Eszement izgalmak, 23 Hypercar, kiszámíthatatlan időjárás: nem okozott csalódást a 92. Le Mans-i 24 órás verseny

2024.06.17. 16:37 Módosítva: 2024.06.17. 17:00

  • Elképesztő izgalmakat, kiélezett versenyt és kiszámíthatatlan időjárási körülményeket hozott a 92. Le Mans-i 24 órás verseny.
  • Bár a csúcskategóriában a 6-os számú Porsche indulhatott az első helyről, az összetett győzelmet végül az 50-es Ferrari szerezte meg a 7-es Toyota és az 51-es Ferrari előtt.
  • Az LMP2 kategóriában a 22-es United Autosports, az  LMGT3-ban pedig 91-es Manthey Porsche győzött.

Elképesztő izgalmakat, kiélezett versenyt és kiszámíthatatlan időjárási körülményeket hozott a 92. Le Mans-i 24 órás verseny. A hatalmas, 23 fős Hypercar mezőnyben, az LMP2-ben és az LMGT3 kategóriában is folyamatos csata zajlott az előkelő helyezésekért, a győztesek kiléte pedig a verseny végéig kérdéses maradt. Mindezt jól jelzi, hogy a Hypercar kategóriában 24 óra után kilenc autó is körön belül ért célba, a győzelemről pedig mindössze 14 másodperc döntött, de a negyedik helyezett is csak 37 másodperces hátrányban futott be.

A versenyzők dolgát a folyamatosan változó, kiszámíthatatlan időjárás is jelentősen megnehezítette. A verseny nagy része nyirkos körülmények között zajlott, miközben az eső hol eleredt, hol pedig elállt. Az éjszaka folyamán, vasárnap hajnalban 4,5 órán át körözött biztonsági autó mögött a mezőny, mivel a csapadék és a rossz látási viszonyok miatt a pálya állapota nem volt versenyzésre alkalmas. Mindezek tükrében az, hogy a 63 indulóból 47 autó célba tudott érni, kifejezetten jó eredménynek tűnik.

Hypercar

Bár a csúcskategóriában a 6-os számú Porsche indulhatott az első helyről, a harmadik és negyedik helyről rajtoló két Ferrari remek tempóban kezdte a versenyt, és előrébb küzdötte magát. Hamarosan azonban megérkezett az eső, így a mezőny nagy része a boxba hajtott esőgumikért. Nem mindenki tett azonban így: az 50-es és a privát 83-as Ferrari kockáztatott és slick gumikon kint maradt. Végül ez a döntés bizonyult helyes döntésnek: hamarosan az esőgumira váltott autók is jöhettek vissza slickekért, a két éllovas pedig tekintélyes előnyre tett szert.

Időközben a 20-as számú BMW az utolsó kanyarban nekicsapódott a gumifalnak, a két Alpine pedig gyors egymásutánban motorhiba miatt adta fel a versenyt.

Az időjárási körülmények ellenére az első biztonsági autós fázisra éjszakáig kellett várni. Ekkor a 83-as Ferrari lökte meg a 15-ös BMW-t, mely így nagy erővel a korlátnak csapódott és összetört a Mulsanne egyenes végén. Bár a baleset nem tűnt annyira súlyosnak, a korlát javítási munkálatai elhúzódtak, a safety car pedig közel 2 órát töltött a pályán.

A vasárnap hajnali órákban aztán nagyobb eső érkezett, a versenyirányítás pedig a körülményekre való tekintettel ismét beküldte a biztonsági autókat, melyek végül négy és fél órán keresztül el sem hagyták a pályát. Napfelkelte után újabb incidensek borzolták a kedélyeket: először a 4-es Porsche csapódott a gumifalba az Indianapolis kanyar felé menet, majd valamivel később a 311-es Cadillac is ugyanígy járt, a 83-as Ferrari pedig lángra kapott a boxutcában.

Bár a verseny egyes szakaszain a Porschénak és a Cadillacnek is esélye mutatkozott a győzelemre, a hajrára fordulva az 50-es Ferrari vezetett, nyomában a 7-es Toyotával. A helyzet akkor vált igazán kiélezetté, mikor a Ferrari ajtaja menet közben kinyílt, a versenyirányítás pedig a tervezettnél előbb a boxba rendelte az autót. Ekkor elképzelhetőnek tűnt, hogy az éllovas alakulatnak egy előre be nem tervezett plusz kiállást is teljesítenie kell, mely lényegében biztos Toyota győzelmet jelentett volna. A Ferrarinál azonban kockáztattak: két elnyújtott etappal akarták befejezni a versenyt úgy, hogy a győzelemhez Nicklas Nielsennek a drasztikus üzemanyagspórolás mellett elég erős tempót kell diktálnia ahhoz, hogy a mögötte érkező 7-es Toyota ne érje őt utol.

