Borzalmak és csodák Los Angelesben
A detroiti és a New York-i után a Los Angeles-i a harmadik amerikai szalon, amin megfordultam, és azt kell mondanom - miközben az USÁ-t nem tanultam meg szeretni, ezeket a kiállításokat annál inkább kedvelem. Laza, barátságos légkör, szőnyeggel borított padló, nyoma sincs annak a rohanásnak, lökdösődésnek, fontoskodásnak, óriási zajnak, ami az európai kiállításokat jellemzi. Bár korszakalkotó új modellből csak kevés jut ezekre a szalonokra, annál érdekesebb, ami a mindenféle rejtett termekben, második vonalbeli csarnokokban, nagy kiállítói standok eldugott részein ácsorog. Nézzék csak ezt a reszliből összepakolt fotósorozatot és álmélkodjanak.
Csak egy 1965-ös Ford Econoline pickup. Vagyis, nem egészen. Az amerikai dragversenyek egyik híres építője, Dick Harding készítette, s a legnagyobb különlegessége nem is az volt, ahogy kétszázas tempóban, két kerékre állva végigszáguldott a negyedmérföldes távon, hanem hogy ezt látszólag fordítva tette. A vezető, George Tuers rükvercben állt be a rajthoz (tehát a karosszéria orrával a pálya felé), majd ott megfordult, és úgy verette végig a távot - hiszen a drag-autó a karosszéria alatt a másik irányban állt. A tömegek 1969-71-ig őrjönghettek érte a lelátókról, utána nem versenyzett többet.
Mazda RT-24P versenyautó a 2017-es daytonai prototípus-futamokra. Rajta a Mazda arculati maszkja, hátuljában az MZ2.0-T kétliteres, közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, turbós benzinmotor, most 600 lóerővel
A Dodge-stand láthatóan a hátsólámpa-pornóra helyezte a hangsúlyt
Mercedes-Benz G550 4x4², az erősen orosz oligarchás ízlésre hangolt, vadiúj veterán-Merci az amerikaiaknak, 43 centis hasmagassággal, szuper-erdészeknek, virtuálhegymászóknak és olyanoknak, akik sokat szerelik az autójukat, de nincs emelőjük és aknájuk. Négyliteres, V8-as, biturbós motorja van, ami 416 lóerős
Sok újdonság nem volt a Volvo-standon, de egy kicsit már a régmúltba mutató, de még mindig működő fricskát azért elhelyeztek: úgy rakták ki az S90-est, hogy orral a Mercedes-stand felé álljon. Az installáció a 360 fokos kamerarendszert promotálta, s az orr-kamera képét ki is vetítették egy monitorra. Érdekes, de az S90-es előtt rénszarvas állt, mely mögött egy épp akkora Volvo-logó volt látható, ami a távolabbi Mercedes-standon levő, csillagos emblémával perspektivikusan egy méretbe került. Még mindig az első A osztály a poén tárgya, de az emberek zabálták, agyonfotózkodták magukat
Valami Amerika, de kicsit fura az egész, mi ez? Egy Ghia L 6.4 Coupe 1962-ből. Chrysler alapokra épült, de Torinóban, a Ghiánál készítették, a formatervéhez állítólag Virgil Exner is hozzájárult
26 példány készült a Ghia L 6.4 Coupéból, ebből nyolcat a hollywoodi filmautó-készítő, Geroge Barris épített át, elöl szögletes, európai stílusú fényszórókkal, rejtett indexekkel. A belseje azonban mindnek ugyanolyan volt - 1962-ben ez a fajta körórás műszerezettség a lehúzott középkonzollal még a jövő ígérete volt
6,4-es, nyomórudas Chrysler V8-as hajtotta a nyitott hosszú diffis hátsó kerekeket 335 lóerővel. Dean Martinnek és Frank Sinatrának is ilyen kocsija volt egy darabig. A hátsó szélvédőmegoldás visszaköszönt a négy-öt évvel későbbi Chrysler-kupékon - illetve a Fiat 2300 Coupén is, amit érdekes módon szintén a Ghiánál terveztek
