Régi UAZ, új Fabia egy helyen
Mobilitás 2014 kiállítás
Rögtön az elején a Mobilitás 2014 kiállítás főbb paraméterei:
- a helyszínen váltott belépő 2500 forint
- viszont érdemes a neten megvenni, mert úgy csak 2000 Ft, erre végig van lehetőség
- a hat éven aluliak ingyen mehetnek be
- egy szendvics, kóla, icetea 500 Ft a büfében, a kávéért 250-et kérnek
- mintegy 80 autós flotta áll a parkolóban, tesztvezetésre
- pénteken 14-20, szombaton 10-20, vasárnap 10-18 óra között van nyitva a kiállítás, a helyszín a Syma-csarnok
- nincs ott: a Fiat/Alfa/Chrysler/Jeep, Honda, Mazda, Mercedes/Smart, Subaru, Roll-Royce, Bentley, Porsche, Lamborghini, Pagani, Koenigsegg, Mahindra, Tesla, stb.

Egy kiállítás olyan, mint egy mozifilm, az ember zsákbamacskát vesz, és csak utólag tudja megmondani, hogy jó volt-e. Persze vannak cikkek, mint ez is, amelyek megpróbálják orientálni a nézőt, de még az én véleményem sem irányadó. Ha valaki járt az idei Párizsi Autószalonon, annak szinte semmi újdonságot nem tartogat a Mobilitás 2014 kiállítás, ráadásul érezheti úgy is, hogy kicsi. Viszont a többség nem járt Párizsban.

A kiállítás valóban kicsi, a márkák többsége csökkentett kínálattal van jelen, hisz el sem fért volna az összes típus. Azok az idők egyelőre elmúltak, de legalábbis szünetelnek, amikor érdemes volt megtölteni a Hungexpót autókkal és nézőkkel, úgy, hogy az importőrök több tíz milliós tételeket költenek el a banzájra. Volt idő, amikor állítólag a Porsche Hungaria egymaga beleszaladt a százmillióba. Most itt a háttérinfók között pár milliós kiállítási költségek röpködtek, ami néhol több kereskedő köhögött ki, néhol az importőr is a cégek hóna alá nyúlt, ha máshogy nem, legalább az arculati elemekben, világításban segített.

Ha őszinték akarunk lenni, már a leges-legelső budapesti autószalon is lényegesen nagyobb volt ennél, 1988-ban, amikor a magyar autópiac még a mostani 60-70 ezres darabszámot sem közelítette. Viszont nagyobb volt az optimizmusunk is, de ami lényeges: az autógyáraké is, Magyarországot illetően. Akkoriban egyébként 160 forint volt a belépő, mint ahogy ebből a remek kis videóból is kiderül.
A mostani, Syma-csarnok béli terület arra elég, hogy a lényeg itt legyen, és ezt azok a kereskedők hozták össze, akik túlélték a válságot, sőt, némelyik terjeszkedett is. Nekik átkozottul kellett már valamilyen esemény, ahol találkozhatnak nagyobb mennyiségű emberrel.

Talán ezért is féltem attól, hogy a vidéki sportcsarnokokban tartott, kissé soványka autókiállítások génkezelt verzióját fogom látni, de a körülmények ennél sokkal jobbak, a standokon látszik, hogy nem akartak beleroppanni a költekezésbe, de kulturáltak, az autókat pedig szépen bevilágították, hogy jól mutassanak a családi szelfiken.

Aki tehát csak a legfontosabb újdonságokat szeretné látni, mert épp amúgy is autóvásárláson töri a fejét, annak tökéletes a Mobilitás 2014 kiállítás. Tesztvezetésre is van lehetőség, a parkolóban 80 próbaautó várja az embereket; azoknál a márkáknál meg, ahol nincs jelen tesztflotta, lehet időpontot egyeztetni. De ne tessenek valami csodára gondolni, ez így normális, ha az ember autót akar eladni, és ennek a kiállításnak nem leplezett célja ez. Vagy ahogy valaki fogalmazott: ez egy óriási nyílt hétvége.

Itt van tehát néhány nagyon fontos újdonság, például az új Skoda Fabia, a VW Passat, a Suzuki Celerio, ezek garantáltan itt láthatók először hazai földön. Sőt, aki ügyes, az még az új Ford Mondeót is észreveheti. Minden márka elhozta a még teljesen frissnek tűnő kocsijait, hadd ne soroljam föl mindet, nagy részük látható a galériában lévő fotókon. Nincsenek viszont tanulmányautók, ellenben vanak villanyautók. A Syma kisebbik csarnokában még vezetni is lehet őket, bár nagyon kicsi és betonoszlopokkal tűzdelt területen, úgyhogy ne tessék lepadlózni a gázt. Meglepő módon akad itt két motormárka, a Kawasaki és a Harley, noha a motoroknak van saját kiállításuk – és az nagyobb szokott lenni ennél.
Nincsenek veterán autók sem a kiállításon, mert amit annak néz az ember, az sem az: bent áll ugyanis pár UAZ, amelyek újak (az UAZ-69-est leszámítva), mint kiderült, az Ivanics kereskedés szondázza velük a piacot, hátha valaki venne ilyet még elpusztíthatatlan, ütős-vágós olcsó haszonjárműként.

Nem tudom, hányan mennek ki, hisz én a sajtódélelőttön voltam kint, nyitás előtt. Abban nem vagyok biztos, hogy könnyű lesz parkolni, mert én még nem láttam a Symában olyan rendezvényt, ahol könnyű volt. A Kerepesi út-Hungária kereszteződésénél van valami útfeltúrás, ez sem könnyíti meg az életet a környéken, de túl lehet élni. A viszonylag kis kiállítási terület miatt talán nem is baj, hogy viszonylag magasabb a belépő ára, ez némileg mérsékli a zsúfoltságot.

Viszont nem hiszem, hogy ez a szokványos családi programok közé beilleszthető, mint a régi nagy kiállítások a Hungexpón, hogy az ember eszik egy jó (drága) lángost, a gyerek játszik a kirakott Playstation-szimulátorokon és egyéb attrakciók is lekötik. Ugyan van pár ilyen, de nagyon kevés a kiegészítő tevékenység, ami azok számára is túlélhetővé teszik a kiállítást, akik csupán utánfutóként vannak jelen. Azt hiszem, ez a kiállítás főleg azoknak szól, akik egy helyen szeretnék átnézni a kínálatot, mert autóvásárláson gondolkodnak, bár magunk közt szólva, itt Óbudán, a szerkesztőségünk két kilométeres körzetében ennek 80 százalékát egy kupacban meg tudnák nézni ingyen is.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