A dán pilóta keze nem remegett meg, sikerrel teljesítette ezt a kivételesen nehéz feladatot az ismét eső áztatta pályán, így az olasz csapat sorozatban második győzelmét aratta a legendás versenyen. Kissé meglepő módon a Toyota hamar belenyugodott a második helybe. Bár kivételesen gyors körökkel – és egy kis szerencsével – José María Lópeznek esélye lehetett volna utolérni az 50-es Ferrarit, a csapat meg sem próbálkozott az üldözéssel és óvatosságra intette a versenyzőt.

Bár a dobogó harmadik fokáért késhegyre menő csata zajlott az 51-es Ferrari és a 6-os Porsche között, végül az olaszoknak ez is sikerült: az első mellett a harmadik hely is az övék lett.

LMP2 és LMGT3

Bár a csúcskategóriában kuriózumnak számít egy ennyire kiélezett verseny, az LMP2-ben mindez teljesen megszokott. Ezúttal egészen a 22. óráig a 28-as IDEC Sport vezetett, ám ekkor a rendre rendkívül erős Le Mans-i 24 órást futó United Autosports 22-es számú autója átvette a vezetést. Az IDEC Sport autóját végül még a tavalyi meglepetésgyőztes InterEuropol is megelőzte, így a gárdának meg kellett elégednie a harmadik hellyel.

Az LMGT3-ban egy darabig úgy tűnt, az élő MotoGP legendát, Valentino Rossit is a soraiban tudó 46-os számú Team WRT BMW M4-nek lehet a legnagyobb esélye a győzelemre, ám ez az alakulat egy balesetet követően feladta a versenyt. A 31-es számú testvérautó szintén kiemelkedően szerepelt, és két órával a vége előtt vezette a kategóriát. Az ismét eleredő esőben azonban a 91-es Manthey Porsche jobban teljesített átvette a vezetést.

A sorrend végül nem is változott a leintésig: a 91-es Porsche nyert, a 31-es Team WRT BMW második lett, míg a harmadik és negyedik helyet a Proton Competition két autója szerezte meg a 88-as és 44-es Ford Mustanggal.

