Látott már balesetet, ahol csak annyi kellett a sérültek megmentéséhez, hogy valaki tudja, hová nyúljon, mit tegyen? Sokszor nem elég a lélekjelenlét, a segíteni akarás: az új technológiák új problémákat vethetnek fel. Vajon mindenkit agyoncsap az áram, vagy inkább pusztító elektromos tűz emészt fel, ha hibrid autóban szenvedünk balesetet?
Az utakon egyre több hibrid hajtású autót látni, és ha nem is túl nagy tempóval, de az elektromos autók is terjednek. Ahogy nő a forgalomban az arányuk, úgy emelkedik annak az esélye is, hogy balesetbe keverednek, méghozzá olyanba, amihez a tűzoltókat is riasztják. Csak tavaly nagyjából 5300 esetnél kellett a tűzoltóknak beavatkozniuk. 4200 személy sérült meg, 230-an elhunytak ezeknél a baleseteknél. Elkerülhetetlen, hogy ennyi beavatkozás közé keveredjen egy-két hibrid járművel bekövetkezett eset is.
Hogy a tűzoltók kellőképpen felkészülhessenek, megszerezzék a szükséges tudást, hét magyar importőr hozta el szakembereit, elektromos vagy hibrid járműveit, sőt, egy hibrid buszt és egy kukásautót is kielemezhettek a tanfolyam résztvevői. Előtte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem képviselői tartottak előadásokat számukra.
Jó volt látni, hogy az előadásokat hallgató tűzoltóparancsnok egyáltalán nem gondolták érdektelennek a dolgot. Nem csak ott voltak, mert azt mondták nekik, kötelező a részvétel. Gondosan jegyzeteltek, kérdeztek, tanultak, hogy később a közvetlen kollégáiknak adhassák át a tudást.
Nem kell nagy dolgokra gondolni. De ahogy illik tudni, hogy mit kell csinálni, ha valaki félrenyeli a falatot (sokak életét mentik meg azok, akik ismerik az egyszerű Heimlich-féle műfogást), azt sem árt tudni, mit tegyünk, ha mi magunk, vagy bárki más egy hibrid autóban szenved balesetet. Nem gondolom, hogy mindenkinek tudni kellene, hogy az összes gyártó összes modelljén hol találjuk a főcsatlakozót, merre kell keresnünk a főbiztosítékot. De vannak alapismeretek, amiket egy, az autókat csak használati tárgyként kezelő, egyszerű embernek is el lehet mondani, és azokat alkalmazni is tudja.
A tűzoltó parancsnokok, akik végigülték a továbbképzést, alapozó információkat kaptak, mi az egyáltalán, hogy hibrid, gyors ismertetőt hallhattak a soros, párhuzamos és vegyes hibridhajtások jellemzőiről, de ezek az átlagpolgárt általában nem érdeklik. Csak annyi fontos mindenki számára, hogy a hibrid járművekben van egy belső égésű motor, meg egy elektromos, és általában valahol, fedelek alatt lakik az akkumulátor, amiből a villanymotor nyeri az energiát. Hogy ez mind működjön, kell üzemanyag a hagyományos motornak, kellenek vezetékek, amin a villany megy a generátorból az akkuba, meg onnan az elektromotorhoz. Ha ezekkel tisztában vagyunk, nagyjából mindent tudunk ahhoz, hogy megértsük, mi miért történik.
Bármilyen baleset történik, mindenkinek kutya kötelessége segíteni. Most azt hagyjuk, hogy törvény, szabály, meg ki tudja, még mi írja ezt elő nekünk, nem ez számít. Egyszerűen kötelességünk. Pont. Az nem kifogás, ha valaki nem bírja a vért – hacsak nem szeretne egyszer ő is azért elvérezni, mert valaki más ugyanilyen indokkal lesöpri magáról a felelősséget. Azonban fontos, hogy segítségünkkel se magunkat, se mást ne sodorjunk veszélybe. Márpedig ezt egy hibridnél, (esetleg elektromos autónál) könnyebb, mint gondolnánk.
