Kommunális közlekedés helyett autós kommuna

2010.06.15. 12:33

Kéne a városba egy fürge kisautó. Lehet kétüléses, bánom is én, csak férjen be a parkolóhelyre és keveset fogyasszon. Meg egy utazós is kéne, valami egyterű, hogy beférjenek a haverok. Meg egy olyan, amelyik megy is rendesen, hogy néha meg lehessen kergetni. Akkor most vegyek három autót? Vagy inkább egyet se?

Amikor munkára használtam az autómat, gyakorlatilag az volt az otthonom. Jó, aludni följártam a bérház első emeletére, de voltak napok, amikor több időt töltöttem a retkes pléhdobozban, mint a négy fal között. Ha lett volna rajta postaláda, beírathattam volna a rendszámot a lakcímkártyára állandó tartózkodási helynek. Sokan vannak ezzel így: előfordul, hogy gyakrabban nyitjuk ki a kormánykerék mögött a szintetikus táplálékot tartalmazó papírzacskót, mint hogy otthon az asztal mellett vacsoráznánk.

De az átlagos gépjármű-tulajdonos autójának más a sorsa. Életének több mint 95 százalékát állással tölti. Áll a garázsban, a parkolóházban vagy az utcán. Várja, hogy jöjjön a gazdája és naponta egy órán keresztül használja, majd ismét órákig, napokig, hetekig hagyja rohadni és laposra állni a kerekét. Mostanában az én autóm is ezt gyakorolja.

Mégsem adom el. Fizetem rá a kötelezőt, a teljesítményadót, kétévente levizsgáztatom, veszek rá gumit, ablaktörlőt, autópálya-matricát, olajat cserélek, parkolócédulát vásárolok, bírságot fizetek és cserélem a tönkrement alkatrészeit. Kifelejtettem valamit? Biztosan. Egy autót fenntartani nem csak a tankolásból áll – bár az sem kevés –, de aki pontosan vezeti az autóval kapcsolatos költségeit, rádöbben, hogy havonta súlyos tízezrekbe, rosszabb esetben hat számjegyű összegbe kerül neki, hogy magáénak mondhasson egy Opelt. Vagy Audit, Renault-t, Suzukit, teljesen mindegy.

Persze a tulajdonosnak baromira nem mindegy, mert még az autóhoz nálam kevesebb fetisizmussal közeledő egyéneknek is valamilyen szinten kegytárgy a gépjármű. Van, akinek státusszimbólum, van, akinek hobbi, más távolságtartóan közlekedési eszköznek nevezi, a szíve mélyén mégis egy igen kedves rekeszben tartja. Nagyon erős érzelmi töltete van egy autónak, hiszen vele mentünk ki Éváért az állomásra, ő hozott haza a hóviharban és ő vitt le minket a tengerpartra nyaralni. Hogy miért fejtegetem az autóhoz ragaszkodásunk kacifántos bugyrait ilyen hosszasan? Mert ez nagyon fontos szerepet játszik abban, miért tartunk autót.

Tíz autósból legalább kettő, de talán három is jobban járna, ha eladná autóját. Ne kattintsanak a vissza gombra, nem a biciklizést vagy a tömegközlekedést fogom javasolni alternatívaként, pedig az is ide tartozhatna. A taxizást is előrángathatnám, még azzal is sokan olcsóbban jönnének ki. De van ennél jobb: autózhatunk, ha szükségünk van rá, mégsem kell vállunkra vennünk a birtoklás minden ótvaros nyűgjét. Persze, bérautó, mi? Végső soron az, csak más megközelítésben és nem naponta tízezerért, hitelkártyás vacakolással, leadással és felvétellel a világ végén. Nem kekeckedik az öltönyös srác, hogy az a karcolás még nem volt rajta átadáskor. Hanem belvárosi állomásokon, gyors, internetes foglalással, ésszerű bonyolítással, negyedórás tarifával, reális áron.

Ha egy autó jobban ki van használva és profi flottakezelő viseli gondját, minden számítás szerint olcsóbbra kell kijönnie, mint az ötszázalékos kihasználtságú csotrogánynak, amivel még át is vernek a szervizben. Logikusnak tűnik a javaslat? Carsharingnek (ejtsd: kárséring) hívják külföldiül, régóta létező koncepció ez, szerencsére nem én találtam ki. Számos ilyen elgondolást valósítottak már meg a hetvenes évektől kezdve a világ különböző városaiban, több-kevesebb sikerrel. Amszterdamban volt talán az első nagyszabású kezdeményezés, ahol kifejezetten erre a célra kifejlesztett elektromos városi járműveket lehetett igénybe venni rövid utakra, tömegközlekedés helyett. Később Németországban, Svájcban, majd az USA-ban is alakultak nonprofit szervezetek, különböző szabályokkal, de mind azzal a céllal, hogy egy kisebb-nagyobb kommuna közösen használjon egy flottát, ésszerűen. Vagyis a városban kicsi, ügyes, alacsony fogyasztású autókat részesítik előnyben, de ha éppen lapra szerelt bútort szeretne valaki hazaszállítani, kölcsön lehet kérni egy kisbuszt is. A lényeg, hogy mindenki átgondoltan, saját maga és a környezete számára lehetőleg optimális megoldással elégíthesse ki mobilitási igényeit.

