Egészen új légköre lehet hétfőtől a rendőri igazoltatásoknak. A nagy változáshoz elég lesz egy kamera, ami az intézkedés minden másodpercét rögzíti majd, igaz, kezdetben még nem minden rendőrautóból. Az ORFK utoléri Amerikát, de továbbra sem tiszta, mi lesz a polgári dashcamezéssel.
A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság (KEMRFK) tatabányai udvarán, egy Opel Astra demoautón prezentálta az ORFK, mit tudnak a magyar rendőrség új kamerái. A hetvenezersok kilométert futott Opel láthatott már egyet, s mást, speciális utastere laikusként meglepően egyszerű. Az idei nagy flottafrissítés autóival ellentétben ebben például nincs felfogatás a gumibotnak, mindössze a középkonzolra kapaszkodó kijelző és a fényhíd kezelőszervei jelzik, hogy nem egy állampolgári H Astrában ülünk.

A bemutató fő eleme a kamera, de ennél lényegesebb újítás az úgynevezett ipari PC, a komplex rendszer, amivel sokkal hatékonyabb a munkavégzés, mondja Körmendi István főhadnagy. A rendszer tartozéka egy központi kijelző, egy klaviatúra, a fedélzeti kamera, és a rögzítő egység: egy számítógép a csomagtérben. A nagy előrelépés, hogy a rendőrségi hálózaton, mobilinternettel kommunikáló ipari PC-vel a járőr közvetlenül hozzáfér olyan adatbázisokhoz, melyeket korábban közvetve lehetett lekérni. Ilyen a személynyilvántartás, a lakcímnyilvántartás, a gépjármű-nyilvántartás, sőt, immár a helyszínről is megírhatók a jelentések. A hozzáférési jogosultságok rendőrönként eltérhetnek, de óriási, hogy 2015-re elértünk a mobil irodáig és az amerikai rendőröknél évtizedek óta használt dashcamig.

Körmendi főhadnagy szavaiból úgy sejtem, a jelentések helyszíni megírhatósága igazi áldás, de a kameráknak is örül a kollektíva. 17 és fél éve rendőr, ezalatt volt nem egy olyan helyzet, amikor hasznát vette volna a kamerának. Mint mondja, gyakori, hogy intézkedés alá vont személy viselkedése egész más intézkedés alatt, mint később, miután bevitték. A rendőrségi kommunikáció szerint azonban a kamera nem csak a rendőrök védelmére szól, az intézkedési panaszok elbírálásában is nagy segítség lehet. Végső soron a rendőrség megítélésének javulását várják tőle.

Az ipari PC-t a közterületi állomány 1170 szolgálati járművébe szerelték, a rendszer összértéke 570 millió forint. Fedélzeti kamerázásra amúgy eddig is voltak próbálkozások a rendőrségnél, de volt néhány adatvédelmi akadály, amit el kellett hárítani mostanáig, amikortól egyértelmű célkitűzés, hogy a kamera épp olyan alapfelszereltsége legyen bármely járőrautónak, mint a fényhíd. Ez az 1170-es érték minden második, harmadik járőrautót jelenti, kapitányságonként eltérő az arány.
Akit március 2-ától kamerás autóval igazoltatnak, a következőre számítson. Az intézkedés kezdetén a rendőr köteles lesz felhívni a figyelmét, hogy a kellemetlen perceket rögzítik. Ezt egyébiránt az első ajtókra ragasztott matrica is jelzi. A kamera hangot nem vesz fel, a képet HD-ben rögzíti, a felvételen feltüntetve a járőrautó rendszámát, a GPS-koordinátákat és az időpontot. A felvételeket normál esetben harminc napig őrzik, szabálysértés vagy bűncselekmény esetén pedig az elévülési időig.

A rendőrautók kamerái tudásukban egy jobbfajta, bárki által beszerezhető fedélzeti kamera szintjét hozzák. Rendszámot egyelőre nem ismernek fel, így a lopottautó-adatbázissal még nem kompatibilisek. Mialatt a – sokszor önszorgalomból tevékenykedő– autóvadászoknak van ehhez megfelelő eszközük, a rendőrnek továbbra is le kell kérdezni a gyanús autók rendszámát, de tervben van a fejlesztés. A kamerázási funkciót külön, az ipari PC-be belépve indíthatja el a szolgálatban lévő rendőr. A felvétel nem folyamatos, egy puffer memória tárolja automatikusan az utolsó három perc anyagát, így például ha a forgalomban haladó rendőr szabálysértést észlel, a műszerfalra szerelt kis piros gomb megnyomásával indul a felvétel, plusz megkapja az elmúlt 180 másodperc anyagát. Az intézkedést folyamatosan rögzítik, a memória összesen 72 órányi anyagot képes tárolni. A fájlokat a csomagtérbe szerelt memóriáról lehet lehívni, de el is lehet őket küldeni egyből a központba, ami egy baleseti helyszínelésnél jöhet jól.

És mi van, ha én videózom?
Különös véletlen, hogy az ORFK sajtóbemutatójának helyszíne a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság. Ide került a még 2013-ban az M1-esen forgalommal szembe hajtó furgonos ügye, akit egy olvasónk videózott le saját fedélzeti kamerájával. A videót január 31-én tettük ki, majd miután a felvételt készítő sofőr beleegyezett, összekötöttük a KEMRFK-val, akiknek az eredeti, rendszámtakarástól mentes anyagra volt szükségük.
Ne gondoljuk persze, hogy minden fedélzeti kamerás videó ilyen figyelmet kap a rendőrség részéről. Racsné Galambos Gréta, a KEMRFK referense teszi helyére a kérdést. Mint mondja, az autópályán forgalommal szemben hajtás közúti veszélyeztetés, ami hivatalból üldözendő, így nem egy kategória a piros lámpás tévelygéssel vagy a leállósávban előzéssel. Utóbbiak közúti szabályszegések, nem járnak automatikusan hatósági eljárással, lássa bárhány ember a neten. Ahhoz, hogy azok is eljussanak az illetékes hatóságig, egy állampolgárnak feljelentést kell tennie. Mondjuk a sértettnek, akinek a szabálytalan sofőr kárt okoz, de a feljelentő tulajdonképpen lehet bárki, akinek birtokában van egy ilyen felvétel, bár a hobbipereskedés nem életszerű.
Az egész hazai dashcam-mizériában úgy érzem, nem én vagyok egyedül bizonytalan, az ezzel kapcsolatos gyakorlat kialakulásához talán több ilyen videóra lesz szükség mind a rendőrségi, mind a bírósági eljárásokban. Racsné szerint nem példátlan, de nagyon kevés esetben kapnak fedélzeti kamerás videót bizonyítékként. Olyan pedig pláne ritka, hogy előbb van felvétel, minthogy a bűncselekményről értesülnek. A furgonos esete pont ilyen. Ott a rendszám már megvan, gyanúsított furcsamód még nincs.

Hétfőtől bárki szereplője lehet egy rendőrségi videónak, szóval jobb kétszer meggondolni, mielőtt járőrautó előtt szabálytalankodik, vagy ön ellen intézkedő rendőrre támad. A tesztüzem három hónapig tart, bár az addig rögzített szabálysértések, bűncselekmények valószínű épp úgy bizonyítékként lesznek kezelve, mint a júniustól éles üzemben. Idővel talán neve is lesz a gyereknek, az ORFK bemutatóján ugyanis egyszer sem hangzott el a már-már köznyelvinek mondható dashcam szó.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
