Rendszerváltás a sztrádákon

2011.03.25. 06:52

A kormány 2013-tól fokozatosan átalakítja a hazai sztrádákon a díjfizetés rendszerét. Előbb a 3,5 tonnánál nehezebb teherkocsik után kell majd kilométerdíjat fizetni, később pedig, alighanem hosszú évek múltán az autósok-motorosok is elfelejthetik a matricát. Az átállás kapcsán még több a kérdés, mint a válasz, de néhány dolog már tudható.

A pletykákkal ellentétben nem épülnek fizetőkapuk az ezredforduló után lebontottak helyén, jön majd a kocsikba kerülő fedélzeti egység, az OBU, valamint megismerkedhetünk az interoperabilitás áldásaival. Február elején került nyilvánosságra a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ szakmai tanulmánya, ami előrevetítette: gyökeresen átalakítaná a kormányzat a díjfizetés rendszerét a hazai autópályákon. A koncepció szerint bevezetnék a megtett úttal arányos fizetést, azaz a kilométerdíjat, és megszüntetnék az időtartamhoz kötött e-matricákat.

Az indok és az elv elfogadhatónak, igazságosnak tűnik: mindenki annyit fizessen, amennyit megy, „a közlekedők a pályaszerkezet igénybevétele és a környezetterhelés arányában állják az infrastruktúrahasználat költségeit”. A váltás a nemzetközi tapasztalatok alapján sem látszik indokolatlannak: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ statisztikái szerint a mintegy 63 500 kilométer hosszú európai gyorsforgalmi hálózat háromnegyede díjköteles, ezen belül pedig a pályák nyolcvan százalékán a megtett úttal arányos tarifát kell fizetni. A hazai sztrádákon – a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kapott tájékoztatás szerint – 2013. január elsejétől vezetik be a használatarányos, elektronikus útdíjrendszert. Kezdetben viszont csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók után kell kilométerdíjat fizetni. Az autósok, motorosok 2013 után is használhatják az e-matricákat. Arról még nincs döntés, hogy az egyes e-matricatípusok mikortól tűnnek el, ám a hírek szerint biztosan nem kell gyors változásokra készülni, nyolc-kilenc év is eltelhet, mire a sztrádákon végleg megszűnne a vegyes rendszer és minden közlekedő kilométerdíjat fizetne. Az e-matricák végleges megszüntetéséig a személyautóval és motorkerékpárral közlekedőket legfeljebb egyetlen nagyobb változás érintheti. Döntés még nincs, de kormányzati terv már van: az átmeneti időszakban – vagyis az e-matricák megszüntetéséig – a közlekedők maguk dönthetnék el, időt vagy kilométert fizetnek a sztrádán.

Negyvenötmilliárd pluszbevétel

A legfontosabb kérdésre, hogy mennyi lesz majd a kilométerdíj, egyelőre nincs pontos válasz, támpontot csak a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ munkaanyaga ad. A díjfizetési rendszerének átalakítását taglaló vaskos, negyvenoldalas tanulmány készítői 2009-es árakon számolva a teherjárműveknél, kategóriától függően 20 és 50 forint közötti, a személyautóknál pedig 6 forintos kilométerdíjat céloztak meg. Mindebből világosan látszik, hogy a kilométer szerinti fizetés nagyobb költségeket róna azokra, akik gyakran és viszonylag sokat hajtanak a sztrádákon. Azok az ingázók például biztosan ráfizetnének az új rendszerre, akik naponta – tehát oda-vissza – 38 kilométernél többet autóznak díjköteles sztrádaszakaszokon otthonuk és munkahelyük között.

Hatforintos tarifával számolva ekkora távon már nagyobb a kilométerdíj, mint a matrica ára. Viszont jobban járnának, akik csak nagy ritkán utaznak a sztrádán, például Budapestről havonta kétszer látogatják meg Győrben a nagymamát. Ha valóban lehetővé teszik, hogy a közlekedők maguk döntsenek a kilométerdíj és az e-matrica között, sokan lesznek, akik még spórolhatnak is. Más kérdés, hogy mindez visszaüthet, amikor majd megszűnik a matrica, és csak a kilométerdíj marad. Noha még sok minden képlékeny az ügyben, a kormány biztos abban, hogy már a vegyes rendszertől is jókora pluszbevétel várható. A fejlesztési tárcánál úgy vélik, az előzetes becslések szerint a kilométerdíj bevezetését követő első teljes évben mintegy 45 milliárd forint többletbevétellel lehet számolni. „A várható mintegy 90 milliárd forintos összes útdíjbevétel a személygépkocsikra számított 30 milliárdnyi e-matricás és a tehergépjárművekre kalkulált 70 milliárdnyi elektronikus útdíjas bevételből áll össze az üzemeltetési, ellenőrzési költségek levonása után."

