Negyedmilliós bírság egy elírt rendszámért

2013.04.19. 11:14 Módosítva: 2013.04.19. 11:34

Miután megismertük egy budapesti autós képtelen történetét, javasoltuk neki, hogy tegyen panaszt az alapvető jogok biztosánál. A hivatal vizsgálatot indított, hogy kiderüljön, jogszerű-e valakit egy állítólagos, tíz évvel ezelőtt be nem fizetett parkolási büntetés miatt az autója elárverezésével fenyegetni. A történet bonyolult, a válasz egyszerű: nem.

Iván 2012 október elején, vagyis több mint tíz évvel azután kapott fizetési felszólítást a Fővárosi Közterületi Parkolási társulástól, hogy állítólag tizenkétszer fizetés nélkül parkolt Fordjával Budapest belvárosban. Az alapvető jogok biztosának hivatala az ő ügyét egy másikkal összevonva indított vizsgálatot. A másik panaszos kilétéről természetesen semmit nem tudunk, de története bizonyos elemeiben hasonló Ivánéhoz. A két autós ugyanis vélhetően annak vált áldozatává, hogy az úgynevezett közhiteles nyilvántartások, vagyis a gépjármű-nyilvántartás és a lakcímnyilvántartás nem átjárható, hiába fut össze mindkettő ugyanannál a hivatalnál. Ez egyszerűbben azt jelenti, hogy hiába jelenti be valaki, hogy a elköltözött korábbi lakcíméről, ebből nem következik automatikusan, hogy az adatváltozást az autójához tartozó adatokban is elvégzik.

Dr. Szabó Máté felhívja a figyelmet, hogy nem csak a célkeresztbe kerülő autósok, de a parkolási társaságok és az Állami Autópálya Kezelő érdeke is sérül, amikor kizárólag a gépjármű-nyilvántartáson keresztül próbálják megtudni, hol lakik az ügyfél. A jelentés csak röviden említi a tényt, hogy parkolási ügybe keveredett Iván esetében az kétezres évek elején érvényes öt éves elévülési idő is kétszeresen eltelt, mielőtt egyáltalán tudomást szerzett volna arról, hogy fizetnie kell. Ez a bíróságra tartozik, de erről később.

Első cikkünkből kiderül, hogy kétszeresen is peches volt, hiszen a postatörvény szerint, ha a kézbesítő kétszer megpróbálja átadni a címzettnek a hivatalos levelet, jelen esetben a fizetési felszólítást, azt kézbesítettnek kell tekinteni - attól függetlenül, hogy átvették-e. Iván esetében a postás is hibázhatott, hiszen amennyiben elköltözött státuszba tette volna a leveleket, valószínűleg a parkolócégnél sem gondolták volna úgy, hogy Iván tud az egyre növekvő tartózásáról, de esze ágában sincs fizetni.

A józan ész logikája is azt diktálta volna, hogy fokozottan ellenőrizzék adatait, mielőtt négy évvel a be nem fizetett parkolási büntetések keletkezése után, vagyis 2006-ban próbálják behajtani rajta az összeget. Akkor talán az is kiderült volna, hogy nem csak elköltözött 2005-ben, de 2004-óta az autó sem az ő tulajdona, és mindkét változást bejelentette az önkormányzatnál. Hogy mi egyebet tehetett volna, hogy kellő mennyiségű jelet hagyjon maga után, senki nem tudja. Erre a helyzetre hívja fel a figyelmet az ombudsman, aki szerint minél előbb össze kéne hangolni az lakcímekre és a gépjárművekre vonatkozó nyilvántartásokat, hogy hasonló esetek többé ne történhessenek meg.

Iván ügyében 2013. február 4-én a bíróság a végrehajtási lapot visszavonta, hiszen a végrehajtandó határozat a végrehajtási lap kiállításának időpontjában még nem emelkedett jogerőre, ezért a végrehajtási lap kiállítása önmagában is törvénysértő volt. Így most van rá esély, hogy mégsem kell kifizetnie a parkolási társaság eredeti, 65 ezer forintos követelését.

Az másik eset is rengeteg érdekességgel szolgál. A végkövetkeztetéssel kezdem. Az autópálya-használati jogosultság megváltásakor érdemes kétszer is ellenőrizni, hogy helyesen adtuk-e meg az autónk rendszámát. Ha akár csak egy karaktert is tévedünk, komoly bajba kerülhetünk.

Az ombudsmannál panaszt tevő autós 2012 február 24-én vásárolt elektronikus pályamatricát, egy számot eltévesztett, fizetett, majd mit sem sejtve ráhajtott a pályára. A kamerás rendszámfelismerő rendszer nem találta az autó valódi rendszámát a befizetésekhez tartozó adatbázisban, ezért az Állami Autópálya Kezelő a szokásos módon járt el, postázta a pótdíjfizetési felszólítást.

Mint Iván esetében, ezúttal is a cég számára elérhető egyetlen adatbázisból tájékozódtak, és a gépjármű-nyilvántartásban szereplő címre küldték a leveleket. Csakhogy az autós időközben elköltözött, és bár a lakcímváltozást bejelentette, a másik nyilvántartásban a régi címe maradt. Ennek megfelelően az ÁAK-hoz elköltözött jelzéssel visszamentek a felszólítások. Így az autós csak nagy késéssel értesült a tévedésről. Ekkor már letelt a határidő, amelyen belül lehetősége lett volna a rendszámot helyesbítve tisztázni az ügyet. Mivel a matrica érvényességi ideje alatt négyszer hajtott fel az autópályára, és mivel mind a négy alkalom után eltelt a szokásos, harminc napos pótdíjfizetési határidő is, a tartozás négyszer 59 ezer forintra, vagyis 238 ezer forintra nőtt, mire egyáltalán értesült az esetről. A behajtással foglalkozó ügyvédi iroda egyébként telefonon érte el.

Az ÁAK ezúttal megkegyelmezett, és miután értesült a tévedésről, gesztust gyakorolt az autós felé, aki a negyedmilliós tartozás helyett egyszerűen tisztázhatta az ügyét. Azért is szerencsés fordulat ez, mert ahogy az autópálya-kezelő Szabó Máté ombudsmannak adott válaszából kiderül, alapesetben semmit nem tehetnek. A parkolócéghez hasonlóan az ÁAK szabályzata sem enged mást, mint hogy újra és újra arra a címre küldje ki az értesítéseit, amelyet a gépjármű-nyilvántartásból lekérdezett.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) tájékoztatása szerint még javában zajlanak az informatikai fejlesztések, melyek a jövőben megoldják a két ügyhöz hasonló problémákat. Addig azonban úgy tűnik, mindenkinek két helyen kell bejelentenie, ha elköltözött, hogy elkerülje a kavarodást. Ellenkező esetben azt kockáztatja, hogy hónapokkal, vagy évekkel később értesül a tartózásairól, amikor már nem az parkolási társulás, vagy az autópálya-kezelő, hanem ügyvédi irodák és bírósági végrehajtók keresik, és a tartozása is nagyságrendekkel magasabb. Velük biztosan nehezebb megállapodni.

Az oldalról ajánljuk

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25