- Lezárult a társadalmi vitája annak az ÉKM rendelet tervezetnek, amely felhatalmazza a közútkezelőket, hogy amennyiben veszteglő járművet találnak a kezelésükben lévő utakon, azokat elszállíthassák.
- Ha az elszállított jármű tulajdonosa nem jelentkezik érte, akkor elárverezhetik.
- A vita alapja, hogy sokszor olyan helyeken, útszakaszokon hagynak autókat huzamosabb időre, ahol akadályozzák és/vagy veszélyeztetik a forgalmat.
Augusztus elején zárult le a társadalmi vitája annak az ÉKM rendelet tervezetnek, amely felhatalmazza a közútkezelőket, hogy amennyiben veszteglő járművet találnak a kezelésükben lévő utakon, azokat ők vagy a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő megbízottjaik szállítsák el. Sőt, ezeket a járműveket akár el is árverezhetik vagy kukázhatják - írta a Közlekedéstudományi Intézet.
A vita alapja, hogy sokszor olyan helyeken, útszakaszokon hagynak autókat huzamosabb időre, ahol akadályozzák és/vagy veszélyeztetik a forgalmat. Az ilyen autóknál előfordul, hogy egy baleset részese volt (ez egyértelműen látszik), de műszaki hiba miatt is szoktak járművet magára hagyni. Az is előfordul, hogy szándékosan hagyják ott egyéb indokok miatt. A közútkezelők szerint túlságosan sok autót találni az utak, olykor a gyorsforgalmi utak mentén is, amelyek csak úgy ott vannak. Amelyekről a rendszeresen arra közlekedőkön kívül senki nem tudja, hogy olykor már hetek, ha nem hónapok óta „parkolnak” ott.
Azt, hogy mikor (az észleléstől számítva mennyi időn belül) szállíthatják el a veszteglő járművet a közútról, aszerint határozza majd meg a rendelet, hogy veszélyt jelent-e a veszteglő jármű a közlekedésbiztonságra, milyen mértékben akadályozza az úton végzendő munkákat, ellenőrzéseket – vagyis a most lezárult vita nem arról szólt, hogy valaki több hónapra elfoglal egy nyilvános parkolóhelyet és azzal mit kellene tenni.
Eszerint azonnal el kell szállítani a veszteglő járműveket, amennyiben azok a gyorsforgalmi út bármelyik sávjában, csomópontjában, pihenőhelyének forgalmi sávjában állnak, ideértve lakott területen kívül a 2×2 sávos utakat is, azok bármelyik sávjában veszteglőket is.
A leállósávból akkor is elszállíthatják majd az ott bármilyen okból veszteglő járműveket, ha a leállósávot valamilyen okból két órán belül (a veszteglő jármű észleléséhez képest) meg kívánják nyitni a forgalom előtt.
A közút kezelője egy veszteglő jármű bejelentését követő 24 órán belül köteles elszállítani vagy elszállítattani azokat a járműveket is, amelyek akár egy gyorsforgalmi út melletti műszaki öbölben állnak, vagy lakott területen kívül a főút útpadkáján, egy mellékút bármely forgalmi sávjában vagy azt részben elfoglalva. Viszont ha egy jármű akadályozza a közúti ellenőrzéseket, akkor annak kezdetétől számított egy órán belül eltávolítható.
Ha elszállítanak egy járművet, arról értesítik a tulajdonosát. Ha az üzembentartó kiléte nem ismert, a közútkezelő – személyének megállapítása céljából – a járművet ellenőrzi a közúti közlekedési nyilvántartásban. Ha viszont külföldi autóról van szó, akkor a közútkezelő a honlapján közzéteszi a jármű elszállításának a tényét, továbbá, hogy a tulajdonos hol jelentkezhet érte és mik a teendői.
Az elszállított járművét a tulajdonos, illetve üzembentartó a tárolási helyről a felmerült költségek megfizetése után veheti vissza. A rendelet részletesen taglalja majd az elszállítás és tárolás díjtételeit.
A rendelet szabályozza az elszállított járművek tárolását, és meghatározza azt is, mikor, milyen feltételek bekövetkezése esetén értékesíthetők az elszállított és tárolt járművek. Ha egy ilyen járműért 90 nap elteltével sem jelentkeznek, akkor a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény rendelkezései szerint árverésen értékesítik vagy a hulladékká vált autókra vonatkozó szabályok szerint járnak el.