Dodge Ram, tudják, a V10-es, óriási, brutálmaszkos pickup! Csakhogy nem, ez itt egy Fiat Dobló, Amerikában mégis Ram
Gyilkosan XXI. századi redneck-fogat: újragyártott Airstream lakókocsi elé fogott Tesla Model X
A vidéki hengerveseny különdíjasa: Mustang Mach IV, a négymotoros (Ford 351-es Windsdorok) drag-kocsi. Egyszerű szorzással megállapítható, hogy itt 32 henger, 64 szelep és 1404 köbinch dolgozik (nagyjából) együtt. Az annyi mint 23 ezer köbcenti
A Mach IV 180 mph-t, azaz 290 km/h-t tudott. Negyed mérföldön. Mivel két-két motorja egymással szemberfordítva dolgozott, ezért a hátrafelé állókba fordított elékelésű vezérműtengelyek kellettek. 1969-től 1975-ig afféle működő show-elem volt a drag-versenyeken
Őrült vagy vizionárius? Talán inkább az előbbi. Egy csávó az LA Auto Show előcsarnokában csapott le ránk, állítólag multimilliomos, s a pénzét különféle jövőbe mutató cuccokba fekteti, többek között ebbe a Spira nevű, apró, biztonsági autóba
A Spira spéci habosított műanyagból készül, elektromos, 4-8 óra alatt tölthető fel (töltőtől függően), 150 mérföld a hatótávja, 115-öt megy, ha ütközik, lepattan a másik autóról, s a legfontosabb - vízen is úszik! Már látom a világmárkát
A BMW-stand legérdekesebb autója egy 02-es Alpina volt. Persze csak BMW-meghívottakat engedtek fel megtapogatni
Talán a legérdekesebb része a Maybach S650 Cabriolet-nek mindenképpen a hozzá szabott, egyedi, hétrészes Maybach-csomagszett. Nem érdemes tolongani a kocsiért, 300 készül belőle, és az undorítóan gazdagok már biztosan felmarkolták mostanra az összeset
Koreában gondolnak a legnehezebb munkát végzőkre is. Itten egy Sorrento Déli-sark kivitel
Ezt csak azért teszem ide, mert ez volt életem első pillanata, amikor Alfa Romeo SUV-ot láttam - és most senki ne jöjjön nekem az 1900M-mel és a 156-os countrysított változatával
Nem is pont olyan a Stelvio belseje, mint a Giuliáé
Naná, hogy a csúcskivitelt hozták el Los Angelesbe
A Mazda folyamatosan arról beszél, micsoda trükköket művel a felszínek, a fényezés, a fények és az ezek hármasából adódó kontrasztok játékával, jellemzően metálpiros színben. Akkor álljon itt az Acura (azaz Honda) tanulmányautója egy standdal arrébról
Igen, az eredeti Rózsaszín Párduc-autó az 1969-es tévésorozatból, az, amit Jay Ohrberg készített. Mark Hulz, a kaliforniai Galpin Auto Sports igazgatója 2011-ben vette egy aukción, működésképtelenül, némi restaurálásra várva
Most, 2016-ban az LA Auto Shown már teljes fényében állt a tuningterem közepén. Nem betolták ide, hanem az Oldsmobile Toronado-féle V8-as blokk és a hozzá tartozó, háromfokozatú automata együttes működésének eredménye hogy a terembe jutott, tehát ma már megint működőképes, igaz, nem használható forgalomban, még az USA-ban sem
Ahogy kell, piás pult is van benne, bár a Rózsaszín Párducot (sőt, magát Peter Sellerst sem bájdövé) láttuk sokat inni
Nevezzenek, aminek akarnak, sokkal szívesebben vonulnék egy ilyenben, mint a Mercedes G550 oroszoligarcha-verzióval. Ebben van fantázia, nem csak nyers kispöcsűség - még ha záporoznának is a szexista megjegyzések egy ilyen kocsi utasa irányában
A Nissan Rogue néven forgalmazza az X-Trailt odaát. A névazonosság miatt aztán alaposan rá is játszottak az új Star Wars-részre (Rogue One). Sose láttam még igazi TIE-Fightert élőben, most meg is tapogattam