Kevesled a helyet? Akkor még nem hallottál a tízszemélyes Honda CR-V-ről
- A Fülöp-szigeteken tízszemélyes verzióban is lehetett kapni a második generációs Honda CR-V-t.
- Egy adókedvezmény miatt sokkal olcsóbb volt, mint az ötszemélyes verzió.
- A CR-V sikere után nem sokkal bevonták az adókedvezményt.
Egyre gyakoribb, hogy egy kicsit nagyobb méretű SUV-ből van hétszemélyes kivitel. Ez tipikusan annyit jelent, hogy a csomagtartóba beszuszakolnak egy lehajtható harmadik üléssort, ahova azokat ülteti az ember, akiket a legkevésbé szeret.
Így létezik hétszemélyes Ford Kuga, Skoda Kodiaq, Tesla Model X, Renault Espace és Honda CR-V, aminél a gyártó kiemelte, hogy a benzines változatai a modell történetében először hétszemélyes utastérrel is megvásárolhatók (hazánkban nincs csak benzines, szóval ne keresd). Ez viszont csak félig igaz, ugyanis a második generációs CR-V-t árulták tízszemélyes verzióban a Fülöp-szigeteken.
A harakiri nem volt opció
Az új CR-V-nek sikerülnie kellett, méghozzá jól. A japánok nem kapkodták el, és higgadtan összehozták a piac egyik legjobb csomagját.
AUV és a kedvezmények
A Fülöp-szigeteki CR-V természetesen nem azért lett tízszemélyes, mert a helyiek szeretnek szűkösen utazni. A célja az volt, hogy beleférjen az egyes kategóriába, másnéven az AUV-be (Asian Utility Vehicle). Ennek leegyszerűsítve két feltétele volt: a jármű legyen tízszemélyes és a legtöbb alkatrészt helyben gyártsák.
Jogi magyarázata annyi, hogy a helyi adóhivatal (BIR) 14-99. sz. adórendelete szerint autónak csak azt nevezhetjük, amelyben 10-nél kevesebb ülőhely van. Vagyis 10 vagy annál több személy szállítására alkalmas jármű tömegszállító furgonnak (vagy AUV-nek) minősül, ezeket pedig más adók terhelték.
Nem a CR-V volt az eredeti terv
A Honda nem a kétezres évek elején akarta kijátszani ezt az adókedvezményt. Már 1998-ban a Honda Odyssey-t próbálták tízszemélyesre alakítani, amit az ezzel megbízott csapat állítólag rengeteg módon megoldott. Alapból az Odyssey-ről hamarabb elhisszük, hogy tízszemélyes, mint egy CR-V-ről, vagyis tényleg hihető, hogy több megoldás is született. Viszont a Honda valamiért mégis meggondolta magát és berekesztette az egész projektet.
A helyi alkatrészgyártás főleg logisztikai feladat volt a Honda számára, de könnyedén megoldották: az autó alkatrészeinek 63,1 százalékát az országban készítették – viszonyításként, az első generációs CR-V alkatrészeinek csak 47,3 százaléka készült helyben. Az ötsebességes manuális- és a négysebességes automatát is helyben építették, amely miatt a gyártó több milliárd Fülöp-szigeteki pesós beruházást is eszközölt.
Viszont az igazi trükkös kérdés az, hogy egy 4537 mm hosszú és 1782 mm széles autóba hogyan ülhet bele tíz ember? A megoldás 3-4-3 felosztásban és az akkoriban eléggé szűkös ülőhely meghatározásban rejlett. Ugyanis a filippínók úgy határoztak megy egy férőhelyet, hogy az ülésnek lábtérrel együtt minimum 60 centinek kell lennie, szélességre pedig 35 centiméternek – ez csak a sofőr ülésre nem vonatkozott, ott szélességre a minimum az 50 centiméter volt.

Ezt az első sorban azzal oldották meg, hogy a könyöklőt/középső tárolót kivették, ami lehetőséget biztosított arra, hogy az anyós ülést a vezető ülésig megnyújtsák. Ez az ülés így 70 centi széles lett, vagyis két személy papíron elfér ott, sofőrrel együtt három. A második sorban viszont szerencséje volt a Hondának. A második generációs CR-V üléssora ugyanis pont 140 centiméter széles, ami osztható 35-tel és eredménye négy. A biztonságot megoldották annyival, hogy a középen ülők kétpontos biztonsági övet kaptak.
A harmadik sor pedig ugyanezen szabályok alapján készült, azzal a kivétellel, hogy itt hárman ültek, az egész technikailag egy lecsukható pad volt biztonsági öv nélkül.
Olcsó CR-V, boldog vásárlók, dühös riválisok
A Honda elérte célját, megszületett a Honda CR-V AUV. Így 2002-ben az alap, manuális váltós változat 899 ezer PHP-be, míg az automata 959 ezer PHP-be került. Vagyis közel 200-250 ezer PHP-vel olcsóbban értékesíthették, mint a sima ötszemélyes verziót. Az ötszemélyes verziót csak azért lehetett kapni, mert tízszemélyesből nem volt összkerekes.

A várt eredmény pedig nem maradt el, a Honda CR-V-t rengetegen vették. Négy év alatt csaknem 21 darabot adtak el belőle. 2003 volt a rekordév, amikor 9664 CR-V talált gazdára, amiből csak 100 darab volt ötszemélyes.

A Honda riválisai természetesen nem örültek a japán trükközésének, csalást kiáltottak, a kedvezmények kijátszásával vádolták őket. Egyértelmű, hogy pontosan ez is volt a Honda terve, tíz gyereknek is kényelmetlen lenne a CR-V, nemhogy tíz felnőttnek, de ettől függetlenül szabályosan jártak el – továbbá nincs olyan gyártó a világon, amelyik ne csinált volna hasonlót.

Egy idő után a kormány is ráeszmélt erre és megvonta az adókedvezményt, függetlenül attól, a 10 személyes CR-V-ktől és a 30 személyes buszoktól is.
A kedvezmény elszállt, a gyár megmaradt... ja, nem
Miután megszüntették az AUV-kra vonatkozó adókedvezményt, a Honda lassan feladta a szigeten levő gyárát. A Honda CR-V 2006-ban dobta piacra harmadik generációját, ami már nem volt kapható tízszemélyes verzióban, legfeljebb hétben. Az autót is már inkább importálták, ugyanis feleslegessé vált helyben gyártani hozzá egyes alkatrészeket. Így a Honda gyár termelése a következő másfél évtizedben folyamatosan csökkent, mígnem 2020-ban végleg bezárták.
Forrás: Autoindustriya

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
