Forma-1 kibeszélő: Norris kiugrott, Bearman beugrott, a Haas pedig megszívatta a mezőnyt

2024.03.11. 14:19

Újabb szombati futammal folytatódott a 2024-es Forma 1-es világbajnokság, ezúttal Szaúd-Arábiában. Bár a rendkívül gyors kanyarjairól ismert dzsiddai pálya nagyon más karakterisztikával bír, mint a szezonnyitónak otthont adó Bahrein, a Red Bull ismét magabiztos kettős győzelmet ünnepelhetett. Érdekes beszédtéma ennek ellenére is bőven akadt.

Bearman produkciója az egész mezőnyt lenyűgözte

Carlos Sainz, a Ferrari év végén távozó versenyzője már a szerdai sajtónapon rosszullétre panaszkodott, s bár autóba ült a csütörtöki szabadedzéseken, továbbra sem érezte jól magát. Pénteken aztán a csapat bejelentette, hogy Sainz vakbélgyulladás miatt kórházba került, így ki kell hagynia a Szaúd-Arábiai Nagydíj érdemi részét.

Hamar kiderült, hogy a spanyol helyére a Ferrari tartalékversenyzője, a 18 éves Oliver Bearman ülhet be, aki jelenleg a Formula 2-ben küzd a győzelmekért. Bár a fiatal tehetség tavaly két szabadedzésen is megkapta az egyik Haas-t, élesben még sosem vezetett Forma 1-es autót. Ennek ellenére a brit példásan helyt állt: egyetlen szabadedzésnyi gyakorlás után hajszállal maradt csak le a Q3-ról, szombaton pedig érett, magabiztos versenyzést bemutatva hetedikként futott be George Russel Mercedese mögött.

Bearmannek a futam után sorra gratulált a többi versenyző, Charles Leclerc pedig egyenesen lenyűgözőnek nevezte a teljesítményét és kijelentette: „esélyt kell kapnia a Forma–1-ben, amilyen hamar csak lehet!”

Ezért nem kapott büntetést a rajtnál kiugró Norris

A verseny rögtön egy ellentmondásos mozzanattal indult: Lando Norris egyértelműen előbb mozdult a rajtnál, minthogy a piros lámpák kialudtak volna. Bár a versenybírók gyors büntetéssel szoktak jutalmazni egy ilyen kihágást, a McLaren versenyzőjét sokáig még csak nem is vizsgálták, majd végül felmentették.

A versenyzők rajtjának szabályosságát szenzorok figyelik, a szabályok szerint pedig akkor beszélhetünk kihágásról, ha a rendszer jelez. Norrisnál viszont ez nem történt meg. Persze gondolhatjuk, hogy az ő szenzora valamilyen technikai hiba miatt nem működött, a rajt pillanatait kikockázva úgy tűnik, Norrisnak csak hatalmas szerencséje volt.

Bár a brit versenyző valóban a kelleténél előbb megmozdult, a piros lámpák még azelőtt kialudtak, hogy a McLaren első kerekei átlépték volna a rajtkocka határát, így az érzékelők sem jeleztek. Bármilyen furcsa, Norris rajtja így szabályosnak tekinthető.

A Haas "sportszerűtlen" taktikával szerezte meg első pontját

A futam egy kevésbé látványos, de nagyon érdekes taktikai húzását a Haas hozta össze. Az amerikai csapat két versenyzője eltérő taktikával futotta a versenyt: Kevin Magnussen a kemény gumikon tudatosan lassította a mögötte autózókat, hogy csapattársa, a sokáig közepeseken futó Nico Hülkenberg ne veszítsen pozíciót a boxkiállása után. A taktika működött, így Hülkenberg megszerezte a Haas első pontját.

Az eset azonban kivívta a vetélytársak nemtetszését. A Visa RB (korábban Alpha Tauri) sportszerűtlennek nevezte a Haas mesterkedését, különösen azt a mozzanatot, mikor Kevin Magnussen szabálytalanul előzte meg Yuki Tsunodát, hogy aztán direkt feltartsa. Bár a versenybírók 10 másodperces büntetéssel honorálták Magnussen mutatványát, a tizedik hely így is a Haasé lett.

