Régi UAZ, új Fabia egy helyen
Mobilitás 2014 kiállítás
Rögtön az elején a Mobilitás 2014 kiállítás főbb paraméterei:
- a helyszínen váltott belépő 2500 forint
- viszont érdemes a neten megvenni, mert úgy csak 2000 Ft, erre végig van lehetőség
- a hat éven aluliak ingyen mehetnek be
- egy szendvics, kóla, icetea 500 Ft a büfében, a kávéért 250-et kérnek
- mintegy 80 autós flotta áll a parkolóban, tesztvezetésre
- pénteken 14-20, szombaton 10-20, vasárnap 10-18 óra között van nyitva a kiállítás, a helyszín a Syma-csarnok
- nincs ott: a Fiat/Alfa/Chrysler/Jeep, Honda, Mazda, Mercedes/Smart, Subaru, Roll-Royce, Bentley, Porsche, Lamborghini, Pagani, Koenigsegg, Mahindra, Tesla, stb.
Egy kiállítás olyan, mint egy mozifilm, az ember zsákbamacskát vesz, és csak utólag tudja megmondani, hogy jó volt-e. Persze vannak cikkek, mint ez is, amelyek megpróbálják orientálni a nézőt, de még az én véleményem sem irányadó. Ha valaki járt az idei Párizsi Autószalonon, annak szinte semmi újdonságot nem tartogat a Mobilitás 2014 kiállítás, ráadásul érezheti úgy is, hogy kicsi. Viszont a többség nem járt Párizsban.
A kiállítás valóban kicsi, a márkák többsége csökkentett kínálattal van jelen, hisz el sem fért volna az összes típus. Azok az idők egyelőre elmúltak, de legalábbis szünetelnek, amikor érdemes volt megtölteni a Hungexpót autókkal és nézőkkel, úgy, hogy az importőrök több tíz milliós tételeket költenek el a banzájra. Volt idő, amikor állítólag a Porsche Hungaria egymaga beleszaladt a százmillióba. Most itt a háttérinfók között pár milliós kiállítási költségek röpködtek, ami néhol több kereskedő köhögött ki, néhol az importőr is a cégek hóna alá nyúlt, ha máshogy nem, legalább az arculati elemekben, világításban segített.
Ha őszinték akarunk lenni, már a leges-legelső budapesti autószalon is lényegesen nagyobb volt ennél, 1988-ban, amikor a magyar autópiac még a mostani 60-70 ezres darabszámot sem közelítette. Viszont nagyobb volt az optimizmusunk is, de ami lényeges: az autógyáraké is, Magyarországot illetően. Akkoriban egyébként 160 forint volt a belépő, mint ahogy ebből a remek kis videóból is kiderül.
A mostani, Syma-csarnok béli terület arra elég, hogy a lényeg itt legyen, és ezt azok a kereskedők hozták össze, akik túlélték a válságot, sőt, némelyik terjeszkedett is. Nekik átkozottul kellett már valamilyen esemény, ahol találkozhatnak nagyobb mennyiségű emberrel.
Talán ezért is féltem attól, hogy a vidéki sportcsarnokokban tartott, kissé soványka autókiállítások génkezelt verzióját fogom látni, de a körülmények ennél sokkal jobbak, a standokon látszik, hogy nem akartak beleroppanni a költekezésbe, de kulturáltak, az autókat pedig szépen bevilágították, hogy jól mutassanak a családi szelfiken.
Aki tehát csak a legfontosabb újdonságokat szeretné látni, mert épp amúgy is autóvásárláson töri a fejét, annak tökéletes a Mobilitás 2014 kiállítás. Tesztvezetésre is van lehetőség, a parkolóban 80 próbaautó várja az embereket; azoknál a márkáknál meg, ahol nincs jelen tesztflotta, lehet időpontot egyeztetni. De ne tessenek valami csodára gondolni, ez így normális, ha az ember autót akar eladni, és ennek a kiállításnak nem leplezett célja ez. Vagy ahogy valaki fogalmazott: ez egy óriási nyílt hétvége.
Itt van tehát néhány nagyon fontos újdonság, például az új Skoda Fabia, a VW Passat, a Suzuki Celerio, ezek garantáltan itt láthatók először hazai földön. Sőt, aki ügyes, az még az új Ford Mondeót is észreveheti. Minden márka elhozta a még teljesen frissnek tűnő kocsijait, hadd ne soroljam föl mindet, nagy részük látható a galériában lévő fotókon. Nincsenek viszont tanulmányautók, ellenben vanak villanyautók. A Syma kisebbik csarnokában még vezetni is lehet őket, bár nagyon kicsi és betonoszlopokkal tűzdelt területen, úgyhogy ne tessék lepadlózni a gázt. Meglepő módon akad itt két motormárka, a Kawasaki és a Harley, noha a motoroknak van saját kiállításuk – és az nagyobb szokott lenni ennél.
Nincsenek veterán autók sem a kiállításon, mert amit annak néz az ember, az sem az: bent áll ugyanis pár UAZ, amelyek újak (az UAZ-69-est leszámítva), mint kiderült, az Ivanics kereskedés szondázza velük a piacot, hátha valaki venne ilyet még elpusztíthatatlan, ütős-vágós olcsó haszonjárműként.
Nem tudom, hányan mennek ki, hisz én a sajtódélelőttön voltam kint, nyitás előtt. Abban nem vagyok biztos, hogy könnyű lesz parkolni, mert én még nem láttam a Symában olyan rendezvényt, ahol könnyű volt. A Kerepesi út-Hungária kereszteződésénél van valami útfeltúrás, ez sem könnyíti meg az életet a környéken, de túl lehet élni. A viszonylag kis kiállítási terület miatt talán nem is baj, hogy viszonylag magasabb a belépő ára, ez némileg mérsékli a zsúfoltságot.
Viszont nem hiszem, hogy ez a szokványos családi programok közé beilleszthető, mint a régi nagy kiállítások a Hungexpón, hogy az ember eszik egy jó (drága) lángost, a gyerek játszik a kirakott Playstation-szimulátorokon és egyéb attrakciók is lekötik. Ugyan van pár ilyen, de nagyon kevés a kiegészítő tevékenység, ami azok számára is túlélhetővé teszik a kiállítást, akik csupán utánfutóként vannak jelen. Azt hiszem, ez a kiállítás főleg azoknak szól, akik egy helyen szeretnék átnézni a kínálatot, mert autóvásárláson gondolkodnak, bár magunk közt szólva, itt Óbudán, a szerkesztőségünk két kilométeres körzetében ennek 80 százalékát egy kupacban meg tudnák nézni ingyen is.