A 2024-es Le Mans-i 24 órás verseny végeredménye

Hely Kategória Rajtszám Csapat Versenyzők Autó Gumi Kör Hátrány
Motor
1 Hypercar 50 Italy Ferrari AF Corse Italy Antonio Fuoco
Spain Miguel Molina
Denmark Nicklas Nielsen
Ferrari 499P M 311 24:01:55.856‡
Ferrari F163 3.0 L Turbo V6
2 Hypercar 7 Japan Toyota Gazoo Racing Japan Kamui Kobayashi
Argentina José María López
Netherlands Nyck de Vries
Toyota GR010 Hybrid M 311 +14.221
Toyota 3.5 L Turbo V6
3 Hypercar 51 Italy Ferrari AF Corse United Kingdom James Calado
Italy Antonio Giovinazzi
Italy Alessandro Pier Guidi
Ferrari 499P M 311 +36.730
Ferrari F163 3.0 L Turbo V6
4 Hypercar 6 Germany Porsche Penske Motorsport France Kévin Estre
Germany André Lotterer
Belgium Laurens Vanthoor
Porsche 963 M 311 +37.897
Porsche 9RD 4.6 L Turbo V8
5 Hypercar 8 Japan Toyota Gazoo Racing Switzerland Sébastien Buemi
New Zealand Brendon Hartley
Japan Ryo Hirakawa
Toyota GR010 Hybrid M 311 +1:02.824
Toyota 3.5 L Turbo V6
6 Hypercar 5 Germany Porsche Penske Motorsport Australia Matt Campbell
Denmark Michael Christensen
France Frédéric Makowiecki
Porsche 963 M 311 +1:45.654
Porsche 9RD 4.6 L Turbo V8
7 Hypercar 2 United States Cadillac Racing New Zealand Earl Bamber
United Kingdom Alex Lynn
Spain Álex Palou
Cadillac V-Series.R M 311 +2:34.468
Cadillac LMC55R 5.5 L V8
8 Hypercar 12 United Kingdom Hertz Team Jota United Kingdom Callum Ilott
France Norman Nato
United Kingdom Will Stevens
Porsche 963 M 311 +3:02.691
Porsche 9RD 4.6 L Turbo V8
9 Hypercar 38 United Kingdom Hertz Team Jota United Kingdom Jenson Button
United Kingdom Phil Hanson
Denmark Oliver Rasmussen
Porsche 963 M 311 +3:36.756
Porsche 9RD 4.6 L Turbo V8
10 Hypercar 63 Italy Lamborghini Iron Lynx Italy Mirko Bortolotti
Main Page Daniil Kvyat
Italy Edoardo Mortara
Lamborghini SC63 M 309 +2 kör
Lamborghini 3.8 L Turbo V8
11 Hypercar 94 France Peugeot TotalEnergies United Kingdom Paul di Resta
France Loïc Duval
Belgium Stoffel Vandoorne
Peugeot 9X8 M 309 +2 kör
Peugeot X6H 2.6 L Turbo V6
12 Hypercar 93 France Peugeot TotalEnergies Denmark Mikkel Jensen
Switzerland Nico Müller
France Jean-Éric Vergne
Peugeot 9X8 M 309 +2 kör
Peugeot X6H 2.6 L Turbo V6
13 Hypercar 19 Italy Lamborghini Iron Lynx Italy Matteo Cairoli
Italy Andrea Caldarelli
France Romain Grosjean
Lamborghini SC63 M 309 +2 kör
Lamborghini 3.8 L Turbo V8
14 Hypercar 11 Italy Isotta Fraschini Thailand Carl Bennett
Canada Antonio Serravalle
France Jean-Karl Vernay
Isotta Fraschini Tipo 6-C M 302 +9 kör
Isotta Fraschini 3.0 L Turbo V6
15 LMP2 22 United Kingdom United Autosports United States Bijoy Garg
United Kingdom Oliver Jarvis
United States Nolan Siegel
Oreca 07 G 297 +14 kör‡
Gibson GK428 V8
16 LMP2 34 Poland Inter Europol Competition Grenada Vladislav Lomko
France Clément Novalak
Poland Jakub Śmiechowski
Oreca 07 G 297 +14 kör
Gibson GK428 V8
17 LMP2 28 France IDEC Sport France Reshad de Gerus
France Paul Lafargue
Netherlands Job van Uitert
Oreca 07 G 297 +14 kör
Gibson GK428 V8
18 LMP2 (Pro-Am) 183 Italy AF Corse United Kingdom Ben Barnicoat
France François Perrodo
Argentina Nicolás Varrone
Oreca 07 G 297 +14 kör‡
Gibson GK428 V8
19 LMP2 10 United Kingdom Vector Sport Republic of Ireland Ryan Cullen
France Patrick Pilet
Monaco Stéphane Richelmi
Oreca 07 G 297 +14 kör
Gibson GK428 V8
20 LMP2 (Pro-Am) 14 United States AO by TF Switzerland Louis Delétraz
United States P. J. Hyett
United Kingdom Alex Quinn
Oreca 07 G 295 +16 kör
Gibson GK428 V8
21 LMP2 (Pro-Am) 33 Luxembourg DKR Engineering Austria René Binder
Germany Laurents Hörr
