Hivatalos: 2026-tól mégis rajthoz állhat az Andretti-Cadillac a Forma–1-ben!
- Úgy tűnik, a korábbi heves tiltakozás ellenére mégis elindulhat a 2026-os Forma–1-es szezonban az Andretti-Caddilac formáció.
- A hírt a Nemzetközi Automobil Szövetség, a Forma–1, a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media, valamint a General Motors jelentették be.
Az Egyesült Államokban rendkívül sikeres Andretti Autosport versenycsapat régóta próbálja magának kivívni a Forma–1-es indulás jogát. A gárda még a General Motors támogatását is megszerezte a projekt mellé, de a Forma–1 vezetősége 2024 január végén ennek ellenére is elutasította a formáció nevezését, ezzel jókora felhördülést okozva a rajongói és szakmai körökben egyaránt.
Ehhez képest rendkívüli fordulatról adott hírt a Las Vegas-i Nagydíj hétvégéjén a Formula.hu és a RacingNews365. A két szaklap közös nyomozás során olyan információkhoz jutott, amelyek szerint küszöbön állhat a Forma–1 és az Andretti-Cadillac megegyezése, így az amerikai istálló 11. csapatként mégis ott lehet a rajtrácson 2026-tól.
A hivatalos bejelenésre sem kellett sokat várni. Nemrég a Nemzetközi Automobil Szövetség, a Forma–1, a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media, valamint a General Motors jelentős előrelépésről számoltak be, és közleményben tudatták: közösen dolgoznak azért, hogy a csapat részt vehessen a 2026-os Forma–1-es szezonban.
„A motorsport csúcsaként az F1 a határokat feszegető innovációt és kiválóságot követeli meg. Megtiszteltetés a General Motors és a Cadillac számára, hogy csatlakozhatunk a világ első számú versenysorozatához [...]." – idézi a General Motors elnökét, Mark Reuss-t a Formula.hu.
A hivatalos verzió szerint a pálfordulás oka, hogy a Forma–1 az elutasítás után is párbeszédeket folytatott a General Motorsszal és partnereivel, az együttműködés során pedig fontos operatív mérföldköveket értek el. Érdekes, hogy sem a nyilatkozó felek, sem a közlemény nem említi az Andretti Autosport nevét. A hírek szerint ennek az az oka, hogy az Andretti kissé a háttérbe húzódott, a General Motors pedig az eredeti tervekhez képest nagyobb szerepet vállal a projektben. Sőt! 2028-tól kezdve saját fejlesztésű motorral teljesen gyári csapattá válnak. Ettől még az Andretti sem tűnik el: ennek egyértelmű jele, hogy Mario Andretti a csapat igazgatótanácsának tagja lesz.
A nem hivatalos verzió ezzel szemben az, hogy az Andretti-Cadillac demagóg elutasítása után az Egyesült Államok kongresszusa vizsgálatot indított a Forma–1 ellen, a döntés potenciálisan törvényellenes mivolta miatt. Mivel sportszakmai alapon eddig sem tűnt védhetőnek az Andretti-Cadillac visszautasítása, a hírek szerint a Forma–1 és a Liberty Media vezetői a vizsgálat lehetséges következményeitől tartva inkább meggondolták magukat.
Mindezek tükrében külön érdekes, hogy a Liberty Media nem hosszabbított szerződést hamarosan távozó igazgatójával, Greg Maffei-jel, aki Mario Andretti szerint egy közös üzleti vacsorán nyíltan a szemébe mondta: "Mario, meg akarom neked mondani, hogy minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy Michael [Andretti és vele együtt az Andretti csapat] soha ne jusson be az F1-be.”