A sok próbálkozás eredményeképpen kialakult egy működőképes modell, amely például Németországban manapság egyre jobban terjed. A mai technológiai szinten nem jelent gondot egy olyan intelligens rendszer üzemeltetése, amelyben a regisztrált autóbérlő egy plasztikkártyával fér hozzá az autóhoz. Felveszi a kijelölt parkolóhelyen, adott ideig használja, majd visszaviszi, bezárja, és köszöni szépen, jöhet a következő. GPS-szel követhető az autó, a számlázás a használati idő alapján történik, és ha mindenki betartja az illemkódexet, minimális humán erőforrással üzemeltethető egy egész tekintélyes kis flotta. Foglalni interneten, akár néhány perccel előbb is lehet, mindenki önkiszolgálóban veszi fel, majd teszi le az autót, nincs takarítás, mosás, ellenőrzés minden használat után, csak meghatározott időközönként, amikor az ésszerűség diktálja.

Mennyibe kerül a német kommunizmus?

Tudjuk, hogy a németek egyrészt fillérb spórolósak, másrészt szívesen betartják a szabályokat. Talán ezért működik náluk olyan jól a carsharing.

A legnagyobb autómegosztó szervezet Németországban a Greenwheels – gyakorlatilag uralják a piacot. Több mint 3000 autófelvevő állomásuk van, ebből egyedül Berlinben találhatunk 63-at. Ez már olyan mennyiség, amivel évek óta sikeresen tudnak működni.

Hogy mennyibe kerül? Hétköznaponként egy kisautó óránként 2,40 euró, negyedórás elszámolásban. Ehhez még jön kilométerenként 21 cent, amiben az üzemanyag is benne van, ha a 15 eurós havi tarifát választjuk. Kölcsönözzük ki mondjuk heti két alkalommal a kisautót, menjünk vele egyszerre 50 kilométert, 3 óra alatt. Nagybevásárlás, rövid vidéki kiruccanás, ilyesmi. Ez egy hónapban 156 euró 60 centbe fog kerülni nekünk, ami átszámítva negyven–ötvenezer forint. Soknak tűnik? Németországban ennyi pénzből nemigen lehet egyedül fenntartani egy autót egy hónapban, de itthon is határeset. Ha hozzászámoljuk még, mennyi kellemetlenséggel jár egy autó tulajdonosának lenni, sokaknak simán megéri, úgy tűnik.

Az evidens kényelmi szempontokon kívül, hogy nem kell törődni a kocsival, miután kiszálltunk belőle és minden autótartási nyűgtől mentesülünk, számos előnyt hordoz magában a koncepció, mind az egyén szintjén, mind a városlakók közössége számára. A dugókat ugyan közvetlenül nem enyhíti, ha azt feltételezzük, hogy mindenki továbbra is ugyanannyit közlekedik, mint eddig és ugyanúgy egyedül vagy maximum kettesben használja az autót. De a parkolóhely-mizériában komoly előrelépés lenne, ha az egész héten át a lakossági ingyenes matricával a belvárosi utcán parkoló, porosodó autóknak bizonyos hányadát ki lehetne váltani közösségi, megosztott használatú kocsikkal. És ez a parkolóhelyet keresők fölösleges körözgetésének csökkenése által pozitívan befolyásolná a dugóhelyzetet is.

Ott vannak még azok is, akik a másodszori nekifutásra talán tényleg élesedő szmogrendelet által nehéz helyzetbe kerülnek, mert régebbi, tömegpusztító fegyvernek kikiáltott autójukkal esetleg nem hajthatnak majd be a belvárosba. Ha csak alkalmanként van ott dolguk, simán átülnek egy-két órára a bérautóba, és nem kell hitelbilincsbe verniük magukat évekre csak azért, hogy zöld matrica virítson a hátsó rendszámtáblán. Még az is elképzelhető lenne a városatyák konstruktív hozzáállásával, hogy a parkolási díj alól mentesüljenek a mindenkit szolgáló igáslovak, hiszen több, fölöslegesen helyet foglaló fémdobozt váltanak ki.

Az oldalról ajánljuk

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25