Germany Alexander Mattschull
Oreca 07 G 295 +16 kör
Gibson GK428 V8
22 LMP2 25 Portugal Algarve Pro Racing United Kingdom Olli Caldwell
Canada Roman De Angelis
Liechtenstein Matthias Kaiser
Oreca 07 G 294 +17 kör
Gibson GK428 V8
23 LMP2 (Pro-Am) 65 France Panis Racing Switzerland Mathias Beche
United States Scott Huffaker
United States Rodrigo Sales
Oreca 07 G 293 +18 kör
Gibson GK428 V8
24 LMP2 (Pro-Am) 47 Switzerland Cool Racing United Kingdom Matt Bell
United States Naveen Rao
Denmark Frederik Vesti
Oreca 07 G 291 +20 kör
Gibson GK428 V8
25 LMP2 24 United Kingdom Nielsen Racing Denmark David Heinemeier Hansson
Switzerland Fabio Scherer
Cayman Islands Kyffin Simpson
Oreca 07 G 291 +20 kör
Gibson GK428 V8
26 LMP2 37 Switzerland Cool Racing Spain Lorenzo Fluxá
Denmark Malthe Jakobsen
Japan Ritomo Miyata
Oreca 07 G 289 +22 kör
Gibson GK428 V8
27 LMGT3 91 Germany Manthey EMA Austria Richard Lietz
Netherlands Morris Schuring
Australia Yasser Shahin
Porsche 911 GT3 R (992) G 281 +30 kör‡
Porsche M97/80 4.2 L Flat-6
28 LMGT3 31 Belgium Team WRT Brazil Augusto Farfus
Indonesia Sean Gelael
United Kingdom Darren Leung
BMW M4 GT3 G 280 +31 kör
BMW P58 L Turbo I6
29 Hypercar 311 United States Whelen Cadillac Racing United Kingdom Jack Aitken
Brazil Pipo Derani
Brazil Felipe Drugovich
Cadillac V-Series.R M 280 +31 kör
Cadillac LMC55R 5.5 L V8
30 LMGT3 88 Germany Proton Competition Norway Dennis Olsen
Denmark Mikkel O. Pedersen
Italy Giorgio Roda
Ford Mustang GT3 G 280 +31 kör
Ford Coyote 5.4 L V8
31 LMGT3 44 Germany Proton Competition United Kingdom John Hartshorne
Germany Christopher Mies
United Kingdom Ben Tuck
Ford Mustang GT3 G 280 +31 kör
Ford Coyote 5.4 L V8
32 LMGT3 85 Italy Iron Dames Belgium Sarah Bovy
Switzerland Rahel Frey
Denmark Michelle Gatting
Lamborghini Huracán GT3 Evo 2 G 279 +32 kör
Lamborghini DGF 5.2 L V10
33 LMGT3 55 Italy Vista AF Corse France François Heriau
United States Simon Mann
Italy Alessio Rovera
Ferrari 296 GT3 G 279 +32 kör
Ferrari F163CE 3.0 L Turbo V6
34 LMGT3 78 France Akkodis ASP Team Main Page Timur Boguslavskiy
France Arnold Robin
South Africa Kelvin van der Linde
Lexus RC F GT3 G 279 +32 kör
Lexus 2UR-GSE 5.0 L V8
35 LMGT3 155 Italy Spirit of Race Denmark Conrad Laursen
Denmark Johnny Laursen
United States Jordan Taylor
Ferrari 296 GT3 G 279 +32 kör
Ferrari F163CE 3.0 L Turbo V6
36 LMGT3 777 Japan D'station Racing France Erwan Bastard
Japan Satoshi Hoshino
Denmark Marco Sørensen
Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo G 279 +32 kör
Aston Martin M177 4.0 L Turbo V8
37 LMGT3 87 France Akkodis ASP Team United Kingdom Jack Hawksworth
Japan Takeshi Kimura
France Esteban Masson
Lexus RC F GT3 G 279 +32 kör
Lexus 2UR-GSE 5.0 L V8
38 LMGT3 82 United Kingdom TF Sport France Sébastien Baud
Spain Daniel Juncadella
Japan Hiroshi Koizumi
Chevrolet Corvette Z06 GT3.R G 278 +33 kör
Chevrolet LT6.R 5.5 L V8
39 LMGT3 86 United Kingdom GR Racing Italy Riccardo Pera
Brazil Daniel Serra
United Kingdom Michael Wainwright
Ferrari 296 GT3 G 278 +33 kör
Ferrari F163CE 3.0 L Turbo V6
40 LMGT3 70 United Kingdom Inception Racing United States Brendan Iribe
United Kingdom Ollie Millroy
Denmark Frederik Schandorff
McLaren 720S GT3 Evo G 275 +36 kör
McLaren M840T 4.0 L Turbo V8
41 LMGT3 92 Lithuania Manthey PureRxcing Austria Klaus Bachler
Saint Kitts and Nevis Alex Malykhin
Germany Joel Sturm
Porsche 911 GT3 R (992) G 273 +38 kör
Porsche M97/80 4.2 L Flat-6
42 LMP2 (Pro-Am) 23 United States United Autosports USA Portugal Filipe Albuquerque
United Kingdom Ben Hanley
