Honnan lopják a legtöbb autót, és miért?
Legyen közel a munkahelyünkhöz, ne legyen túl távol a gyerek iskolájától, és ha lehet, ne vonuljon át a teljes déli hadseregcsoport az ablakunk alatt nap mint nap. Nagyjából ezeket vesszük figyelembe, amikor új otthont keresünk. A legfontosabb szempont nyilván az ár, illetve a bérleti díj, és csak valahol a lista végén szerepel, lehet-e biztonságosan parkolni a közelben.

A rendőrség országos átlagban körülbelül hatszázalékos hatékonysággal deríti fel az autólopásokat, míg Budapesten, ahol az összes magyarországi autólopás és feltörés zöme történik, ez az arány kevesebb mint három százalék. Magyarországon tavaly összesen négyezerhatszáz autót loptak el és több mint nyolcezret törtek fel. Míg Budapesten körülbelül huszonöt-harminc százalékkal több autót törnek fel, mint ahányat ellopnak, vidéken sokkal jellemzőbbek a feltörések. Az autóellenes bűncselekmények száma jelentősen csökkent 2012-höz képest, melynek egy májusi HVG-s cikk szerint egy rendőrségi átszervezés az oka.
Egyáltalán nem logikus, hol a legbiztonságosabb a parkolás Budapesten és a nagyobb vidéki városokban, mert bár a hivatalos adatok szerint vannak kifejezetten veszélyes és relatíve biztonságos környékek, nem mindig az elit városrészek lakóinak élete a legkönnyebb. A főváros évről-évre egyre nagyobb fizetőövezeteiben manapság 3-400 forintba kerül egy óra parkolás, és hétköznap este hat-nyolc óráig is fizetni kell. A szolgáltatás tényleg csak abból áll, hogy ha fizetünk, nem tesznek bírságcsekket az ablaktörlő alá, a lopások és feltörések számára nincs érzékelhető hatással a parkolóőrök jelenléte. De mire érdemes figyelni, ha új helyre költözünk?

Az Autóvadász egyesület átlagosan napi öt lopásról kap bejelentést. Az egyesület nem a rendőrséghez tartozik, ezért könnyebben lehet tőlük gyakorlati információkhoz jutni. Az egyesület elnöke, Vezda László szerint kicsi az átfedés a feltörésekkel és lopásokkal foglalkozó bűnözői csoportok közt. Településtől és városrésztől függetlenül még mindig igaz, hogy a feltörések ellen rengeteg tehet a tulajdonos. Egyszerűen ne hagyjon semmilyen értéket az utastérben és a csomagtartóban. Nem csak a látható táska, kabát, illetve pénztárca számít, de még mindig viszik a kivehető autórádiókat, és akár egy első szélvédőn látható tapadókorong-nyom miatt is kinyitják az autót, hátha ott a GPS a kesztyűtartóban, vagy az ülés alatt. Általában ott szokott lenni, és nem csak a tolvajok által nyáron különösen kedvelt üdülőövezetekben és a strandok parkolóiban.
A feltörésekre szakosodott bűnözők alsóházában nagy számban találunk alkoholistákat és kábítószerfüggőket. Kis értékű lopásokat követnek el, és akár kockáztatnak is, amikor kihajtogatják a régi Swift legendásan könnyen deformálható ajtaját, vagy egy kerámiadarabbal hangtalanul megnyomják az egyik oldalablakot egy kihalt mellékutcában. Nem a legszegényebb környékeken történnek ezek az esetek, hanem ott, ahol nem nagy a forgalom, nem sokan látják, hogy valaki matat egy autónál. Az előítéletekkel szemben Budapest legsötétebb belvárosában, ahol sok a hajléktalan, nem történik több autófeltörés. A hajléktalanok elenyésző számban keverednek ilyen ügyekbe.

