Tavaly óta valami egészen megváltozott a magyar rendőrségnél, írtuk már idén nyár elején, amikor több tucat lopott autót adtak vissza gazdáiknak. Most újabb akció indult, és már látszanak az eredmények. Illegális bontósokat, kulcsmásolókat és orgazdákat kerestek a szerb, szlovák és magyar rendőrök.
Az évek óta jól bejáratott rendszerben működő kelet-európai autómaffia szereposztása szerint szlovák tolvajok lopták el a kiszemelt autókat, majd szerbek gyártották hozzájuk a hamis papírokat, és ők ütötték át az eredeti alvázszámot. Ha kellett, kerestek egy hasonló típusú, színű és felszereltségű másik autót, amelynek számaival legalizálták a főként Nyugat-Európában ellopott kocsikat. Hát a magyarok? Ők voltak a megrendelők.
Röszkén tartott ma közös sajtótájékoztatót a három ország rendőrsége, de közben még zajlott a nagyszabású rajtaütés, amelyet a tavaly április óta közösen dolgozó szerb-szlovák-magyar rendőrcsapat indított, hogy az autómaffiózóknak ne legyen ideje menekülni és eltüntetni a nyomokat.
Az utóbbi években már a magyar rendőrök sem az utcán keresték az autótolvajokat, mert Dr. Takács Tibor, az országos rendőr-főkapitány helyettese külön munkacsoportot hozott létre, kifejezetten az autós ügyek elemzésére és felderítésére. Az új módszerrel a bontott alkatrészekkel és autókkal csencselő orgazdákat, illegális bontósokat és kulcsmásolókat fogtak meg. Rajtuk keresztül sokkal több lopott autó is került elő nálunk is, mint korábban. A tavaly április óta működő munkacsoport korszaka előtt, a Magyarországon évente ellopott 6-8 ezer autóknak csak kevesebb mint hét százalékát találták meg, majd tavaly kilenc százalék fölé ugrott a felderítési arány és csökkenni kezdett a lopások száma. Idén, az első kilenc hónapban a felderítési arány már meghaladta a tizenötöt.

A vezérőrnagy szerint még nincs vége a javulásnak, mert a statisztikákba csak a befejezett ügyek kerülnek be, a mostani akció pedig újabb áttörést jelenthet. Magyarországon most 231 gyanúsított ellen nyomoznak autólopás miatt, de ez a jelenleg folyó összes ügyből származó adat.
A magyar autómaffia általában drága német autókat, néhány éves BMW-ket, Audikat és Mercedeseket rendelt a nemzetközi kollégáktól, akik nemcsak nálunk dolgoztak, de akár Nyugat-Európába is elmentek egy-egy jobb példányért, ha volt vevőjelölt. Most huszonhat autót és egy motort keresnek, de ez csak a jéghegy csúcsa, mert a három országban házkutatások sorozata zajlik ebben a pillanatban is. Nálunk három embert fogtak el az utóbbi órákban, és húsz helyen volt házkutatás, így csak tegnap és ma tíz lopott autó került elő.
A szerb rendőrség részéről Dejan Kovácsevics, a szervezett bűnözés elleni osztály vezetője elmondta, a mai akcióban egy régóta működő nemzetközi szervezett bűnözői csoportot vertek szét. Déli szomszédunknál szintén tíz embert fogtak el, huszonkilenc járművet, főként autókat foglaltak le, és ezek közül kilencről már kiderült, hogy hamis alvázszámuk van, a többin most dolgoznak a szakértők.
Nemcsak az autókat, de a hamisított forgalmi engedélyeket dokumentumgyártó műhelyeket is találtak a szerb rendőrök, amikor összesen húsz helyen, köztük Szabadkán és Újvidéken tartottak házkutatást. A négy leleplezett zugműhely közül kettőben kizárólag alvázszámokat gyártottak, a másik kettőben nyomtatták a dokumentumokat, vagy írták át a számaikat. A leleplező akcióban három cég is megbukott, ezek vám- és szállítási szolgáltatást nyújtottak a bűnözőknek, hogy Szlovákiából így hozzák először Magyarországra a lopott autókat, majd zökkenőmentesen vigyék tovább a vevőknek.
A szomszédos országok közös munkája nyolc nyolc hónapja folyik, és a szerb fél kiemelte, a zavartalan adatcsere sokat segített az eredményességben. Rendszeresen tartottak operatív munkaüléseket, amelyekben a szerb és magyar legfőbb ügyész is részt vett. A teljes akció során a három országban összesen húsz embert fogtak el, többségük nem egyszerű autótolvaj.
39 lopott autó már megvan, az akció folytatódik. És, hogy mi lesz a megtalált kocsikkal? Egyelőre nem tudták megmondani, de a magyar főkapitány-helyettes szerint ügyenként változhat, mennyi idő alatt kaphatják vissza őket a autótulajdonosaik. Azonosítani kell őket, gépjárműszakértői vélemény és számít az is, hogy kereskedésben találták-e meg a kocsit, vagy magánszemélynél. A korábbi váci akció után is láthattuk, hogy az így előkerült autók zömét szervizbe kell vinni, egy részükből hiányzik a méregdrága motorvezérlő elektronika, de van olyan is, amelynek már eladták az utasterét, vagy az összes ajtaját. Tehát szerencse is kell ahhoz, hogy valaki ne csak az autója részleteit kapja vissza a rendőröktől, hanem valamit, amivel hazamehet.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