United States Ben Keating
Oreca 07 G 272 +39 kör
Gibson GK428 V8
43 LMGT3 81 United Kingdom TF Sport Angola Rui Andrade
Republic of Ireland Charlie Eastwood
Belgium Tom van Rompuy
Chevrolet Corvette Z06 GT3.R G 267 +44 kör
Chevrolet LT6.R 5.5 L V8
44 LMGT3 60 Italy Iron Lynx Italy Matteo Cressoni
France Franck Perera
Italy Claudio Schiavoni
Lamborghini Huracán GT3 Evo 2 G 258 +53 kör
Lamborghini DGF 5.2 L V10
45 Hypercar 99 Germany Proton Competition France Julien Andlauer
Switzerland Neel Jani
United Kingdom Harry Tincknell
Porsche 963 M 251 +60 kör
Porsche 9RD 4.6 L Turbo V8
46 LMGT3 77 Germany Proton Competition United Kingdom Ben Barker
United States Ryan Hardwick
Canada Zacharie Robichon
Ford Mustang GT3 G 227 +84 kör
Ford Coyote 5.4 L V8
NC Hypercar 20 Belgium BMW M Team WRT Netherlands Robin Frijns
Germany René Rast
South Africa Sheldon van der Linde
BMW M Hybrid V8 M 96 Nem értékelt
BMW P66/3 4.0 L Turbo V8
DNF Hypercar 83 Italy AF Corse Poland Robert Kubica
Israel Robert Shwartzman
China Yifei Ye
Ferrari 499P M 248 Elektronikai hiba
Ferrari F163 3.0 L Turbo V6
DNF Hypercar 3 United States Cadillac Racing France Sébastien Bourdais
New Zealand Scott Dixon
Netherlands Renger van der Zande
Cadillac V-Series.R M 223 Mechanikai hiba
Cadillac LMC55R 5.5 L V8
DNF LMGT3 59 United Kingdom United Autosports Brazil Nicolas Costa
United Kingdom James Cottingham
Switzerland Grégoire Saucy
McLaren 720S GT3 Evo G 220 Nem ért célba
McLaren M840T 4.0 L Turbo V8
DNF LMGT3 95 United Kingdom United Autosports Japan Hiroshi Hamaguchi
Chile Nico Pino
Japan Marino Sato
McLaren 720S GT3 Evo G 212 Nem ért célba
McLaren M840T 4.0 L Turbo V8
DNF Hypercar 4 Germany Porsche Penske Motorsport France Mathieu Jaminet
Brazil Felipe Nasr
United Kingdom Nick Tandy
Porsche 963 M 211 Baleset
Porsche 9RD 4.6 L Turbo V8
DNF LMGT3 27 United States Heart of Racing Team United Kingdom Ian James
Italy Daniel Mancinelli
Spain Alex Riberas
Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo G 196 Baleset
Aston Martin M177 4.0 L Turbo V8
DNF LMP2 (Pro-Am) 45 Portugal CrowdStrike Racing by APR United States Colin Braun
Netherlands Nicky Catsburg
United States George Kurtz
Oreca 07 G 149 Rosszul rögzített kerék
Gibson GK428 V8
DNF LMP2 (Pro-Am) 30 France Duqueine Team Australia James Allen
United States John Falb
France Jean-Baptiste Simmenauer
Oreca 07 G 112 Motorhiba
Gibson GK428 V8
DNF LMGT3 66 United Kingdom JMW Motorsport Italy Giacomo Petrobelli
Netherlands Larry ten Voorde
Turkey Salih Yoluç
Ferrari 296 GT3 G 112 Üzemanyag pumpa hiba
Ferrari F163CE 3.0 L Turbo V6
DNF LMGT3 46 Belgium Team WRT Oman Ahmad Al Harthy
Belgium Maxime Martin
Italy Valentino Rossi
BMW M4 GT3 G 109 Baleset
BMW P58 L Turbo I6
DNF Hypercar 15 Belgium BMW M Team WRT Switzerland Raffaele Marciello
Belgium Dries Vanthoor
Germany Marco Wittmann
BMW M Hybrid V8 M 102 Baleset
BMW P66/3 4.0 L Turbo V8
DNF Hypercar 36 France Alpine Endurance Team France Nicolas Lapierre
Germany Mick Schumacher
France Matthieu Vaxivière
Alpine A424 M 88 Motorhiba
Alpine 3.4 L Turbo V6
DNF LMP2 9 Germany Proton Competition France Macéo Capietto
Germany Jonas Ried
Netherlands Bent Viscaal
Oreca 07 G 86 Akkumulátor hiba
Gibson GK428 V8
DNF Hypercar 35 France Alpine Endurance Team France Paul-Loup Chatin
Austria Ferdinand Habsburg
France Charles Milesi
Alpine A424 M 75 Motorhiba
Alpine 3.4 L Turbo V6
DNF LMGT3 54 Italy Vista AF Corse Italy Francesco Castellacci
Switzerland Thomas Flohr
Italy Davide Rigon
Ferrari 296 GT3 G 30 Baleset
Ferrari F163CE 3.0 L Turbo V6