Óriásmotor, óriási hangulat
Az Óbudai Gázgyárról talán nem sokan hallottak önök közül. Nem csoda, hiszen a világításhoz és fűtéshez szükséges napi 250 ezer köbméter, úgynevezett városi gázt előállító, múlt század elején létesített üzem pont harminc éve zárt be végleg. A huszonhét hektáros terület majdnem összes épülete átvészelte az elmúlt évtizedeket, míg a Graphisoft 1997-től fokozatosan elkezdte felvásárolni mindet. Amit az egyik teremben találtak, annál szebbet technikabolond ember csak ritkán lát. Hol máshol készíthettük volna az idei karácsonyi fotónkat, ha nem itt? Fogadják szeretettel.
Néha elég egy-két telefonhívás és nyithatatlannak tűnő ajtók tárulnak fel előttünk. Az év végének legnagyobb meglepetését számomra az okozta, hogy az IT világának egyik legérdekesebb budapesti helyszínére, a Graphisoft parkba nem is olyan nehéz bejutni. Nem csak a világszerte ismert és elismert építészeti szoftvere az ArchiCAD fejlesztője, de többek közt a Microsoft Magyarország és a Canon hazai képviselete is itt működik, pedig az egykori gázgyár területének csak körülbelül harmadrészét renoválták eddig, a többi még hátra van. De mi valami sokkal izgalmasabb céllal kerestük meg a céget.
Már a tulajdonos birtokában van az a múlt század eleji épület, melyben egy 1912-es gyártású Sulzer dízelmotor üzemelt egykor. Magyarországon egyedülálló ipari műemlék a hely, az pedig valóságos karácsonyi csoda, hogy a körülbelül másfél épületemelet magasságú dízelmotor ma is hiánytalan állapotban áll a körablakos terem közepén. Nem is találhattunk volna jobb helyszínt az idei karácsonyi csoportkép elkészítéséhez. A motor egykor a Láng Gépgyárban készült a svájci gyár terveinek felhasználásával.
A négyhengeres gép, úgynevezett légporlasztásos elven működik, vagyis egy alacsony- és egy magasnyomású sűrítettlevegő tartály segítségével juttatják az égéstérbe a gázolajat. Az indítást is sűrített levegővel oldották meg. A motor hengerfuratai több mint hetven centiméteresek, a lökethosszt nem mernénk megtippelni, pontos technikai információk pedig eddig nem jutottak a birtokunkba. A Sulzer-dízel névleges teljesítménye 800 lóerő, melyet 180-as percenkénti fordulaton ad le. A motorhoz egy Ganz-féle 110 volt egyenáram előállítására való generátor kapcsolódik. A generátort nem csak a gázgyártás részfolyamatainak biztos fenntartásához állították üzembe, de ezzel garantálták az óbudai környék áramellátását is az első világháború idején. Itt láthatják Papp Tibor pompás képkollekcióját a gépről.

A Graphisoftnak tervei szerint a motort és a termet hamarosan restaurálják és később bárki megtekintheti majd, szeretnék eredeti állapotban megőrizni, ha már eddig akkora szerencséje volt, hogy a gyár évtizedeken át tartó pusztulásának, és a kisebb-nagyobb lopásoknak sem esett áldozatul. Az utóbbi hetekben rászántam egy kis időt, hogy kinyomozzam, él-e még valaki azok közül, akik egykor működtették és karbantartották a csodás Sulzer-motort. A telefonálgatások és e-mail váltások során eljutottam a Ganz gyűjteményhez, ahonnan nem kaptam érdemi segítséget.
Ezt követően a Gázművek múzeumát kerestem meg, de ott sem tudtak segíteni. Újabb probálkozást tettem, ezúttal Ocskay Zoltán barátomnál, és innen már csak néhány további telefon kellett, az év egyik legaranyosabb telefonbeszélgetéséhez. A Decsnél található Lankóci belvíztelep egy muzeális értékű szivattyútelep, ahol a gázgyárihoz hasonló Sulzer motorokkal gondoskodtak a környéken fakadó vizek elvezetéséről. A telefon végén az efféle motorok nagy értője, Orbán László a belvíztelep legendás gépésze mesél a sulzerezés gyönyöreiről és viszontagságairól.
Beszélgetés - Orbán László
A gázgyári motorral kapcsolatos nyomozást januárban, az egykori dolgozóknak otthont adó lakótelepen folytatom. Maradjanak vonalban, fogadják a Totalcar szerkesztőségének karácsonyi jókívánságait. Köszönjük egész évi kitartó jelenlétüket, az újság és a műsor jövőre is önöknek készül.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
