Tudod, hogy ennek a Porschénak miért van a tetején a kipufogója?
- Furcsa tesztautó került a Porsche stuttgarti múzeumába.
- Az autó tetejére került több olyan elem is, mint a hűtés, a szívórendszer vagy a kipufogó.
- A motorteret kitömték gyapjúval, hogy még csendesebb legyen.
- Gördülési zajjal kapcsolatos méréseket végeztek az autóval.
- A különleges 928-as 30 évig szolgált, mielőtt nyugdíjazták.
Az autógyártók néha építenek maguknak furcsa szerzeteket, jellemzően tesztelési célzattal. Ehhez az autókat időnként át kell alakítani, néha egészen extrém módon. Ilyen az a Porsche 928 is, amiről nemrég megosztottak néhány képet. Az autón végig olyan elemek vannak kívül, amiknek ránézésre belül lenne a helyük.
Az átépítés nemcsak dísz, tényleg kihelyeztek néhány alkatrészt, aminek alapvetően semmi keresnivalója nincs az autó tetején. Elöl rögtön ott a hűtőradiátor, amit kitoltak a lökhárító elé egy kis állványzatra. Mögötte a motorháztető felett egy fémhenger van, innen szív levegőt a motor. A legérdekesebb talán a kipufogó, melyet egy fém szerkezetre helyeztek el a hátsó szélvédő fölött. Hosszú, kézzel hegesztett csővel vezették ki a gázokat egy hatalmas hangtompító dobhoz, amelyből dupla kipufogóvég néz hátra.
Elsőre nem tiszta, hogy miért csináltak ilyen különös módosításokat az autón, pedig ez is csak egy célszerszám. A Porsche ezzel az autóval hangolta a különböző zajkibocsátási normákhoz szükséges értékeket, valamint tesztelték, hogy milyen gördülési zaja van bizonyos felni-gumi párosításoknak. Hogy ebbe ne zavarjon be más tényező, a zajforrásokat kiemelték az autón kívülre. Ráadásul azért egy 928-ast használtak, mert a 911 boxermotorja zajosnak bizonyult, és a 944 is hangosabb volt, mint szerették volna. Olyan modell kellett, aminek a motorja alacsony fordulaton képes mozgatni az autót, így nem hangos. Ennek ellenére a motorteret gyapjúval tömték ki a mérnökök, hogy még csendesebb legyen.
A tesztcélokra megépített 928-as kerékjárati íveit is módosították, hogy mindenféle felni-gumi kombinációt ki tudjanak próbálni. Az autóval számtalan mérést elvégeztek, ehhez egy speciálisan e célra megépített pályán haladtak különböző sebességekkel, és mérték a gördülési zajt. Slick gumikkal például 63 decibelt tudott teljesíteni az autó 50 km/h-s sebesség mellett.
A 928 sokat segített a Porsche későbbi modelljeinek, hogy legalább a gördülési zajt alacsonyan tudják tartani és ne lépjék túl a kibocsátási normákat. Az autó 30 évig szolgált a tesztközpontban és nemrég a márka stuttgrarti múzeumában nyugdíjazták.
Forrás: Motor1