- A kínai kihívók nem csupán a német autógyártókat szorították sarokba, hanem híres német vegyipart és gépipart is. Ez arra kényszeríti Európa legnagyobb gazdaságát, hogy újraalkossa önmagát.

Németország nemrégen még a feldolgozóipar legigényesebb részében a világ élén haladt, ám kínai kihívói több fronton is visszaszorították – kezdi a németek előtt álló kihívások sorolását a Deutsche Welle. A tét nem kicsi. Az idetartozó ágazatoktól 5,5 millió állás és a német GDP 20 százaléka függ – idézte a lap a londoni Centre for European Reform (CER) jelentését.
A betegség tünetei jól ismertek. A covid szétzilálta a német gazdaság beszállítói láncait, majd az ukrajnai háborúra válaszul bevezetett európai szankciók nyomán a német vállalatok elvesztették olcsó energiahordozó- és nyersanyagbázisukat. Eközben Kína elindította a Made in China programját, amelynek célja, hogy kiemelje a kínai gazdaságot az olcsó, egyszerű termékek és alkatrészek gyártójának szerepéből. Németországot nem érintette különösebben a kínai gazdasági fejlődés a 2000-es évek elején, mert az főként az alacsony technológiai színvonalú elektronikai termékek, a háztartási gépek és textiláruk területén zajlott.
Az elmúlt évtizedben azonban Kína behatolt a németek gazdasági felségterületére, az autóiparba, a zöldtechnológiába, a vegyiparba és a gépiparba.
A látványos hátrálás mögött zajlik egy kevésbé látható is
A németek visszaszorulása az autóiparban az elektromos autók gyártása terén közismert. Kevesebb hírverést kapott, hogy a kínaiak a vegyiparban is felzárkóztak a németek mellé. Hatalmas gyártási kapacitásokat építettek ki, amelyek globális túltermelést hoztak létre, leszorítva olyan cégóriások profitrátáját is, mint a BASF. A kínai vegyipari vállalatok 60 százalékkal növelték exportjukat az Európai Unióba a 2023-at megelőző tíz évben. Eközben a németek itteni piaci részesedése több mint 14 százalékkal csökkent – derült ki a Handelsblatt Research kutatóintézet adataiból. Ugyanez a helyzet a gépiparral. Ebben az ágazatban a németek részesedése a világ exportjából kissé csökkenve 15,2 százalékra zsugorodott 2013 és 2023 között, miközben a kínaiaké 14,3 százalékról 22,1 százalékra ugrott. Igaz ugyan, hogy a kínaiak felzárkózásának hátterében az óriási iparfejlesztési állami támogatások állnak, ám ez már történelem. Az előző német kormányok elmulasztották, hogy segítsék országuk cégeinek alkalmazkodását az új helyzethez. A szakértők úgy látják, hogy az említett ágazatokban már nem tudják visszaszerezni korábbi dominanciájukat. Azokra kellene koncentrálniuk, amelyekben erősek: a gyógyszeriparra, a biotechnológiára és a tudásiparra.
Rövid távon jöhetnek az adminisztratív eszközök, más kérdés a hosszabb táv
A CER tanulmányának szerzői azt javasolják az új német kormánynak, hogy gyakoroljon nyomást Kínára annak érdekében, hogy növelje belső fogyasztását. Ezzel válthatná ki azt a növekedési modellt, amelyben elárasztja a világot dömping áron kínált termékeivel. A másik javaslat a kínai termékekkel, főként az elektromos autókkal és a szélturbinákkal szembeni vámvédelem. Hosszabb távon a gazdasági kultúra megváltoztatására van szükség – mondta a DW-nek Serden Ozcan düsseldorfi gazdaságkutató. Fel kell adni a „túlzott védelem” viselkedését, amelyben a németek védelmet nyújtanak a bajba került vállalatoknak. A kínai mintát kell követni, amelyben sok céget hagynak indulni egy-egy ágazatban, rábízva a „természetes kiválasztódásra”, hogy a legjobban teljesítők éljék túl a verseny első szakaszát.
Sokat várnak a szakértők a frissen meghirdetett hadiipari fejlesztési hullámtól, ám a fegyverfejlesztések során születő újításoknak át kell jutniuk a civil szférába is. A németeknek fel kell újítaniuk azt a hagyományt, hogy új tudásukat jól védik szabadalmakkal.
Ozcan a vállalatirányítási rendszereket fejlesztő SAP-t állítja példának más cégek elé. Ez a vállalat 70 százalékkal növelte tőzsdei értékét annak köszönhetően, hogy élen járt a mesterséges intelligencia gyors adaptálásában termékeibe. Az autógyártók immáron nem egymással versenyeznek, hanem a videójátékok fejlesztőivel – mondta a szakember arra utalva, hogy a mai autók között leginkább elektronikai képességeik tesznek különbséget. A jövőben nem a gyógyszeripari óriások fognak rákellenes gyógyszereket kitalálni, hanem a mesterséges intelligencia alkalmazásában élen járó cégek."

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Belsőség
Ez nem utcai autó gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
