Egészen új légköre lehet hétfőtől a rendőri igazoltatásoknak. A nagy változáshoz elég lesz egy kamera, ami az intézkedés minden másodpercét rögzíti majd, igaz, kezdetben még nem minden rendőrautóból. Az ORFK utoléri Amerikát, de továbbra sem tiszta, mi lesz a polgári dashcamezéssel.
A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság (KEMRFK) tatabányai udvarán, egy Opel Astra demoautón prezentálta az ORFK, mit tudnak a magyar rendőrség új kamerái. A hetvenezersok kilométert futott Opel láthatott már egyet, s mást, speciális utastere laikusként meglepően egyszerű. Az idei nagy flottafrissítés autóival ellentétben ebben például nincs felfogatás a gumibotnak, mindössze a középkonzolra kapaszkodó kijelző és a fényhíd kezelőszervei jelzik, hogy nem egy állampolgári H Astrában ülünk.
A bemutató fő eleme a kamera, de ennél lényegesebb újítás az úgynevezett ipari PC, a komplex rendszer, amivel sokkal hatékonyabb a munkavégzés, mondja Körmendi István főhadnagy. A rendszer tartozéka egy központi kijelző, egy klaviatúra, a fedélzeti kamera, és a rögzítő egység: egy számítógép a csomagtérben. A nagy előrelépés, hogy a rendőrségi hálózaton, mobilinternettel kommunikáló ipari PC-vel a járőr közvetlenül hozzáfér olyan adatbázisokhoz, melyeket korábban közvetve lehetett lekérni. Ilyen a személynyilvántartás, a lakcímnyilvántartás, a gépjármű-nyilvántartás, sőt, immár a helyszínről is megírhatók a jelentések. A hozzáférési jogosultságok rendőrönként eltérhetnek, de óriási, hogy 2015-re elértünk a mobil irodáig és az amerikai rendőröknél évtizedek óta használt dashcamig.
Körmendi főhadnagy szavaiból úgy sejtem, a jelentések helyszíni megírhatósága igazi áldás, de a kameráknak is örül a kollektíva. 17 és fél éve rendőr, ezalatt volt nem egy olyan helyzet, amikor hasznát vette volna a kamerának. Mint mondja, gyakori, hogy intézkedés alá vont személy viselkedése egész más intézkedés alatt, mint később, miután bevitték. A rendőrségi kommunikáció szerint azonban a kamera nem csak a rendőrök védelmére szól, az intézkedési panaszok elbírálásában is nagy segítség lehet. Végső soron a rendőrség megítélésének javulását várják tőle.
Az ipari PC-t a közterületi állomány 1170 szolgálati járművébe szerelték, a rendszer összértéke 570 millió forint. Fedélzeti kamerázásra amúgy eddig is voltak próbálkozások a rendőrségnél, de volt néhány adatvédelmi akadály, amit el kellett hárítani mostanáig, amikortól egyértelmű célkitűzés, hogy a kamera épp olyan alapfelszereltsége legyen bármely járőrautónak, mint a fényhíd. Ez az 1170-es érték minden második, harmadik járőrautót jelenti, kapitányságonként eltérő az arány.
Akit március 2-ától kamerás autóval igazoltatnak, a következőre számítson. Az intézkedés kezdetén a rendőr köteles lesz felhívni a figyelmét, hogy a kellemetlen perceket rögzítik. Ezt egyébiránt az első ajtókra ragasztott matrica is jelzi. A kamera hangot nem vesz fel, a képet HD-ben rögzíti, a felvételen feltüntetve a járőrautó rendszámát, a GPS-koordinátákat és az időpontot. A felvételeket normál esetben harminc napig őrzik, szabálysértés vagy bűncselekmény esetén pedig az elévülési időig.
A rendőrautók kamerái tudásukban egy jobbfajta, bárki által beszerezhető fedélzeti kamera szintjét hozzák. Rendszámot egyelőre nem ismernek fel, így a lopottautó-adatbázissal még nem kompatibilisek. Mialatt a – sokszor önszorgalomból tevékenykedő– autóvadászoknak van ehhez megfelelő eszközük, a rendőrnek továbbra is le kell kérdezni a gyanús autók rendszámát, de tervben van a fejlesztés. A kamerázási funkciót külön, az ipari PC-be belépve indíthatja el a szolgálatban lévő rendőr. A felvétel nem folyamatos, egy puffer memória tárolja automatikusan az utolsó három perc anyagát, így például ha a forgalomban haladó rendőr szabálysértést észlel, a műszerfalra szerelt kis piros gomb megnyomásával indul a felvétel, plusz megkapja az elmúlt 180 másodperc anyagát. Az intézkedést folyamatosan rögzítik, a memória összesen 72 órányi anyagot képes tárolni. A fájlokat a csomagtérbe szerelt memóriáról lehet lehívni, de el is lehet őket küldeni egyből a központba, ami egy baleseti helyszínelésnél jöhet jól.
És mi van, ha én videózom?
Különös véletlen, hogy az ORFK sajtóbemutatójának helyszíne a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság. Ide került a még 2013-ban az M1-esen forgalommal szembe hajtó furgonos ügye, akit egy olvasónk videózott le saját fedélzeti kamerájával. A videót január 31-én tettük ki, majd miután a felvételt készítő sofőr beleegyezett, összekötöttük a KEMRFK-val, akiknek az eredeti, rendszámtakarástól mentes anyagra volt szükségük.
Ne gondoljuk persze, hogy minden fedélzeti kamerás videó ilyen figyelmet kap a rendőrség részéről. Racsné Galambos Gréta, a KEMRFK referense teszi helyére a kérdést. Mint mondja, az autópályán forgalommal szemben hajtás közúti veszélyeztetés, ami hivatalból üldözendő, így nem egy kategória a piros lámpás tévelygéssel vagy a leállósávban előzéssel. Utóbbiak közúti szabályszegések, nem járnak automatikusan hatósági eljárással, lássa bárhány ember a neten. Ahhoz, hogy azok is eljussanak az illetékes hatóságig, egy állampolgárnak feljelentést kell tennie. Mondjuk a sértettnek, akinek a szabálytalan sofőr kárt okoz, de a feljelentő tulajdonképpen lehet bárki, akinek birtokában van egy ilyen felvétel, bár a hobbipereskedés nem életszerű.
Az egész hazai dashcam-mizériában úgy érzem, nem én vagyok egyedül bizonytalan, az ezzel kapcsolatos gyakorlat kialakulásához talán több ilyen videóra lesz szükség mind a rendőrségi, mind a bírósági eljárásokban. Racsné szerint nem példátlan, de nagyon kevés esetben kapnak fedélzeti kamerás videót bizonyítékként. Olyan pedig pláne ritka, hogy előbb van felvétel, minthogy a bűncselekményről értesülnek. A furgonos esete pont ilyen. Ott a rendszám már megvan, gyanúsított furcsamód még nincs.
Hétfőtől bárki szereplője lehet egy rendőrségi videónak, szóval jobb kétszer meggondolni, mielőtt járőrautó előtt szabálytalankodik, vagy ön ellen intézkedő rendőrre támad. A tesztüzem három hónapig tart, bár az addig rögzített szabálysértések, bűncselekmények valószínű épp úgy bizonyítékként lesznek kezelve, mint a júniustól éles üzemben. Idővel talán neve is lesz a gyereknek, az ORFK bemutatóján ugyanis egyszer sem hangzott el a már-már köznyelvinek mondható dashcam szó.