2015.10.06. 13:29

A román Astra biztosító engedélyét már augusztusban felfüggesztette a kinti pénzügyi felügyelet, de egy magyar ügyfelüknek még szeptember közepén is küldtek csekket, amelyben egy májusban ellopott autó cascójának díjhátralékát kérik.

Az Astra biztosító pénzügyi problémáiról először augusztus 27-én lehetett itthon olvasni, pedig aki a román sajtót is járatja, akár év eleje óta tudhatta, hogy baj lesz. Az anyacég magyar fióktelepét hárommillió forintra büntették júliusban, mert kiderült, sokszor túl lassan fizetett az autós károsultaknak. Augusztusban eleinte arról írtak a lapok, hogy a cég csődbe ment, fizetésképtelen. Később felszámolásról beszéltek, pedig a kettő nagyon nem ugyanaz. A csőd nem feltétlenül vezet megszűnéshez, a felszámolás viszont egyértelműen igen. Hogy mi lesz pontosan az Astrával, azt talán maga a tulajdonos sem tudja.

Aki biztosítóváltáskor, új- vagy használt autó vásárlásakor az Astra biztosítónál kötött kötelező biztosítást, vagy bármikor az ő cascójukat választotta, bizonyos értelemben az anyacéggel állapodott meg. A kinti biztosítási törvény nem olyan, mint a miénk, és a hírek is lassabban vándorolnak a két ország közt, mint belföldön. Németh Péter a CLB Független biztosítási alkuszcég igazgatója szerint példátlan, ami ebben az ügyben történik, de annyi már jól látható, hogy a jogszabályok nem számoltak az országokon átívelő krízishelyzetekkel. Ide kívánkozik a megjegyzés, hogy az Európai Unió fontos jogelve a szolgáltatások szabad áramlása, vagyi a külföldi telephely alapítását nem is lehet megtiltani egy cégnek.

A cég ezekben a napokban megpróbál közös megegyezéssel szerződést bontani megmaradt ügyfeleivel, de ez sem ilyen egyszerű. 180 ezer autós ügyfelük volt összesen, többségük kötelező biztosítással, kisebb részük cascóval. Elvileg szerdáig (szept. 30.) volt lehetőségük átszerződni más biztosítókhoz, de az érintettek fele még nem lépett le. Nyugodtan autóznak tovább, hiszen elvileg van érvényes kötelezőjük, lobogtathatják az igazolást a rendőrnek. Más kérdés, hogy ha balesetet okoznak, a vétlen autós elég nehezen jut majd pénzhez. Közben háromezer autós vár az astrás kártérítésre valamilyen korábbi karambol miatt. Szerencsére a magyar parlament szerdán elfogadta azt a jogszabály-módosítást, amelynek értelmében aki átszerződik egy másik biztosítóhoz, annak automatikusan megszűnik azt astrás kgfb-szerződése, vagyis nem kell megvárnia az évfordulót.

Károly nem sorolja magát a legszerencsételebbek közé és csak mosolyog, amikor együtt próbáljuk értelmezni az Astra szeptember 14-i levelét. Mint írják, a román pénzügyi felügyelet (máshol ASF-ként említem) idén augusztus 31-én felfüggesztette a romániai Astra S.A. Biztosító tevékenységi engedélyét. Azóta a cég itthon nem köthet új szerződést, nem utalhat vissza korábban befizetett biztosítási díjat, és „bizonytalanná vált kárrendezési és kárkifizetési tevékenysége". A második tagmondat azoknak rossz hír, akik egy évre előre kifizették a biztosítási díjukat, a harmadik pedig azoknak, akiknek egy kedvező árú astrás kötelezővel biztosított autós ment neki – és azoknak is, akiknek a román-magyar cégnél volt cascójuk, mint Károly cégének.

Ez az ügy az Astra végnapjainak állatorvosi lova. Károly egy autóflottát üzemeltető cég tulajdonosa. A cég Toyota Aurisát május 19-én ellopták és a biztosító még mindig nem fizette ki azt a körülbelül 2,5 milliós kártérítést, ami a casco alapján járt volna. Az Astra már tavasszal is döcögősen kommunikált, sokáig zenéltették a központi ügyfélszolgálat telefonszámát, és a helyzet azóta romlott. Károly átszokott a vidéki ügyfélszolgálatok e-mail címére és azt találta ki, hogy amikor mégis telefonál és körülbelül 20-25 perc várakozás kapcsolják az ügyintézőt, ő a minőségbiztosítási okokból rögzített beszélgetés elején mindig megemlíti, ezúttal meddig tartott a zenehallgatás.

