Lézerblokkolók: vége a játéknak?
Csak néhány hetük maradt azoknak, akik eddig egy okos kis szerkezettel védekeztek a gyorshajtási bírságok ellen. A jogszabály-módosítás egyértelműen tiltani fogja a rendőrségi mérőberendezések zavarását és előjelzését is, sőt még az autóban tartásuk is tilos lesz. Még nem tudni, mi lesz azokkal, akik továbbra is kijátsszák a rendszert.
Erős a gyanúnk, hogy Magyarországon kizárólag az ámokfutó politikusok kénye-kedve befolyásolja, hogy a jogszabályok éppen tiltják-e vagy engedik a lézerblokkolók és radardetektorok használatát. Most éppen az utóbbihoz van kedvük. Talán alulmaradtak a szolgálati Audival turnézó képviselők, esetleg égető szüksége van a költségvetésnek a gyorshajtási bírságokból származó bevételekre.
Megkérdeztük az ügyben illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, igaz-e pletyka, mely szerint hamarosan azért is büntetés jár majd, ha valakinek radardetektort találnak az autójában. A szokásos körmönfont válaszlevél megérkezett. Ebben leírják, hogy valóban küszöbön áll a jogszabály módosítása. Talán épp most ér véget a korszak, amikor kellő mennyiségű pénz birtokában bárki hozzájuthatott a csodakütyühöz, amellyel félelem nélkül nyomhatott padlógázt bárhol, bármikor.
Idézünk a levélből: „...nem használható a közúti közlekedés hatósági ellenőrzésében alkalmazott eszközök (különösen a járműsebesség-mérő berendezés) működésének előjelzésére, befolyásolására, zavarására alkalmas eszköz (így pl. lézerblokkoló sem). A szaktárca szándékai szerint az egyértelmű, közvetlen tilalmat rögzítő jogszabály-módosítás akár már a közeli hetekben megjelenhet.”
Magyarország érdekes hely. Itt elsősorban azokat a szabályokat tartják be a közlekedők, amelyek megszegése valós anyagi megrázkódtatással fenyeget, azokat sem mindig. Ezért lendülhetett fel a lézerblokkoló-biznisz azután, hogy a parlament népe 2003-ban váratlanul úgy döntött, hogy a radardetektorok és blokkolók kerüljenek ki a közbiztonságra veszélyes eszközök köréből. Azóta a többség azt gondolhatta, bárkinek lehet egy az autójában, ám ez sem egészen így van.
Egy múlt évben zajlott precedens jellegű perben egy békéscsabai autóst számítógépes rendszer elleni bűncselekmény gyanújával állítottak bíróság elé, és lézerblokkolóval felszerelt autóját egy időre elkobozták. Végül csupán azt sikerült bebizonyítani, hogy a rendőrségi sebességmérő készülékek számítógépes rendszernek minősülnek, azt azonban nem, hogy az autós megvalósította a törvényben megfogalmazott tényállást. Így az ügyészség végül visszalépett.
Az ezredfordulón kapható traffipax-blokkolók és detektorok lényegesen kevésbé voltak hatékonyak mint a maiak. Most azonban azért vásárolnak rengetegen ilyen eszközöket, mert néhány tízezer forintért kapható olyan típus, amely eséllyel menti meg tulajdonosát a gyorshajtási bírságtól, vagy a jogosítványa bevonásától.
Érdekes adalék, hogy az országban jelenleg mintegy 200 telepített és mobil sebességmérő berendezést használnak, míg például Ausztriában körülbelül 1600 ilyen készülék van. Az összevetésből kitűnik, hogy bár a két ország mérete hasonló, járműforgalmuk jelentős része egyaránt tranzitforgalom, nálunk a szűkös hatósági lehetőségek miatt nem kell rendszeres ellenőrzésektől tartani.
Rendőrségi szakértőnk szerint ezért alakulhatott ki az úgynevezett kenguruvezetés, vagyis, hogy ahol traffipax-veszély van, illetve táblával jelzik a telepített kamerákat, mindenki lelassít, majd az ellenőrzött szakasz végén ismét a gázra tapos. Azokban az országokban, ahol nagyobb a lebukás esélye, az autósok kiegyensúlyozottabban hajtanak, hiszen nem tudják, hol számíthatnak ellenőrzésre.
A lézeres és radaros sebességmérők zavarása és előjelzése az Európai Unió számos országában tilos. Franciaországban, ahol 2003-óta mintegy ezer telepített sebességmérőt helyeztek üzembe, a közelmúltban rövid üldözés után megállították annak a Porschének a tulajdonosát, aki nem sokkal korábban lézerblokkolóval játszotta ki a hatósági ellenőrzést. Az autót elkobozták, később elárverezték, és a bírság, illetve az eljárási költségek után maradó összeget adták vissza a tulajdonosnak.
A magyarországi jogszabály-változás után csupán egy menekülőútjuk maradhat az autósoknak, akik lazán kezelik a sebességhatárokat. A minisztérium közleményéből nem derül ki egyértelműen, de a megkérdezett rendőrségi szakértő szerint nem valószínű, hogy a szigorítás a GPS-ek memóriájában lévő traffipax-adatbázisra, illetve a TMC, vagyis forgalomfigyelési szolgáltatására is vonatkozik, hiszen az nem érzékelésen alapuló jelzést ad az autósnak, csupán előre elmentett helyeket ismer. Ausztriában még ezek az eszközök sem megengedettek.
Igazán nagy bajban akkor lesznek a száguldozók, amikor a kedvező holland és osztrák tapasztalatokra alapozva, itthon is felszerelik az átlagsebesség-ellenőrző rendszereket. Ezek két áthaladási pontban rögzítik az autók sebességét, és ebből számítják ki, hogy mennyivel hajtottak. A rotterdami autópályán 2-3 kilométerenként elhelyezett mérőpontok megjelenésével elérték, hogy az arra közlekedő autósok 99,5%-a betartsa a sebességkorlátozást. Többek közt ezzel a lehetőséggel is részletesen foglalkozik a 2011-től 2013-ig tartó magyarországi Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
