"Próbaszavaztak" a büntetővámokról az uniós országok - Úgy néz ki, megmenekülhet a VW és a BMW

2024.07.17. 08:45

  • Elkezdődött az európai uniós tagországok nagy helyezkedése a Kínában gyártott elektromos autók büntetővámjának ügyében.
  • A Reuters szerint a tagállamok próbaszavazást tartottak a kínai autókra vonatkozó büntetővámról, a végeredmény minimum felemás lett. 
  • Közben úgy fest, a BMW és a Volkswagen kui tud harcolni alacsonyabb büntetővámot az érintett autóira. 
Olcsóbban megúszhatják a Minik?
Olcsóbban megúszhatják a Minik?

Az Európai Unió tagállamainak kormányai megosztottak abban a kérdésben, hogy az EU bevezessen-e büntetővámokat a kínai elektromos autók importjára vagy sem. Ez abból a próbaszavazásból derült ki, amelyben jelezték pillanatnyi álláspontjukat – írta a Reuters az ügyhöz közel álló, nevük elhallgatását kérő forrásokra hivatkozva.

Az Európai Bizottság kezdeményezése nyomán július elejétől - a hivatalos mondás szerint ideiglenesen - bevezették a büntetővámokat, amelyek elérhetik a 37,6 százalékot, ám konzultáció kezdődött arról, hogy az EU állam- és kormányfőinek döntéshozó testülete, az Európai Tanács novemberi ülésén véglegesítsék-e ezeket vagy sem.

Az Európai Bizottság nem árulja el, milyen eredményekre jutott, ám láthatóan kiszivárogtat összesítő adatokat és a tagállamok háza tájáról is érkeznek információk arról, mi a kormányok álláspontja. Ennek alapján úgy tűnik, tucatnyi ország támogatja a megemelt importtarifákat, négy ellenzi azokat és tizenegyen tartózkodnának, ha most lenne a végsó szavazás. Magyarországról úgy tudni, hogy ellenzi a Kínával szemben barátságtalan lépést.

Az ideiglenes büntetővám eltörléséhez dupla kétharmados támogatás szükséges, azaz az EU lakosságának 65 százalékát képviselő 15 tagállamnak kellene nemmel szavaznia. Ha érvényben marad a szabály, az várhatóan öt évre vonatkozik majd igazodva az EU gyakorlatához hasonló esetekben. A tartózkodók nagy száma arra utal, hogy sok tagállam tart a kínai ellenintézkedésektől, amelyek hátrányosan érinthetik. Németország az európai szolidaritás jegyében nem szavazna a tarifát elutasító kisebbséggel együtt, Finnország szerint figyelembe kell venni, hogy számos autógyártó ellenzi a tarifákat, a svédek pedig úgy látják, hogy folytatni kell a párbeszédet a bizottság és a pekingi kormány képviselői között.

Szintén a Reuters írt saját értesüléseire hivatkozva arról, hogy a BMW és a Volkswagen kínai gyárai jó eséllyel azok közé az üzemek közé kerülhetnek, amelyeket a bizottság az uniós versenyhatósági vizsgálattal együttműködőnek tekint. (A büntetővám indoka, hogy a kínai autóipar állami támogatása inkorrekt előnyhöz juttatja az ott készülő villanyautókat a piaci versenyben.) Így kisebb, 20,8 százalékos vám lehet érvényben a Kínában készülő elektromos Minire, illetve a Cupra Tavascan modellre. Ez lehet az első kompromisszum, ami az ügyben a tarifát a jelentős kínai exportjukat fenyegető pekingi ellenlépések miatt ellenző német autógyártók és az Európai Bizottság között létrejön.