Van segítség, ha lerobban az autója?
Összegyűlt a pénz a szokásos horvátországi nyaralásra, de fogalma sincs mi lesz, ha az autója lerobban? Ha nem szeretné, hogy Rulettkerékké váljon az utazás, íme a megoldás.
Autóval nyaralni alapból sem legolcsóbb, azonban előfordulhat, hogy nem az autópályadíjak vagy a benzinköltség okozza majd a legnagyobb fejfájást. Minden autós rémálma, hogy a horvát tengerpart felé autózva egyszer csak cserben hagyja a technika, és a kocsi többet nem mozdul. Sokan inkább gondolni sem mernek erre a lehetőségre, inkább lerendezik annyival, hogy ilyen csak másokkal történhet meg, pedig a megoldás sokkal kézenfekvőbb, mint gondolnánk.
Új autó esetén aggodalomra semmi ok
Új, vagy gyári garanciával még rendelkező autók tulajdonosai fellélegezhetnek, hiszen minden márka biztosít ingyenes assistance szolgáltatást, bár márkánként eltérő időtartamra. Ez annyit tesz, hogy az importőr által megadott telefonszámon magyar nyelven kérhetünk segítséget, ha beüt a baj és a tartózkodási helyünkhöz legközelebb eső szervizből érkezik a segítség.
A telefonközpontban megszervezik a bajba jutott mentését: a helyszínre szerelő, vagy szükség esetén tréler érkezik, és amennyiben a hibát nem lehet helyben megoldani, az autót elszállítják a legközelebbi márkaszervizig. A nyaralást szerencsés esetben így sem feltétlenül kell félbeszakítanunk, hiszen – márkától függően – néhány napra kérhetünk csereautót vagy akár utazással, szállással kapcsolatos költségtérítést is.
Az assistance szolgáltatás (vagy autós segélyszolgálat) kitér banálisabb problémákra is. Ilyen lehet például az autókulcs elvesztése vagy az akkumulátor lemerülése. Sőt, akár akkor is segítenek, ha defektet kaptunk vagy kifogyott az üzemanyag. A pontos feltételek márkánként eltérnek, így mindenképpen érdemes indulás előtt tájékozódni.
Az itthon vásárolt autók assistance szolgáltatása többnyire csak Európa területére érvényes. Ha külföldről hozott be fiatal használt autót, érdemes annak az országnak az importőrénél érdeklődnie, ahol azt eredetileg forgalomba helyezték, de az Európában vásárolt autókra általában nagyon hasonló feltételek vonatkoznak, mint az itthoniakra.
Ha lejárt a garancia, már nehezebb a helyzet
Ha letelt a garancia, sok márka kínál hosszabbítási lehetőséget az assistance szolgáltatásra, de képbe kerülhetnek a különböző biztosítók ajánlatai is. A kettő sokszor találkozik egymással, hiszen például az Opelnél vagy a Generalinál az a Europ Assistance biztosítja a hosszabbítási lehetőséget, amely önmaga is kínál segélyszolgáltatásokat, márkától függetlenül.
Ebből adódik, hogy a garanciaidő lejárta után nem feltétel, hogy az autó márkaszervizben legyen szervizeltetve, viszont meghibásodás esetén már nem csak a kopó alkatrészek költségeivel kell számolnunk. A Europ Assistance maximum 15 éves autóra köt szerződést, mert az idősebbeknél túl nagy a műszaki kockázat, vagyis a lerobbanás esélye.
Az éves díj (7900-15900 Ft) függ attól, hogy csak Magyarországon vagy Európa más országaiban is számítunk-e a segítségre, illetve befolyásolja az autó életkora is nagyban befolyásolja a fizetendő összeget. A feltételek nagyon hasonlóak a gyártók assistance szolgáltatásainál megszokottakkal. A cél a probléma mihamarabbi elhárítása, lehetőleg a helyszínen.
Érdemes lehet még átgondolni azt a lehetőséget is, amikor csak néhány napra kötünk szerződést. Ezt is általában fiatalabb autókra lehet csak kötni, viszont kibővített, akár külföldön is érvényes életbiztosítási szolgáltatásokkal és jellemzően magasabb költségtérítési plafonokkal is számolhatunk. Ilyen biztosítás a legtöbb biztosítótársaságnál elérhető.
Ha 15 évnél öregebb az autó
A másik kedvelt assistance-partner a hazai importőrök körében természetesen a Magyar Autóklub, így például a Hyundai-nál rajtuk keresztül segítik a bajbajutottakat. A MAK egyébként segítség lehet azoknak is, akiket a Europ Assistance elhajt, hiszen náluk nincsen korlátozás az autó életkorára, cserébe viszont a szolgáltatás csak itthon érvényes. Az éves díj új belépőknek 11800 Ft, de a szolgáltatások köre meglehetősen korlátozott. Ebben a díjban évente csak kétszer vállalnak hidegindítást – az egyébként korlátlan mennyiségű – ingyenes kiszállás esetén. Az autó esetleges elszállítása egyik tagdíj-kategóriában sem ingyenes, bár évi kétszer 20 ezer forintot térít a klub, szükség esetén. Akkor már inkább jobban megérheti az ADAC klubtagságot kiváltani, ami bár a MAK tagság duplája (84 euró), de egész Európára érvényes, és nincsenek ezek a bonyolult korlátozások. Németül tudók előnyben.
Alternatíva lehet még az Allianz Assistance 24 szolgáltatása, ami évi 3360 forintért nyújt segítséget Európa szinte teljes területén, ha bajba kerülünk. Itt sincs kilométerre vagy a jármű életkorára való korlátozás, viszont belföldön 29000 forintig, külföldön 150 euróig állják a helyszíni javítás költségét, amennyiben az nem igényel külön alkatrészt. Szükség esetén (szintén meghatározott költséghatárokig) ingyen biztosítják a szállítással, szállással, utazással vagy akár tolmács segítségével járó költségeket. Ez a szolgáltatás viszont csak allianzos kötelező biztosítás mellé köthető.
Mindenkinek segítség
Az assistance szolgáltatásokat alapvetően kezdő vagy kevésbé hozzáértő autósoknak találták ki, de azoknak is nagy segítség lehet, akik bár meg tudják oldani a kisebb problémákat, de nincs egy jó szerelő vagy tréleres ismerősük. A feltételek eltérnek az egyes biztosítóknál, kluboknál, viszont a szállítási költségekben mindegyikük jelentősen megkönnyítheti a dolgunkat. Érdemes azonban előre tervezni, mivel a szolgáltatások sok esetben csak 48 órával a megkötés után válnak érvényessé. Egy sima trélerezés, már a Balatontól Budapestig is több tízezer forintba kerül, így a felsorolt összes lehetőséggel jobban járunk, ha végül tényleg lerobbanunk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.