708 vagy 240 ezer forint legyen az üzemanyagszámla? Új villanyautós matek készült

2024.09.05. 10:45

  • Egy energiahatékonysággal foglalkozó amerikai szervezet villanyautós matekkal jött elő. Olcsóbb és hatékonyabb autókkal példálózik. 
  •  Az amerikai hagyományos autók forintban 708 ezer forintos üzemanyagköltsége jelentősen csökkenthető lenne az elektromos meghajtással. A példa szerint 241-340 ezer forintra. 

Egy böhöm nehéz Ford F-150 Lightning kisteherautó 500 kilométert annyi energiával tud megtenni, mintha 100 kilométerenként három liter benzint fogyasztana. Ez a példa ösztönözheti az autógyártókat arra, hogy elgondolkodjanak, mit tehetnének még ezen a téren – derül ki az energiahatékonysággal foglalkozó American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE) szakmai szervezet tanulmányából, amelyről az InsideEVs hírportál egy friss tanulmányt bemutató cikkében.

2

Az ACEEE szakértői azt állítják, hogy kisebb akkumulátorok beépítésével átlagosan 4800 dollárral - 1,7 millió forinttal - lehet mérsékelni a villanyautók árát. Ahhoz, hogy ez ne járjon a hatótávolság csökkenésével - kézenfekvő módon - javítani kellene a motorok hatékonyságát. Mint a jelentést megelőző kutatásból kiderült, erre van is lehetőség.

KWh-k és kilométerek

Jelenleg az Egyesült Államokban futó villanyautók átlagosan egy kWh elektromos energiával 2,5 mérföldet (4 kilométer) képesek megtenni. Ez nem valami nagy szám annak tükrében, hogy az egyik legjobb elektromos autó 3,5 mérföld/kWh (5,6 kilométer/kWh). Az ACEEE szerint, ha egy 300 mérföld (több mint 480 kilométer) hatótávolságú autó energiahatékonyságot 2,5 mérföld/kWh-ról 3,5 mérföld/kWh-ra emelnék, akkor felgyorsulna a villanyautók terjedése. Ez esetben ugyanis kisebb akkupakk is elég lenne ugyanahhoz a hatótávolsághoz és ugyanannyi nyersanyagból több autó ellátásához elegendő akkumulátort lehetne gyártani.

A szervezet szerint ez nem jelenti azt, hogy már most ne érné meg hosszabb távon az elektromos autó vásárlása. A 2,5 mérföld/kWh átlagos energiahatékonysággal számolva az átlagos amerikai autósnak évente 960 dollárjába (340 ezer forint) kerül az akkumulátorok újratöltése. Ugyanez benzinárban 2000 dollár (708 ezer forint).A 3,5 mérföld /kWh-s hatékonysággal számolva azonban már csak 680 dollár (241 ezer forint) lenne a cech.

Csak egy kicsit kellene változtatni az előírásokon

Az ACEEE ötletének életszerűségét az Inside Ev-s szakportál szerint az bizonyítja, hogy van olyan elektromosautó-gyártó, nevezetesen a Lucid, amely prioritásként kezeli autói energiahatékonyságának javítását. Eközben a Stellantishoz tartozó Dodge úgy gondolja, hogy modelljeinek vásárlóit nem igazán érdekli, hogy mennyit „eszik” az autójuk.

Éppen ezért a szakmai szervezet szakértői azt javasolják az Amerikai Környezetvédelmi Hivatalnak (EPA), hogy ne az autók használatával járó szén-dioxid-kibocsátásra szabjon meg szabályokat, hanem az előzetes kibocsátást próbálja szabályozni. Magyarán a gyártással járó szén-dioxid-szennyezést vizsgálja és próbálja korlátozni szabványaival. Ez ösztönözné ugyanis az autógyártókat arra, hogy minél hatékonyabb villanyautókat gyártsanak, amelyekbe kevesebb akkumulátor is elég. (Inside EVs)