Magam is meglepődtem, mikor az első és legfontosabb szabályra hívták fel a figyelmemet: az, hogy a motor nem jár, nem jelenti azt, hogy a kocsi nem indulhat el. Hiszen egy hibrid esetében simán előfordulhat, hogy a rendszer készenlétben van, az akkumulátorban van elég energia, így a gázpedál érintésére is elindulhat az autó. Tehát mikor egy hibrid balesetet szenvedett, akadályozzuk meg, hogy a jármű elinduljon.
Ez nem bonyolult. Az automataváltót tegyük „P” állásba, húzzuk be a kéziféket, kapcsoljuk ki a gyújtáskapcsolóval vagy a POWER gomb megnyomásával. Ellenőrizzük, hogy a „Ready” felirat elaludt-e a műszerfalon. Ezután már sokkal nagyobb biztonságban végezhetjük a sérültek kimentését, a helyszín biztosítását. Akik műszaki érdeklődésűek, tanulmányozzák a két mellékelt ábrát, hogyan kell a legnagyobb számban futó hibridet, egy Priust áramtalanítani a csomagtartóban lévő szervizcsatlakozó eltávolításával.
Fontos tudni, hogy a hibrid járművek rendszerei olyanok, hogy egy komoly balesetnél, amiben a légzsákok is nyílnak, azonnal szétkapcsolják a nagyfeszültségű elektromos rendszereket. Ugyanez történik akkor is, ha a nagyfeszültségű áramkörben zárlat keletkezik. Ettől függetlenül érvényes, hogy a feltűnő narancssárga szigetelésű, vastag kábeleket és azok csatlakozóit csak óvatosan közelítsük meg. Előfordulhat, hogy a járműben nagy kapacitású kondenzátorok vannak, amelyek elég sok áramot képesek magukban tárolni pár percig. A hivatalos leírások szerint 5 percig kell számítani arra, hogy nagyfeszültség van a rendszerben, illetve áramtalanítás után még kilencven másodpercig a légzsákok is aktivizálhatják magukat.
A gyakorlatban már akár 20 másodperccel az áramtalanítás után drasztikusan lecsökken a kondenzátor kimeneti feszültsége, de ez természetesen nem hivatalos közlemény – a gyártók szeretnek biztonsági tartalékkal számolni még egy ilyen esetben is, de előfordulhat, hogy nem várhatunk öt percig a mentéssel – ilyenkor akár életet menthet, ha lényegesen előbb segíteni tudunk.
Ha különösen szerencsétlen baleset történt egy hibriddel vagy elektromos járművel, és az az összes beépített biztonsági rendszer ellenére kigyullad, a legfontosabb tudnivaló: ne oltsunk vízzel! Használjunk porral oltót, vagy bármilyen más oltási módszert, amivel nem tesszük ki magunkat áramütés veszélyének. De a tűzoltók kezéből ne verjük ki a fecskendőt, ha vízzel állnak neki oltani, ők tudják, mi az a biztonságos távolság, ahonnan már lehet vizet használni a vörös kakas lefeketítéséhez. Hogy mennyire nem vicc dolog az akkumulátorokban lévő áram, elég csak annyit tudni, hogy ha két rossz drótot markolászunk, 4 kW-nyi teljesítmény már rondán elszenesíti az embert – ehhez képest egy Prius 300 voltos akkumulátorcsomagja rövidzár esetén 135 kW teljesítményt tud leadni. Ez már bőven elég, hogy elrontsa a napunkat.
Megdöbbentően kevés információ is elég ahhoz, hogy valakit ne érjen teljesen készületlenül, ha egy hibriddel baj történik, és ténylegesen tudjon segíteni másoknak, vagy akár saját magának, családjának. A komoly mentést, tűzoltást hagyhatjuk a profikra, de egy baleset helyszínén sokszor pár mozdulattal megelőzhetünk egy rakás bajt. Ez volt az esemény egyik fontos tanulsága. A másik pedig, hogy a hibrid autók nem veszélyesebbek a felhasználóik számára, mint a hagyományos járművek, csak tudni kell, hogyan álljon hozzájuk az ember.