Kamu a kapu

Bár a bevételekről már egészen pontos számai vannak a kormányzatnak, a kilométerdíj bevezetése kapcsán jóval több a kérdés, mint a részletes válasz. Miként ellenőrzik majd a közlekedők által megtett távot? Hogyan kell majd fizetni? Milyen technikát alkalmaznak az ellenőrzésre? Mennyibe kerül az átállás, az infrastruktúra kiépítése? Megtérül-e a beruházás? Ezeket a kérdéseket feltettük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban is, ám a kapott közlemény kevés konkrétumot tartalmaz. „Csak olyan technológia alkalmazható, amely megfelel a vonatkozó uniós előírásoknak, például az interoperabilitási irányelvnek. A díjköteles szakaszon közlekedők kapuk, tehát megállítás nélkül haladhatnak. Úthasználatuk mértékét, jogosultságuk ellenőrzését elektronikus eszközökkel végzi a díjszedő és a díjellenőrző hatóság. A rendszer bekerülésének és üzemeltetésének költsége a beszerzések eredményeként lesz ismert, de a környező országok tapasztalatai alapján a beruházás néhány éven belül megtérül." A minisztériumi közleményből annyit kihámozhatunk: létezik interoperabilitási irányelv, a váltás – legalábbis az államnak – megéri, és az elmúlt hetekben lábra kapott pletykákkal ellentétben biztosan nem építenek új fizetőkapukat az ezredforduló után elbontottak helyébe.

OBU-t minden autóba?

Az elektronikus ellenőrzéshez, az útdíjszámításhoz nélkülözhetetlen technikáról jóval több konkrétummal, információval szolgált a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ díjstratégiai irodavezetője, Siposs Árpád, bár előrebocsátotta, hogy egyelőre csak tervekről szólhat. Mint mondta, a jelenlegi elképzelések szerint a Nyugat-Európa több országában már jól bevált rendszerekhez hasonlót építenének ki a hazai sztrádákon. Ennek lényege, hogy a járművekben egy nagyjából cigarettásdoboz méretű fedélzeti egységet – On Board Unit-ot (OBU) – helyeznének el, amit a tervek szerint a díjszedő társaság jelképes letétért biztosítana a tulajdonosoknak. A készülék helyzetét műholdas vagy mikrohullámú (DSRC) helymeghatározó eszközökkel folyamatosan rögzítik, s az adatokat rendszeresen továbbítják az elszámoló-központnak, így pontosan mérhető, melyik jármű, mikor, hány kilométert tett meg a díjköteles úthálózaton. Fontos tudni, emelte ki az irodavezető, hogy a korszerű rendszereknél nincs szükség hagyományos értelemben vett, megállásra vagy lassításra kényszerítő kapura vagy ellenőrző pontra, „csak menni kell”. És persze állni a cechet: előre és utólagos fizetésre is lehetőség lenne, utóbbinál a kilométerdíjról szóló számlát hagyományos vagy elektronikus úton postáznák. A szakember megemlítette azt is, könnyen előfordulhat, hogy mire bevezetik a kilométerdíjat, a járművek jó részénél már nem is lesz szükség külön OBU-ra. Egyre gyakoribb ugyanis, hogy a modern kocsikba gyárilag beépítenek az intelligens közlekedési hálózattal kommunikáló, az OBU kiváltására alkalmas készüléket.

Az egységesítés jegyében

Siposs Árpád, megmagyarázva egyúttal az uniós interoperabilitási irányelv jelentését, kitért arra is, hogy az unió az elektronikus közlekedési díjfizetési rendszerek kialakításánál is törekszik az egységesítésre. Éppen ezért ma már kizárólag egymással kompatibilis hálózatokat lehet létrehozni. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyszerűbbé válhat az európai utazás: ideális esetben a magyar autós a magyar OBU-t például Portugáliában, Franciaországban, Spanyolországban is automatikusan használhatja majd, az ottani rendszerek érzékelik és küldik – a hazai díjbeszedőn keresztül – a számlát. És persze fordítva is igaz mindez: a hazai rendszerrel kompatibilis OBU-val ellátott külföldiek is regisztráció, papírmunka, külön költségek, időveszteség nélkül használhatják a magyar sztrádákat. Az elektronikus díjfizetési rendszer kidolgozói gondolnak azokra is, akik nem akarnak vagy valamilyen oknál fogva nem tudnak fedélzeti egységet elhelyezni autójukba. Nekik lehetőségük lesz arra, hogy egy meghatározott útvonal használatát előre kifizessék. Mindez persze csak terv. Hogy végül milyen rendszert építenek ki, évek múlva derül ki. Miként az is, valóban jobb lesz a nagy átszervezés nyomán a közlekedőknek, vagy mindez csak egy áremelés álcája.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

51 perce
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14