Utángyártott alkatrész vagy avultatás?

2010.07.20. 07:02

2010 májusától a biztosítók elfogadják az utángyártott alkatrészek felhasználását a kötelező biztosításos károk javításánál. Méghozzá a régi autókat sújtó avultatás nélkül.

Sokat vitatott kérdés, hogy vajon az ember autója jobb lesz-e attól, hogy összetörik, majd megjavítják. Itt a károsultak fejében keveredik a műszaki és a piaci érték fogalma. A piaci érték egyértelműen csökken – nem véletlen találják gyűlöletesnek az emberek, amikor úgymond avultatnak.

A kötelező felelősségbiztosítás a törvény szerint arra szolgál, hogy a káresemény előtti állapotot helyreállítsa. A kopó-forgó alkatrészeknél vitathatatlan, hogy egy karambol során eldurrant, kopott gumiabroncs helyett ha újat vesznek, akkor a biztosító nem téríti a teljes értéket – valójában az ilyen alkatrészeknél van szó az avultatásról, legyen az fékbetét, lengőkar, kerékcsapágy, akármi. Belátható, hogy jogos.

Sokkal vitatottabb az, amit a köznyelvben szintén avultatásként emlegetnek. Valójában a karosszéria-alkatrészek értékemelkedéséről van szó. A biztosítók itt azt mondják, mondjuk egy tízéves ajtónak már nincs sok ideje hátra, hogy rohadni kezdjen, ha tehát egy kötelező biztosításos káresemény miatt egy újat raknak fel, azáltal az autó értéke emelkedett – ezt fizettetik meg a károsulttal, amikor levonnak valamennyit a kártérítés összegéből.

Hogy mennyit? Ennek megállapítása a kárszakértő dolga. A fém alkatrészeknél hatéves kor fölött, az állapottól függően 10–40 százalék az elfogadott, egy tízéves autónál pedig 30-tól akár 60–80 százalékig is terjedhet a levonás, igaz, a szélsőséges értékeket meg kell indokolnia. A tíz évnél idősebb autóknál a sérült műanyag elemekre is elszámolnak értékemelkedést, ennek szokásos mértéke 10 és 50–60 százalék között lehet, szintén a jármű eredeti állapotának a függvényében.

Más kérdés, hogy a kötelezős károkat elég gavallérosan kalkulálják a biztosítók, amikor a magas gyári alkatrészárakkal számolnak. Erre egy furcsa példát mondott egy kárszakértő: egy ősöreg F Astrához a gyári ajtó ára 130 ezer forint, amit nyilvánvalóan nem vesznek meg rá. Ehelyett elsétálnak egy bontóba, ahol kazlakban áll, és tízezerből megvan. Amikor a kárszakértő gonoszul avultat, akkor valójában ezt veszi figyelembe.

Miért baj a GTK?

A magas javítási költség egyet jelenthet a gazdasági totálkárral is. Azaz, ha a javítás költsége meghaladja az autó piaci értékének 50–70 százalékát – ez az adott biztosító szokásaitól és rugalmasságától függ –, akkor az autót gazdasági totálkárosnak minősítik. Vagyis jó esetben roncsként értékesítik, a tulajdonos meg megkapja a kártérítést. Holott az autó műszakilag javítható lenne, akik megveszik, sokszor meg is teszik ezt – például bontott, utángyártott, esetleg lopott járművekből származó alkatrészekkel.

A gazdasági totálkár nem jelent problémát egy olyan esetben, ha az autón nincs hiteltartozás. De ma akár egy hat-nyolc éves autó is lehet hitellel terhelt. Szinte biztos, hogy a fennálló tartozás több a piaci értékénél, azaz a hitel lezárásáért még fizetni kell, sokszor jelentős összeget. Azaz sokan járnak rosszul: a tulaj azért, mert nincs se autója, se pénze, sőt, még ő fizet; a márkaszerviz azért, mert nincs munkája; a biztosító pedig azért, mert a ténylegesen szükségesnél többet fizethet.

Az európai csoportmentességi törvények szerint a lehetőség adott arra, hogy utángyártott alkatrészeket használjanak a karosszériajavításban, garanciavesztés nélkül. Ugye jól hangzik?

De mi ebben a buli? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

1 órája
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38