Kevesled a helyet? Akkor még nem hallottál a tízszemélyes Honda CR-V-ről

2024.08.11. 13:44

  • A Fülöp-szigeteken tízszemélyes verzióban is lehetett kapni a második generációs Honda CR-V-t.
  • Egy adókedvezmény miatt sokkal olcsóbb volt, mint az ötszemélyes verzió.
  • A CR-V sikere után nem sokkal bevonták az adókedvezményt.

Egyre gyakoribb, hogy egy kicsit nagyobb méretű SUV-ből van hétszemélyes kivitel. Ez tipikusan annyit jelent, hogy a csomagtartóba beszuszakolnak egy lehajtható harmadik üléssort, ahova azokat ülteti az ember, akiket a legkevésbé szeret.

Így létezik hétszemélyes Ford Kuga, Skoda Kodiaq, Tesla Model X, Renault Espace és Honda CR-V, aminél a gyártó kiemelte, hogy a benzines változatai a modell történetében először hétszemélyes utastérrel is megvásárolhatók (hazánkban nincs csak benzines, szóval ne keresd). Ez viszont csak félig igaz, ugyanis a második generációs CR-V-t árulták tízszemélyes verzióban a Fülöp-szigeteken.

Kapcsolódó
A harakiri nem volt opció

A harakiri nem volt opció

Az új CR-V-nek sikerülnie kellett, méghozzá jól. A japánok nem kapkodták el, és higgadtan összehozták a piac egyik legjobb csomagját.

AUV és a kedvezmények

A Fülöp-szigeteki CR-V természetesen nem azért lett tízszemélyes, mert a helyiek szeretnek szűkösen utazni. A célja az volt, hogy beleférjen az egyes kategóriába, másnéven az AUV-be (Asian Utility Vehicle). Ennek leegyszerűsítve két feltétele volt: a jármű legyen tízszemélyes és a legtöbb alkatrészt helyben gyártsák.

Jogi magyarázata annyi, hogy a helyi adóhivatal (BIR) 14-99. sz. adórendelete szerint autónak csak azt nevezhetjük, amelyben 10-nél kevesebb ülőhely van. Vagyis 10 vagy annál több személy szállítására alkalmas jármű tömegszállító furgonnak (vagy AUV-nek) minősül, ezeket pedig más adók terhelték.

Nem a CR-V volt az eredeti terv

A Honda nem a kétezres évek elején akarta kijátszani ezt az adókedvezményt. Már 1998-ban a Honda Odyssey-t próbálták tízszemélyesre alakítani, amit az ezzel megbízott csapat állítólag rengeteg módon megoldott. Alapból az Odyssey-ről hamarabb elhisszük, hogy tízszemélyes, mint egy CR-V-ről, vagyis tényleg hihető, hogy több megoldás is született. Viszont a Honda valamiért mégis meggondolta magát és berekesztette az egész projektet.

A helyi alkatrészgyártás főleg logisztikai feladat volt a Honda számára, de könnyedén megoldották: az autó alkatrészeinek 63,1 százalékát az országban készítették – viszonyításként, az első generációs CR-V alkatrészeinek csak 47,3 százaléka készült helyben. Az ötsebességes manuális- és a négysebességes automatát is helyben építették, amely miatt a gyártó több milliárd Fülöp-szigeteki pesós beruházást is eszközölt.

Viszont az igazi trükkös kérdés az, hogy egy 4537 mm hosszú és 1782 mm széles autóba hogyan ülhet bele tíz ember? A megoldás 3-4-3 felosztásban és az akkoriban eléggé szűkös ülőhely meghatározásban rejlett. Ugyanis a filippínók úgy határoztak megy egy férőhelyet, hogy az ülésnek lábtérrel együtt minimum 60 centinek kell lennie, szélességre pedig 35 centiméternek – ez csak a sofőr ülésre nem vonatkozott, ott szélességre a minimum az 50 centiméter volt.

image

Ezt az első sorban azzal oldották meg, hogy a könyöklőt/középső tárolót kivették, ami lehetőséget biztosított arra, hogy az anyós ülést a vezető ülésig megnyújtsák. Ez az ülés így 70 centi széles lett, vagyis két személy papíron elfér ott, sofőrrel együtt három. A második sorban viszont szerencséje volt a Hondának. A második generációs CR-V üléssora ugyanis pont 140 centiméter széles, ami osztható 35-tel és eredménye négy. A biztonságot megoldották annyival, hogy a középen ülők kétpontos biztonsági övet kaptak.

A harmadik sor pedig ugyanezen szabályok alapján készült, azzal a kivétellel, hogy itt hárman ültek, az egész technikailag egy lecsukható pad volt biztonsági öv nélkül.

Olcsó CR-V, boldog vásárlók, dühös riválisok

A Honda elérte célját, megszületett a Honda CR-V AUV. Így 2002-ben az alap, manuális váltós változat 899 ezer PHP-be, míg az automata 959 ezer PHP-be került. Vagyis közel 200-250 ezer PHP-vel olcsóbban értékesíthették, mint a sima ötszemélyes verziót. Az ötszemélyes verziót csak azért lehetett kapni, mert tízszemélyesből nem volt összkerekes.

A háromszemélyes első sor
A háromszemélyes első sor

A várt eredmény pedig nem maradt el, a Honda CR-V-t rengetegen vették. Négy év alatt csaknem 21 darabot adtak el belőle. 2003 volt a rekordév, amikor 9664 CR-V talált gazdára, amiből csak 100 darab volt ötszemélyes.

Négy főre csak kettő fejtámla jutott.
Négy főre csak kettő fejtámla jutott.

A Honda riválisai természetesen nem örültek a japán trükközésének, csalást kiáltottak, a kedvezmények kijátszásával vádolták őket. Egyértelmű, hogy pontosan ez is volt a Honda terve, tíz gyereknek is kényelmetlen lenne a CR-V, nemhogy tíz felnőttnek, de ettől függetlenül szabályosan jártak el – továbbá nincs olyan gyártó a világon, amelyik ne csinált volna hasonlót.

Ide pedig egy sem.
Ide pedig egy sem.

Egy idő után a kormány is ráeszmélt erre és megvonta az adókedvezményt, függetlenül attól, a 10 személyes CR-V-ktől és a 30 személyes buszoktól is.

A kedvezmény elszállt, a gyár megmaradt... ja, nem

Miután megszüntették az AUV-kra vonatkozó adókedvezményt, a Honda lassan feladta a szigeten levő gyárát. A Honda CR-V 2006-ban dobta piacra harmadik generációját, ami már nem volt kapható tízszemélyes verzióban, legfeljebb hétben. Az autót is már inkább importálták, ugyanis feleslegessé vált helyben gyártani hozzá egyes alkatrészeket. Így a Honda gyár termelése a következő másfél évtizedben folyamatosan csökkent, mígnem 2020-ban végleg bezárták.

Forrás: Autoindustriya

Az oldalról ajánljuk

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

4 órája
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22