Szeretné megtudni, hogy az ön környékén mennyire veszélyes autótulajdonosnak lenni? KATTINTSON IDE!
Aki úgy gondolja, hogy a bevásárlóközpontok parkolóiban van teljes biztonságban az autója, nem számol egy másik, felkészültebb tolvajréteg eszközével, a multifrekvenciás rádióadóval. Egy ilyen zavaróeszközzel meg tudják akadályozni, hogy a tulajdonos lezárja autóját, amikor kiszáll. Ilyenkor hiába vannak térfigyelő kamerák a környéken, a felvételeken semmi gyanús jel nem látszik majd, csak annyi, hogy egy sapkás illető odasétál a nem sokkal korábban magára hagyott autóhoz, kinyitja az ajtót, kiveszi a táskát, majd távozik. Az autótolvajok változatos módszereiről szóló korábbi cikkünket itt olvashatja. A lényeg, hogy sosem árt valamilyen többletvédelem, egy kormánybilincs, vagy egy titkos kapcsoló, amit nem ismerhetnek a tolvajok, mert nem elterjedt.
Az ország nagyvárosaiban a lakótelepek parkolóiban vannak legnagyobb veszélyben az autók. Vezda budapesti példaként a Káposztásmegyeri első és második építési ütem parkolói közötti különbséget említi. A lakótelep régebbi részének lakótömbjei közt kevesebb a közösségi tér, a lakások nappali szobáiból sem látni olyan jól a parkolókat. Itt az emberek nem is ismerik olyan jól egymást és egymás autóit, ezért a bűnözők könnyebben maradnak észrevétlenek. Míg a második ütem jóval levegősebb építésű és jobban átlátható területein jelentősen kevesebb a lopás, ami az ingatlanok értékét is befolyásolja.

Mielőtt kitalálja, hogy melyik környékre költözik, nézze meg, hol a legrosszabb a közbiztonság. Az országos adatokért KATT IDE!
A szocializmus idején épült lakótelepekről, illetve a szegényebb kertvárosi övezetekből nem csak sok kocsit lopnak, de máshol ellopott autókat is itt pihentetnek. Az óbudai Flórián téren és környékén szintén óriási parkolókat találunk a panelházak közt. Havonta három-négy pihentetett kocsit is megtalálnak itt az egyesület önkéntesei.
Az autólopások zöme ezeken a helyeken hajnali kettő és négy óra közt történik. A lakótelepeken ebben az időszakban megszűnik a forgalom, és további órák állnak a tolvajok rendelkezésére, hogy eltűntessék a lopott kocsit, mielőtt felébred a tulajdonos, miközben szinte minden autót ki lehet nyitni öt, de legfeljebb tízpercen belül. Vagyis ez az idő elvileg az elszállításra, sőt a szétbontásra is bőven elég. Persze ahol eleve nagyobb az autósűrűség, több is tűnik el, de a tolvajok dolga is egyszerűbb, mert szabadon válogathatnak az általában kis- vagy középkategóriás kocsik (régi és új Suzuki Swiftek, Opel Astrák, Volkswagen Golfok) közül. Itthon még mindig ezekből lopják a legtöbbet lopják, mert ezekhez kell alkatrész.

Budapest ötödik és hatodik kerületében meghozta az eredményét a jogi szempontból továbbra is vitatott térfigyelő kamerák felszerelése. Így aki a belváros már bekamerázott területein keres lakást, számíthat a rendszer biztonsági hatására. Ezzel szemben országos tapasztalat, hogy a tömegközlekedési csomópontok környékén is sok a feltörés és a lopás. Az ok a lakótelepi parkolókéhoz hasonló. Pontosan tudható, mikor érkezik, és mikor távozik a tulajdonosok többsége. A P+R parkolókat, például az Örs vezér tere előtti Pillangó utca metrómegállójánál lévőt sem őrzik. Ezeken a parkolóhelyeken déltől délután két óráig szabadon dolgozhatnak a bűnözők, csakúgy, mint az éppen felújítás alatt álló egyes villamos vonalán.
Az autóvadászok tapasztalata szerint valós veszély, hogy nem csak külföldi rendszámmal viszik tovább az ellopott autókat a város egyik feléből a másikba, vagy akár ki az országból, hanem bérelt vagy vásárolt próbarendszámmal. A pérendszámok bérlése és vásárlása sem legaláis, de Magyarországon még nem született biztos módszer a visszaélések kiszűrésére, a rendőrség és a NAV gyakorlatilag vaktában lövöldöz, amint erről korábbi cikkünkben is írtunk.

