Vége a használt-BMW-láznak
Az utóbbi években megszoktuk, hogy a három német prémiumgyártó régebbi modelljeiből érkezik a legtöbb az országba, tízezrek vágytak dízelmotoros BMW-re, Audira és Mercedesre. Ennek lassan vége, és remélem, örökre. Miért jó hír ez, és mi jön a használtautó-piac józanodása után?
Öt éve arról írtam, hogy a 2008-as válság után a magyar vásárlók zöme teljesen elfordult az új autóktól, és csak használtban gondolkodik. Már akkor látszott, ami a későbbiekben még egyértelműbbé vált: a többség érzelmi és nem értelmi döntést hoz, amikor elkölti az autócserére elkülönített fél-egymillió forintját. A következő években robbanásszerűen nőtt a kereslet az ezredforduló előtt, vagy kicsit utána gyártott 3-as BMW-kre és Audikra, mindenki alacsony fogyasztású dízelt akart. Nincs ez így jól, gondoltuk, mert tudtuk, hogy egy tizenéves, dízel prémiumautó fenntartása lényegesen drágább, mint például egy ugyanennyiért vásárolt, benzines Opel Astráé.
Mivel sokkal kevesebben értenek az autóhoz, mint ahányan bátran vásárolnak, az állapotuk alapján, Németországban, az árskála aljáról származó, zömmel E36-os és E46-os BMW-k itthon többnyire csak alapos takarítást kaptak, esetleg átnyálazták az utasterüket, majd jött a rutinszerű óratekerés, és készen is volt a millióforintos álomautó. Kereskedések és autókereskedelemmel bíbelődő bűnözők látták meg a lehetőséget a vásárlók felkészületlenségében és naivitásában. Nem kockáztattak sokat, hiszen elég kevesen néztek utána, hogy a kereskedő valójában létező cégben árulja-e autóit, esetleg kamu adásvételivel.
Rengeteg drámával találkoztunk, hiszen az olcsón vett, de bonyolult, drága alkatrészekből álló német prémiumautók zabálják a pénzt. Az átverések alapeseteiről számos cikket írtunk, hátha így csökkenthető az áldozatok száma, és majd többen visznek szerelőt autónézésre. Úgy tűnik, idén végre megváltozott néhány fontos dolog a piacon.
Magyarországi autóimport - 2017. január-október (Forrás: DATAHOUSE) | ||
1. | Opel Astra | 4844 darab |
2. | Ford Focus | 4663 darab |
3. | Volkswagen Golf | 4531 darab |
4. | Volkswagen Passat | 4468 darab |
5. | BMW 3-as sorozat | 4288 darab |
Október végéig közel 130 ezer használt autót honosítottak, vagyis a két évvel korábbihoz képest több mint negyedével bővült az importpiac, s a legnépszerűbb típusok listája teljesen átrendeződött. Elkezdtek olyan autókat venni az emberek, amikkel nem lehet akkorát szívni, mint a korábbi kedvencekkel. Olyan autókból került be rengeteg az országba, amelyekből eddig is hatalmas volt a kínálat.
A Datahouse állami gépjármű-nyilvántartás alapján készített összesítése szerint első helyen az Opel Astra áll, melyből október végéig összesen majdnem ötezer darab kapott magyar rendszámot. A legnépszerűbb évjárat a 2006-os, vagyis jó eséllyel a H sorozat. A tizenegyéves típus még a sárnehéz Opelek korszaka előtt készült, alkatrész van hozzá bőven, ráadásul rengeteg helyen javítják, és nem rohadós a kasznija. A mobile.de-n végzett gyorskeresés szerint a típus legnépszerűbb, egyhatos, 105 lóerős benzinmotoros kiviteléből 3000 euró, vagyis kicsit több mint egymillió forint körül már válogathatunk. A szállítást, regadót, illetve a forgalomba helyezés egyéb költségeit hozzácsapva kiderül, hogy ilyen autónk az átlagosnak mondható 150-230 ezer kilométeres futásteljesítménnyel körülbelül 1,3-1,5 millió forintért lehet. Az összesítésben ott lappang a Classic II-ként tovább gyártott G Astra is, melynek ára alig marad el a H-étól, miközben maga az autó a kilencvenes évek technikája.
Az importlista második helyén álló Ford Focus legnépszerűbb évjárata a 2005-ös volt, és mivel ekkor már nem gyártották az első generációt, biztosan a Focus II-ről van szó. Ez a modell újként sem volt olyan fényes üstökös, mint elődje, pedig nagyon jó és ajánlható autó, mely nemcsak Novoth Tibor kollégánk szerint igazi menekülőút a drága szervizszámlák közül. A Nepperűzőben is gyakran bukkan fel. Több használttesztben írtunk a Focusról, kipróbáltuk akkor is, amikor a rendőrség visszaadta 1500 darabos flottáját, ami négy éve alaposan letörte a típus piaci átlagárát. Nézzék meg, lehet, hogy éppen ilyen autó kell a családnak.
