- Az Új-Delhiben megnyílt autókiállítás tanúsága szerint az indiai és a külföldi autógyártók egyaránt elektromos autók bemutatásával akarják meghódítani a világ harmadik legnagyobb autópiacát.
- Az ottani piacon főszerepet játszó Maruti az e-Vitarával próbálkozik 2025-ben.
Az indiai autópiacon értékesítő autógyártók tucatnyi új elektromos autómodellel akarják megszerezni azokat az autósokat, akik 2025-ben rászánják magukat, hogy az óriási országban villanyautót vásároljanak.
A Reuters összeállítása szerint a kínálatban hosszabb hatótávolságú, rövidebb töltési idejű autók szerepelnek a korábbiaknál. India fővárosában, Új-Delhiben ötnapos autókiállításon mutatják be az idei ajánlataikat a cégek, a hazai óriástól, a Marutitól kezdve a legújabb külföldi jövevényig, a vietnámi Vindfastig. A nemzetközi nagyok közül a kínai BYD-től kezdve a japán Toyotán át a koreai Hyundai-ig egymás lábát tapossák az autógyártók a jó szereplés érdekében a világ harmadik legnagyobb újautó-piacán.
A két piacvezető a villanyautók szegmensében Indiában a hazai Tata Motors és a kínai JSW-MG Motor, amely részben a SAIC Motor tulajdonában van. Mindkét cég bővíti elektromosautó-kínálatát. Erre részben az kényszeríti rá a vállalatokat, hogy az indiai kormány is szigorítani fogja a károsanyag-kibocsátási normákat 2027-től.
Indiában kevesen vesznek autót, de óriási a népesség
A hivatalos adatok szerint 1,4 milliárdos népességű országban 4,3 millió autót adtak el 2024-ben. Ennek 2,5 százaléka volt elektromos meghajtású. A kormány 30 százalékra akarja növelni ezt az arányt 2030-ra.
A növekedési adatok jobbak: a villanyautó-eladások 20 százalékkal haladták meg 2024-ben a 2023-as értékesítést, miközben a teljes újautó-piac csak 5 százalékkal bővült.
A szakemberek arra számítanak, hogy 2025-ben megkétszereződik, azaz nagyjából 200 ezerre mehet fel az eladott elektromos autók száma Indiában. Ez nem kis eredmény annak tükrében, hogy néhány éve még a Tata benzines autóit alakították át elektromossá. Ezek hatótávja 300 kilométer volt és vidéki utakra nem voltak alkalmasak. A legtöbb villanyautó, amivel a cégek 2025-ben házalnak az autósoknál, legalább 400 kilométert tud megtenni egy akkumulátorfeltöltéssel – a Mahindra több mint 600 kilométeres hatótávú autót is kínál –, miközben 20 százalékról 80 százalékra 20 perc alatt lehet feltölteni ezeket.
A gond az árral van
Kétszer többet kell fizetni a villanyautókért, mint hagyományos elődeikért. Indiában az elektromos autók ára magyar devizában számolva 8,8–14 millió forint, miközben az új autók átlagára nem éri el az 5 millió forintot. Az új jövevény, a Vinfast, amely gyárat épít Indiában, egy mini SUV-vel és egy három üléssoros nagyméretű autóval akarja meghódítani India viszonylag jól kereső középosztálybeli autósait.
A Hyundai a helyben gyártott Creta SUV elektromos változatát mutatta be az autókiállításon. A BYD részben a Sealon 7 tisztán elektromos modell eladásával próbál minél jobb helyezést elérni Indiában.
A Maruti, a kontinensnyi ország legnagyobb autógyártója első elektromos autóját az e-Vitarát vezeti be a piacra 2025-ben. Ezt a cég fő tulajdonosával, a Suzukival és annak egyik tulajdonosával, a Toyotával együtt fejlesztették ki az indiai piacra.