a 18 éves Oliver Bearman ülhet be, aki jelenleg a Formula 2-ben küzd a győzelmekért. Bár a fiatal tehetség tavaly két szabadedzésen is megkapta az egyik Haas-t, élesben még sosem vezetett Forma 1-es autót. Ennek ellenére a brit példásan helyt állt: egyetlen szabadedzésnyi gyakorlás után hajszállal maradt csak le a Q3-ról, szombaton pedig érett, magabiztos versenyzést bemutatva hetedikként futott be George Russel Mercedese mögött.
Bearmannek a futam után sorra gratulált a többi versenyző, Charles Leclerc pedig egyenesen lenyűgözőnek nevezte a teljesítményét és kijelentette: „esélyt kell kapnia a Forma–1-ben, amilyen hamar csak lehet!”
Ezért nem kapott büntetést a rajtnál kiugró Norris
A verseny rögtön egy ellentmondásos mozzanattal indult: Lando Norris egyértelműen előbb mozdult a rajtnál, minthogy a piros lámpák kialudtak volna. Bár a versenybírók gyors büntetéssel szoktak jutalmazni egy ilyen kihágást, a McLaren versenyzőjét sokáig még csak nem is vizsgálták, majd végül felmentették.
A versenyzők rajtjának szabályosságát szenzorok figyelik, a szabályok szerint pedig akkor beszélhetünk kihágásról, ha a rendszer jelez. Norrisnál viszont ez nem történt meg. Persze gondolhatjuk, hogy az ő szenzora valamilyen technikai hiba miatt nem működött, a rajt pillanatait kikockázva úgy tűnik, Norrisnak csak hatalmas szerencséje volt.
Bár a brit versenyző valóban a kelleténél előbb megmozdult, a piros lámpák még azelőtt kialudtak, hogy a McLaren első kerekei átlépték volna a rajtkocka határát, így az érzékelők sem jeleztek. Bármilyen furcsa, Norris rajtja így szabályosnak tekinthető.
A Haas "sportszerűtlen" taktikával szerezte meg első pontját
A futam egy kevésbé látványos, de nagyon érdekes taktikai húzását a Haas hozta össze. Az amerikai csapat két versenyzője eltérő taktikával futotta a versenyt: Kevin Magnussen a kemény gumikon tudatosan lassította a mögötte autózókat, hogy csapattársa, a sokáig közepeseken futó Nico Hülkenberg ne veszítsen pozíciót a boxkiállása után. A taktika működött, így Hülkenberg megszerezte a Haas első pontját.
Az eset azonban kivívta a vetélytársak nemtetszését. A Visa RB (korábban Alpha Tauri) sportszerűtlennek nevezte a Haas mesterkedését, különösen azt a mozzanatot, mikor Kevin Magnussen szabálytalanul előzte meg Yuki Tsunodát, hogy aztán direkt feltartsa. Bár a versenybírók 10 másodperces büntetéssel honorálták Magnussen mutatványát, a tizedik hely így is a Haasé lett.
„Alapvető probléma" lehet a Mercedesnél
Nem futott jó versenyt a Mercedes. Az Ezüst Nyilak az egész hétvége folyamán szenvedtek a gyors kanyarokban, így George Russel a hatodik, Lewis Hamilton pedig csak a kilencedik helyen zárt.
Bár a gyenge szereplés betudható lenne egyszeri beállításproblémáknak is, Toto Wolf csapatfőnök szerint másról van szó. „Van valami, amit nem értünk. Mindenhol máshol gyorsak vagyunk, [csak a tempós kanyarokban nem]. [...] Szerintem ez egy komoly dolog. Úgy gondolom, a beállításokon néhány tized múlik, ez viszont egy masszív teljesítményhatár. Ez valami fundamentális dolog, ahol sok sebességet vesztünk. Mérjük a leszorító erőt, de ez a köridőben nem jelentkezik."
Wolf arra is utalást tett, hogy a csapatot tavaly és tavaly előtt is hasonló probléma sújtotta. „Két éve nem veszünk észre valamit, és ezt a dolgot kell megoldanunk." - mondta.
A versenyzők is frusztráltak a helyzet miatt. George Russel szerint míg a riválisok versenyről versenyre javulnak, ők egyre lassabbak lesznek, míg Lewis Hamilton azt mondta, három éve képtelenek előrelépni.
Tovább folytatódik a Horner-botrány, ezúttal Helmut Marko széke remegett meg
A Horner-botrány eddigi történéseiről itt, itt és itt írtunk korábban. Dzsiddában újabb fordulatot következett az ügyben: ezúttal a Red Bull egyik kulcsembere, Helmut Marko ellen indult vizsgálat, mivel a 80 éves osztrák állítólag információkat szivárogtatott ki a médiáénak. Egy darabig még az is elképzelhetőnek tűnt, hogy Markót hétfőn fel is függeszti a Red Bull, ám erre végül nem került sor. Ebben talán szerepet játszott az is, hogy Max Verstappen távozással fenyegetett, ha a rendkívül tapasztalt és keménykezű szakembert elküldik a csapattól
Egyre inkább úgy tűnik, hogy öldöklő hatalmi harc folyik a Red Bull anyacég vezetőségében, a mostani botránysorozat pedig csak a jéghegy csúcsa.
A 2024-es Szaúd-Arábiai Nagydíj végeredménye:
1 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 50 | 1:20:43.273 | 1 | 25 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 11 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 50 | +13.643 | 3 | 18 |
3 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 50 | +18.639 | 2 | 16 |
4 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 50 | +32.007 | 5 | 12 |
5 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco-Mercedes | 50 | +35.759 | 4 | 10 |
6 | 63 | George Russell | Mercedes | 50 | +39.936 | 7 | 8 |
7 | 38 | Oliver Bearman | Ferrari | 50 | +42.679 | 11 | 6 |
8 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 50 | +45.708 | 6 | 4 |
9 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 50 | +47.391 | 8 | 2 |
10 | 27 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 50 | +1:16.996 | 15 | 1 |
11 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 50 | +1:28.354 | 12 | |
12 | 20 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 50 | +1:45.737 | 13 | |
13 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 49 | +1 kör | 17 | |
14 | 2 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | 49 | +1 kör | 19 | |
15 | 22 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 49 | +1 kör | 9 | |
16 | 3 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 49 | +1 kör | 14 | |
17 | 77 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 49 | +1 kör | 16 | |
18 | 24 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 49 | +1 kör | 20 | |
Ret | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco-Mercedes | 5 | Baleset | 10 | |
Ret | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 1 | Váltó | 18 | |
Leggyorsabb kör: Charles Leclerc (Ferrari) – 1:31.632 (lap 50) |