Ennyi volt? Csődöt jelentett a Fisker

2024.06.18. 15:55

  • A Fisker kálváriája március elején kezdődött, mikor Henrik Fisker cégvezér ismertette a vállalat nehéz anyagi helyzetét.
  • Azóta a gyártó kétségbeesetten próbálta elkerülni a csődöt, de nem járt sikerrel.
  • Mindez még nem feltétlenül jelenti a Fisker végét, de az út rögös és bizonytalan lesz.

A Fisker kálváriája március elején kezdődött, amikor Henrik Fisker cégvezér ismertette a vállalat 463 millió dolláros, azaz 167 milliárd forintos veszteségeit 2023 negyedik negyedévében. A vezető akkor komoly anyagi problémákról beszélt, és azt is bejelentette, hogy a Fiskernek a tartalékok kimerülése esetén pénzre lesz szüksége a túléléshez.

Hamarosan azonban egyre lesújtóbb hírek érkeztek: március közepén leállt a Fisker egyetlen modellje, az Ocean gyártása, a hónap végén pedig brutálisan leakciózták az eladatlan kész példányokat. Ezt követően hírt kaptunk arról, milyen iszonyatos káosz uralkodott a Fisker könyvelési részlegén, végül pedig május közepén a vállalat Roadside Assistance nevű programját is leállította.

4



Elég egyértelműnek tűnt, hogy a pozitív és bizakodó nyilatkozatok ellenére a Fisker haláltusáját látjuk, bár a cégnek egy darabig volt terve a menekülésre. Henrik Fisker többször hangsúlyozta, hogy tárgyal egy meg nem nevezett óriási autógyártóval egy esetleges 400 millió dolláros befektetésről. Később kiderült, hogy valószínűleg a Nissanról lehet szó, ám a megállapodásból végül annak ellenére nem lett semmi, hogy a tárgyalások állítólag remekül haladtak.

Ezek után szinte csak az volt kérdés, mikor jelent csődöt a Fisker. A nap végül május 17-én jött el: „Mint más vállalatok a villanyautó piacon, mi is nehézségekkel találkoztunk piaci és makroökonómiai téren, melyek hatással voltak arra a képességünkre, hogy hatékonyan működjünk. Miután minden lehetőséget fontolóra vettünk, úgy határoztunk, hogy a vállalat számára az eszközeink Chapter 11 szabályozás alatti értékesítése a legjobb opció." – fogalmaz a vállalat közleménye.

Mindez még nem feltétlenül jelenti a Fisker végét. A Chapter 11 lényege, hogy a vállalat felügyelet alatt újraszerveződjön, és idővel képes legyen ismét a saját lábára állni. Ehhez azonban rögös út vezet, a siker pedig nem garantált.

Forrás: motor1.com