- Lezárult a társadalmi vitája annak az ÉKM rendelet tervezetnek, amely felhatalmazza a közútkezelőket, hogy amennyiben veszteglő járművet találnak a kezelésükben lévő utakon, azokat elszállíthassák.
- Ha az elszállított jármű tulajdonosa nem jelentkezik érte, akkor elárverezhetik.
- A vita alapja, hogy sokszor olyan helyeken, útszakaszokon hagynak autókat huzamosabb időre, ahol akadályozzák és/vagy veszélyeztetik a forgalmat.
Augusztus elején zárult le a társadalmi vitája annak az ÉKM rendelet tervezetnek, amely felhatalmazza a közútkezelőket, hogy amennyiben veszteglő járművet találnak a kezelésükben lévő utakon, azokat ők vagy a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő megbízottjaik szállítsák el. Sőt, ezeket a járműveket akár el is árverezhetik vagy kukázhatják - írta a Közlekedéstudományi Intézet.
A vita alapja, hogy sokszor olyan helyeken, útszakaszokon hagynak autókat huzamosabb időre, ahol akadályozzák és/vagy veszélyeztetik a forgalmat. Az ilyen autóknál előfordul, hogy egy baleset részese volt (ez egyértelműen látszik), de műszaki hiba miatt is szoktak járművet magára hagyni. Az is előfordul, hogy szándékosan hagyják ott egyéb indokok miatt. A közútkezelők szerint túlságosan sok autót találni az utak, olykor a gyorsforgalmi utak mentén is, amelyek csak úgy ott vannak. Amelyekről a rendszeresen arra közlekedőkön kívül senki nem tudja, hogy olykor már hetek, ha nem hónapok óta „parkolnak” ott.
Azt, hogy mikor (az észleléstől számítva mennyi időn belül) szállíthatják el a veszteglő járművet a közútról, aszerint határozza majd meg a rendelet, hogy veszélyt jelent-e a veszteglő jármű a közlekedésbiztonságra, milyen mértékben akadályozza az úton végzendő munkákat, ellenőrzéseket – vagyis a most lezárult vita nem arról szólt, hogy valaki több hónapra elfoglal egy nyilvános parkolóhelyet és azzal mit kellene tenni.
Eszerint azonnal el kell szállítani a veszteglő járműveket, amennyiben azok a gyorsforgalmi út bármelyik sávjában, csomópontjában, pihenőhelyének forgalmi sávjában állnak, ideértve lakott területen kívül a 2×2 sávos utakat is, azok bármelyik sávjában veszteglőket is.
A leállósávból akkor is elszállíthatják majd az ott bármilyen okból veszteglő járműveket, ha a leállósávot valamilyen okból két órán belül (a veszteglő jármű észleléséhez képest) meg kívánják nyitni a forgalom előtt.
A közút kezelője egy veszteglő jármű bejelentését követő 24 órán belül köteles elszállítani vagy elszállítattani azokat a járműveket is, amelyek akár egy gyorsforgalmi út melletti műszaki öbölben állnak, vagy lakott területen kívül a főút útpadkáján, egy mellékút bármely forgalmi sávjában vagy azt részben elfoglalva. Viszont ha egy jármű akadályozza a közúti ellenőrzéseket, akkor annak kezdetétől számított egy órán belül eltávolítható.
Ha elszállítanak egy járművet, arról értesítik a tulajdonosát. Ha az üzembentartó kiléte nem ismert, a közútkezelő – személyének megállapítása céljából – a járművet ellenőrzi a közúti közlekedési nyilvántartásban. Ha viszont külföldi autóról van szó, akkor a közútkezelő a honlapján közzéteszi a jármű elszállításának a tényét, továbbá, hogy a tulajdonos hol jelentkezhet érte és mik a teendői.
Az elszállított járművét a tulajdonos, illetve üzembentartó a tárolási helyről a felmerült költségek megfizetése után veheti vissza. A rendelet részletesen taglalja majd az elszállítás és tárolás díjtételeit.
A rendelet szabályozza az elszállított járművek tárolását, és meghatározza azt is, mikor, milyen feltételek bekövetkezése esetén értékesíthetők az elszállított és tárolt járművek. Ha egy ilyen járműért 90 nap elteltével sem jelentkeznek, akkor a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény rendelkezései szerint árverésen értékesítik vagy a hulladékká vált autókra vonatkozó szabályok szerint járnak el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
