2010 májusától a biztosítók elfogadják az utángyártott alkatrészek felhasználását a kötelező biztosításos károk javításánál. Méghozzá a régi autókat sújtó avultatás nélkül.
Sokat vitatott kérdés, hogy vajon az ember autója jobb lesz-e attól, hogy összetörik, majd megjavítják. Itt a károsultak fejében keveredik a műszaki és a piaci érték fogalma. A piaci érték egyértelműen csökken – nem véletlen találják gyűlöletesnek az emberek, amikor úgymond avultatnak.
A kötelező felelősségbiztosítás a törvény szerint arra szolgál, hogy a káresemény előtti állapotot helyreállítsa. A kopó-forgó alkatrészeknél vitathatatlan, hogy egy karambol során eldurrant, kopott gumiabroncs helyett ha újat vesznek, akkor a biztosító nem téríti a teljes értéket – valójában az ilyen alkatrészeknél van szó az avultatásról, legyen az fékbetét, lengőkar, kerékcsapágy, akármi. Belátható, hogy jogos.
Sokkal vitatottabb az, amit a köznyelvben szintén avultatásként emlegetnek. Valójában a karosszéria-alkatrészek értékemelkedéséről van szó. A biztosítók itt azt mondják, mondjuk egy tízéves ajtónak már nincs sok ideje hátra, hogy rohadni kezdjen, ha tehát egy kötelező biztosításos káresemény miatt egy újat raknak fel, azáltal az autó értéke emelkedett – ezt fizettetik meg a károsulttal, amikor levonnak valamennyit a kártérítés összegéből.
Hogy mennyit? Ennek megállapítása a kárszakértő dolga. A fém alkatrészeknél hatéves kor fölött, az állapottól függően 10–40 százalék az elfogadott, egy tízéves autónál pedig 30-tól akár 60–80 százalékig is terjedhet a levonás, igaz, a szélsőséges értékeket meg kell indokolnia. A tíz évnél idősebb autóknál a sérült műanyag elemekre is elszámolnak értékemelkedést, ennek szokásos mértéke 10 és 50–60 százalék között lehet, szintén a jármű eredeti állapotának a függvényében.
Más kérdés, hogy a kötelezős károkat elég gavallérosan kalkulálják a biztosítók, amikor a magas gyári alkatrészárakkal számolnak. Erre egy furcsa példát mondott egy kárszakértő: egy ősöreg F Astrához a gyári ajtó ára 130 ezer forint, amit nyilvánvalóan nem vesznek meg rá. Ehelyett elsétálnak egy bontóba, ahol kazlakban áll, és tízezerből megvan. Amikor a kárszakértő gonoszul avultat, akkor valójában ezt veszi figyelembe.
Miért baj a GTK?
A magas javítási költség egyet jelenthet a gazdasági totálkárral is. Azaz, ha a javítás költsége meghaladja az autó piaci értékének 50–70 százalékát – ez az adott biztosító szokásaitól és rugalmasságától függ –, akkor az autót gazdasági totálkárosnak minősítik. Vagyis jó esetben roncsként értékesítik, a tulajdonos meg megkapja a kártérítést. Holott az autó műszakilag javítható lenne, akik megveszik, sokszor meg is teszik ezt – például bontott, utángyártott, esetleg lopott járművekből származó alkatrészekkel.
A gazdasági totálkár nem jelent problémát egy olyan esetben, ha az autón nincs hiteltartozás. De ma akár egy hat-nyolc éves autó is lehet hitellel terhelt. Szinte biztos, hogy a fennálló tartozás több a piaci értékénél, azaz a hitel lezárásáért még fizetni kell, sokszor jelentős összeget. Azaz sokan járnak rosszul: a tulaj azért, mert nincs se autója, se pénze, sőt, még ő fizet; a márkaszerviz azért, mert nincs munkája; a biztosító pedig azért, mert a ténylegesen szükségesnél többet fizethet.
Az európai csoportmentességi törvények szerint a lehetőség adott arra, hogy utángyártott alkatrészeket használjanak a karosszériajavításban, garanciavesztés nélkül. Ugye jól hangzik?
De mi ebben a buli? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