„Alapvető probléma" lehet a Mercedesnél

Nem futott jó versenyt a Mercedes. Az Ezüst Nyilak az egész hétvége folyamán szenvedtek a gyors kanyarokban, így George Russel a hatodik, Lewis Hamilton pedig csak a kilencedik helyen zárt.

Bár a gyenge szereplés betudható lenne egyszeri beállításproblémáknak is, Toto Wolf csapatfőnök szerint másról van szó. „Van valami, amit nem értünk. Mindenhol máshol gyorsak vagyunk, [csak a tempós kanyarokban nem]. [...] Szerintem ez egy komoly dolog. Úgy gondolom, a beállításokon néhány tized múlik, ez viszont egy masszív teljesítményhatár. Ez valami fundamentális dolog, ahol sok sebességet vesztünk. Mérjük a leszorító erőt, de ez a köridőben nem jelentkezik."

Wolf arra is utalást tett, hogy a csapatot tavaly és tavaly előtt is hasonló probléma sújtotta. „Két éve nem veszünk észre valamit, és ezt a dolgot kell megoldanunk." - mondta.

A versenyzők is frusztráltak a helyzet miatt. George Russel szerint míg a riválisok versenyről versenyre javulnak, ők egyre lassabbak lesznek, míg Lewis Hamilton azt mondta, három éve képtelenek előrelépni.

Tovább folytatódik a Horner-botrány, ezúttal Helmut Marko széke remegett meg

A Horner-botrány eddigi történéseiről itt, itt és itt írtunk korábban. Dzsiddában újabb fordulatot következett az ügyben: ezúttal a Red Bull egyik kulcsembere, Helmut Marko ellen indult vizsgálat, mivel a 80 éves osztrák állítólag információkat szivárogtatott ki a médiáénak. Egy darabig még az is elképzelhetőnek tűnt, hogy Markót hétfőn fel is függeszti a Red Bull, ám erre végül nem került sor. Ebben talán szerepet játszott az is, hogy Max Verstappen távozással fenyegetett, ha a rendkívül tapasztalt és keménykezű szakembert elküldik a csapattól

Egyre inkább úgy tűnik, hogy öldöklő hatalmi harc folyik a Red Bull anyacég vezetőségében, a mostani botránysorozat pedig csak a jéghegy csúcsa.

A 2024-es Szaúd-Arábiai Nagydíj végeredménye:

1 1 Netherlands Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 50 1:20:43.273 1 25
2 11 Mexico Sergio Pérez Red Bull Racing-Honda RBPT 50 +13.643 3 18
3 16 Monaco Charles Leclerc Ferrari 50 +18.639 2 16
4 81 Australia Oscar Piastri McLaren-Mercedes 50 +32.007 5 12
5 14 Spain Fernando Alonso Aston Martin Aramco-Mercedes 50 +35.759 4 10
6 63 United Kingdom George Russell Mercedes 50 +39.936 7 8
7 38 United Kingdom Oliver Bearman Ferrari 50 +42.679 11 6
8 4 United Kingdom Lando Norris McLaren-Mercedes 50 +45.708 6 4
9 44 United Kingdom Lewis Hamilton Mercedes 50 +47.391 8 2
10 27 Germany Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 50 +1:16.996 15 1
11 23 Thailand Alexander Albon Williams-Mercedes 50 +1:28.354 12   
12 20 Denmark Kevin Magnussen Haas-Ferrari 50 +1:45.737 13   
13 31 France Esteban Ocon Alpine-Renault 49 +1 kör 17   
14 2 United States Logan Sargeant Williams-Mercedes 49 +1 kör 19   
15 22 Japan Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 49 +1 kör 9   
16 3 Australia Daniel Ricciardo RB-Honda RBPT 49 +1 kör 14   
17 77 Finland Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 49 +1 kör 16   
18 24 China Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 49 +1 kör 20   
Ret 18 Canada Lance Stroll Aston Martin Aramco-Mercedes 5 Baleset 10   
Ret 10 France Pierre Gasly Alpine-Renault 1 Váltó 18   
Leggyorsabb kör: Monaco Charles Leclerc (Ferrari) – 1:31.632 (lap 50)