Az eddig megismerthez képest egészen más módszerekkel dolgoznak a gazdagabb környékeken működő tolvaj és feltörő bandák. Budapest elitnegyedeiben, tehát az első és második kerületben, valamint a tizenegy és tizenkettedik kerület bizonyos részein kevesebb autó áll az utcákon, de itt is nagy a csend egy-egy napszakban. Van egyfajta hamis közbiztonságérzet az emberekben, ezért sokan óvatlanabbak. Ezeken a helyeken általában a nagyobb értékű, 5-15 millió forintos autókat lopják, néha megrendelésre, szín alapján, majd a lehető legrövidebb idő alatt távoznak velük az országból.
A tulajdonosok néha nyitva felejtik a lakás ajtaját, vagy a teraszt, így az autólopáshoz nem egyszer besurranás, vagy lakásbetörés is társul, amiből logikusan következik, hogy amikor az elkövető megtalálja a slusszkulcsot, tesz egy próbát az utcán álló autókkal, hátha ki tudja nyitni vele valamelyiket. Ilyenkor a műholdas nyomkövető sem segít, csak ha érzékeli, hogy nem a tulajdonos ül a volánnál. Az autósok óvatlansága miatt egyébként ugyanígy sok kocsi tűnik el a falvakból, ahol a házak udvarán az egyszerűség kedvéért rendszerint a gyújtáskapcsolóban hagyott kulccsal állnak az autók. Sok bejelentés érkezik Szegedről, Székesfehérvárról, a főváros környéki településekről, illetve nyáron a Balaton környékéről is, tehát nem városfüggő az autósok magatartása.

Egy Solymárhoz közeli utcában szó sincs a tulajdonosok figyelmetlenségétől. Miután egy éven belül az ittlévő házak hetven százalékába betörtek és több autó is eltűnt, az itt élők összefogtak és saját biztonsági őrt szerződtettek, aki havidíj fejében egész nap járőrözik a környéken. Aki szeretné élvezni a teljes biztonságot, az előtt több út is áll. Ha a garázsbérlés vagy vásárlás nem jöhet szóba, költözhet eleve olyan helyre, ahol még a profi bűnözők sem szívesen kockáztatnak. Budapest legbiztonságosabb környékei közé tartoznak azok az utcák, ahol a más országok diplomatáinak rezidenciái találhatók, mint például a Városligeti fasor vagy a XII. kerület hegyvidéki része. Ezek a helyek, és rendőrkapitányságok környéke is biztonságosabb az átlagnál, de vadászni kell a parkolóhelyeket.
Vezda László autóvadásszal annak kapcsán beszélgettünk az autóellenes bűncselekmények alakulásáról, hogy tegnap új szolgáltatás indult az Otthontérkép.hu nevű országos ingatlanhirdetési oldalon. Az eladó és kiadó lakások, illetve házak és garázsok felsorolása mellett új megközelítést használnak a fejlesztők az eddigiekhez képest. Előzetes regisztráció után nem csak az autókkal kapcsolatos bűncselekményekről kaphatunk reális képet, de utcánként is megnézhetjük, hol van a legnagyobb veszélyben az autónk. A fejlesztők az Országos Rendőr-főkapitányság negyvenöt településre vonatkozó adataiból dolgoztak, az adatok 2013. márciusa és 2014. február vége közti időszakra vonatkoznak, de az Otthontérkép üzemeltetői felhívják a figyelmet, hogy a rendőrségi statisztika néhol becsapós.
Előfordul ugyanis, hogy olyan helyeken jelöl sok autólopást és feltörést, ahol a egy helyi rendőrkapitányság található, mert a rendőrségi nyilvántartásba olykor valamiért nem a bűncselekmény elkövetési helye kerül be, hanem annak a rendőrkapitányságnak a címe, ahol a tulajdonos bejelentette az esetet. Az autólopási és feltörési helyzet tehát nem olyan rossz, mint elsőre tűnik, de érdemes résen lenni, és a fenti tanácsokat észben tartva megkeresni a megfelelő lakást. Akárhol parkolunk is, jelentősen csökkenthetjük a lopás vagy feltörés esélyét, ha nem csak riasztóval, de valamilyen hatékony kormányzárral is védekezünk és nem elrejteni próbáljuk autónkat, hanem a lehető legfeltűnőbb helyre állunk, ahol mindig szem előtt van a jármű.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
