Tavaly óta valami egészen megváltozott a magyar rendőrségnél, írtuk már idén nyár elején, amikor több tucat lopott autót adtak vissza gazdáiknak. Most újabb akció indult, és már látszanak az eredmények. Illegális bontósokat, kulcsmásolókat és orgazdákat kerestek a szerb, szlovák és magyar rendőrök.
Az évek óta jól bejáratott rendszerben működő kelet-európai autómaffia szereposztása szerint szlovák tolvajok lopták el a kiszemelt autókat, majd szerbek gyártották hozzájuk a hamis papírokat, és ők ütötték át az eredeti alvázszámot. Ha kellett, kerestek egy hasonló típusú, színű és felszereltségű másik autót, amelynek számaival legalizálták a főként Nyugat-Európában ellopott kocsikat. Hát a magyarok? Ők voltak a megrendelők.
Röszkén tartott ma közös sajtótájékoztatót a három ország rendőrsége, de közben még zajlott a nagyszabású rajtaütés, amelyet a tavaly április óta közösen dolgozó szerb-szlovák-magyar rendőrcsapat indított, hogy az autómaffiózóknak ne legyen ideje menekülni és eltüntetni a nyomokat.
Az utóbbi években már a magyar rendőrök sem az utcán keresték az autótolvajokat, mert Dr. Takács Tibor, az országos rendőr-főkapitány helyettese külön munkacsoportot hozott létre, kifejezetten az autós ügyek elemzésére és felderítésére. Az új módszerrel a bontott alkatrészekkel és autókkal csencselő orgazdákat, illegális bontósokat és kulcsmásolókat fogtak meg. Rajtuk keresztül sokkal több lopott autó is került elő nálunk is, mint korábban. A tavaly április óta működő munkacsoport korszaka előtt, a Magyarországon évente ellopott 6-8 ezer autóknak csak kevesebb mint hét százalékát találták meg, majd tavaly kilenc százalék fölé ugrott a felderítési arány és csökkenni kezdett a lopások száma. Idén, az első kilenc hónapban a felderítési arány már meghaladta a tizenötöt.
A vezérőrnagy szerint még nincs vége a javulásnak, mert a statisztikákba csak a befejezett ügyek kerülnek be, a mostani akció pedig újabb áttörést jelenthet. Magyarországon most 231 gyanúsított ellen nyomoznak autólopás miatt, de ez a jelenleg folyó összes ügyből származó adat.
A magyar autómaffia általában drága német autókat, néhány éves BMW-ket, Audikat és Mercedeseket rendelt a nemzetközi kollégáktól, akik nemcsak nálunk dolgoztak, de akár Nyugat-Európába is elmentek egy-egy jobb példányért, ha volt vevőjelölt. Most huszonhat autót és egy motort keresnek, de ez csak a jéghegy csúcsa, mert a három országban házkutatások sorozata zajlik ebben a pillanatban is. Nálunk három embert fogtak el az utóbbi órákban, és húsz helyen volt házkutatás, így csak tegnap és ma tíz lopott autó került elő.
A szerb rendőrség részéről Dejan Kovácsevics, a szervezett bűnözés elleni osztály vezetője elmondta, a mai akcióban egy régóta működő nemzetközi szervezett bűnözői csoportot vertek szét. Déli szomszédunknál szintén tíz embert fogtak el, huszonkilenc járművet, főként autókat foglaltak le, és ezek közül kilencről már kiderült, hogy hamis alvázszámuk van, a többin most dolgoznak a szakértők.
Nemcsak az autókat, de a hamisított forgalmi engedélyeket dokumentumgyártó műhelyeket is találtak a szerb rendőrök, amikor összesen húsz helyen, köztük Szabadkán és Újvidéken tartottak házkutatást. A négy leleplezett zugműhely közül kettőben kizárólag alvázszámokat gyártottak, a másik kettőben nyomtatták a dokumentumokat, vagy írták át a számaikat. A leleplező akcióban három cég is megbukott, ezek vám- és szállítási szolgáltatást nyújtottak a bűnözőknek, hogy Szlovákiából így hozzák először Magyarországra a lopott autókat, majd zökkenőmentesen vigyék tovább a vevőknek.
A szomszédos országok közös munkája nyolc nyolc hónapja folyik, és a szerb fél kiemelte, a zavartalan adatcsere sokat segített az eredményességben. Rendszeresen tartottak operatív munkaüléseket, amelyekben a szerb és magyar legfőbb ügyész is részt vett. A teljes akció során a három országban összesen húsz embert fogtak el, többségük nem egyszerű autótolvaj.
39 lopott autó már megvan, az akció folytatódik. És, hogy mi lesz a megtalált kocsikkal? Egyelőre nem tudták megmondani, de a magyar főkapitány-helyettes szerint ügyenként változhat, mennyi idő alatt kaphatják vissza őket a autótulajdonosaik. Azonosítani kell őket, gépjárműszakértői vélemény és számít az is, hogy kereskedésben találták-e meg a kocsit, vagy magánszemélynél. A korábbi váci akció után is láthattuk, hogy az így előkerült autók zömét szervizbe kell vinni, egy részükből hiányzik a méregdrága motorvezérlő elektronika, de van olyan is, amelynek már eladták az utasterét, vagy az összes ajtaját. Tehát szerencse is kell ahhoz, hogy valaki ne csak az autója részleteit kapja vissza a rendőröktől, hanem valamit, amivel hazamehet.