Amikor májusban bejelentette a Toyota eltűnését, a biztosító saját magánnyomozót küldött, hogy felvegye a jegyzőkönyvet. Az illető távozott, az autót sosem találták meg, a rendőrségi nyomozást időközben felfüggesztették, de a kártérítés máig nem érkezett meg. Így szellemes igazán, hogy az Astra két hete neki is ugyanazt a formalevelet küldte, amelyben az ügyfeleknek ajánlgatják a szabad elvonulást. Az Auris cascója logikailag már akkor megszűnt, amikor ellopták a kocsit, de most 6297 forintot kéne fizetni. A rendszerben a jelek szerint nem szerepel, hogy lógnak neki 2,5 millióval, az viszont igen, hogy a lopás óta nem fizette a cascót.

Az MNB a Magyar Biztosítók Szövetségével közös közleménye szerint minden, az Astra engedélyének felfüggesztése után keletkezett kötelezős kárt a MABISZ kezel a továbbiakban, így a központi káralapból fizetnek. A cascós esetekre pedig a román anyacég jelöl majd ki egy kárrendezési megbízottat, aki a román törvények szerint veszi fel és kezeli a bejelentéseket. Károlynak és sorstársainak várniuk kell, ez már biztos. A többi nem. Ha az Astrával szemben folytatott eljárás lezárul, és a cég mégis visszakapja a működési engedélyét, nyilván egyszerűbb a helyzet. Ha tényleg felszámolják a céget, akkor a román kárrendezési alap (FGA) fizethet, amelyre a szeptember 14-i levélben is hivatkoznak.

A MABISZ felhívja a figyelmet arra is, hogy a hitelezői igényeket (itt azokról az autósokról lehet szó, akiknek már megjavították a kocsiját, és a műhely várja a pénzét) ismételten be kell jelenteni az esetet az FGA-nak e-mailben vagy postán (román postacímre küldött levélben). Ennek hiányában az FGA a felszámolás jogerős elrendelését követően sem fizetheti ki a károkat.

A kártérítés összeghatára akár 100 ezer euró (körülbelül 32 millió forint) is lehet, de sem azt nem tudni pontosan, hogy milyen sorrendben kártalanítják majd az ügyfeleket, sem azt, hogy milyen megítélés alá esnek a magyar astrások.

Nem mellékes, hogy a cég a bajok előtt hárommillió ügyféllel piacvezető volt Romániában az Index cikke szerint. A helyi felügyelet felügyeleti biztost rendelt ki hozzá és felszólította, hajtson végre 490 millió lejes (34,3 milliárd forintos) tőkeemelést, de ebből a határidő lejárta előtt csupán 70 millió lejnyit teljesítettek. Az eset tavaly februárban (!) történt, mi viszont először idén augusztusban hallhattunk arról, hogy mi zajlik Romániában.

Így talán már érzik, mennyire nem mennek gyorsan a dolgok odaát. Ráadásul az Astra megtámadta az idén nyáron vele szemben hozott, a tevékenységi engdélye visszavonásáról szóló határozatot, mert tovább működne. Így most teljesen bizonytalan, mikor rendeződik a cég sorsa, vagy akár azé a háromezer magyar autósé, akik pechjükre belekeveredtek ebbe a kusza történetbe. A MABISZ legutóbbi közlése szerint 244 esetet fogadtak be eddig, de itt olyan káresetekre gondoljanak, ahol a károkozónak kötelező biztosítása volt az Astránál. A biztosítók szövetsége senkinek nem javasolja, hogy maradjon az Astra ügyfele, mert bár megteheti, hogy nem köt szerződést más biztosítónál, ha karambolt okoz, akár be is perelhetik a kártérítésért.

Az oldalról ajánljuk

Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
  • Hírek

Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza

A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.

5 perce
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20