A most tizenéves Focus élvezetes futóművet, közvetlen kormányzást és jó minőséget kínál viszonylag olcsón. Akár egymillió forint körül is lehet ilyen autónk, persze a szebbek és a magasabb, Ghia-felszereltségűek másfél körül kaphatók. A kintről legtöbb példányban hozott TI-VCT, vagyis változó szelepvezérléssel szerelt 115 lóerős, egyhatos benzinmotor esetében is elsősorban a vezérlésállító mechanizmus hibájától kell tartanunk.
Az alkatrész zörög, ha fárad, majd feldobja a hibaikont a műszerfalra, végül gyengül a motor. Cseréje 80 ezer forintba kerül, egy gyári, felújított katalizátor pedig 180 ezer forintot ér a Focus-Gurunál, aki szerint a második generációs Focus sokkal kevésbé rohadós, mint a korábbi. Csupán az első kerékjárati ívek alsó végpontjára kell figyelni a szokásos sérülésnyomokon kívül. Mindez a németországi autók esetében érvényes, mert az osztrák példányok mindenhol rohadhatnak.
Nem lep meg, hogy a lista harmadik helyén idősebb, kifejezetten olcsó autó, a Volkswagen Golf IV áll, amelyből szintén bő négyezer példányt hoztak idén. De aki látott már közelről négyes Golfot, tudja, hogy kezd eljárni felette az idő. A Golf itthon ősidők óta nagyon népszerű, tartja az árát, furcsább, hogy ezt a típust nem a legendás, egykilences TDI- és PD TDI-motorokkal hordták be leginkább, hanem a leggyengébb, hetvenöt lóerős, tizenhat szelepes, egynégyes benzinessel.
Az alapmotor-választás magyarázata lehet, hogy az 500-1500 eurós, vagyis 150 ezer-450 ezer forintos ártartományban kint keresgélve, színt, felszereltséget és karosszériakivitelt is választhatunk, de számítsunk rá, hogy hátul szinte nincs lábtér, s a csomagtartó is szűkös. Az egynégyes motor gyenge, olajfogyasztásra hajlamos, hengerfejproblémái közismertek, viszonylag nagy a fogyasztása. Az egyhatos nyolcszelepest vegyék, ha már mindenképpen öreg Golf kell.
Az ötös népszerűségi lista negyedik helyéig kell ásnunk, hogy eljussunk az első dízelig, ami jelzi, hogy a világ rendje lassan helyreáll. Dízelmotoros új autót Németországban is elsősorban nagy távok megtételéhez vásárolnak az emberek, ezért amikor például a toplista negyedik helyén állóhoz hasonló, 1999-es Passat B5-öt találunk egy magyar kereskedésben, tegyük fel magunknak a kérdést: mennyire valószínű, hogy csak az itthon szokásos 200 ezer kilométer van benne, és nem tekerték vissza 400-ról?
Keveset futott, az ezredforduló környékén gyártott TDI Passatból a mobile.de is csak harminchetet dobott fel tegnap, kilométermegkötés nélkül viszont kétszázhetvenhét B5-ös TDI Passat közül válogathatunk. A Passat legnépszerűbb motorja a Pumpe-Düse (adagolófúvókás) korszak előttről származó, közvetlen befecskendezésű, 110 lóerős turbódízel, amely rettentő tartós. Az első Audi A4-gyel közös alapra épített autóhoz rengeteg alkatrészt találni itthon, egy megfelelően kiválasztott példány még évekig használható lehet, fenntartási költségei várhatóan nem szaladnak az égig, bár a rozsdával ezúttal is küzdeni fogunk, bár közel sem annyira, mint például bármilyen korabeli és későbbi Mazdán vagy Mitsubishin, illetve Mercedesen.
Májusban a Totalcar szövetségeseként bontott vitorlát a Jóautók.hu, vagyis az első magyar ellenőrzött használautó-piactér. Az elveket közösen találtuk ki, mert tenni akartunk valamit a használautós káosz felszámolásáért. Kereskedőként nem könnyű bekerülni az oldalra, és nem lehetetlen kikerülni onnan. Az eddig legtöbbször keresett márka a Toyota, a második a Ford, a harmadik pedig az Opel volt, míg a legnépszerűbb típosok, generációtól függetlenül, nem túl meglepő módon, az Octavia, a Focus és az Astra voltak az eddig eltelt félévben. A tizenegyedik helyig kell túrni, hogy megtaláljuk az első prémiummárkát, a BMW-t, a hatodik legnépszerűbb típus volt a 3-as sorozat, vagyis az új oldalon is a józan találatok a jellemzőbbek.
Lehet, hogy jövőre már nem is emlegetjük olyan sokszor ezt a BMW-t, amelynek különböző változatait ebben a pillanatban is ezrével trélerezik nyugatról keletre, de a korábbi örök első helyezett ezúttal az összesített importlista ötödik helyén áll. A több mint négyezer, eddig behozott példány nem csekély mennyiség, mert miközben az E36, vagyis a kilencvenes évek hármasa már hülyegyerek-autóként is elcsépelt, a fiatalabb E46-os nagyon kelendő.
A 2003-as évjárat és a 110 kilowattos, vagyis 150 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt kivitel volt a legnépszerűbb, amit meg lehet érteni. A BMW dízelei újként tényleg nagyon jók, de szakértő nélkül ilyen autót biztosan nem vennénk. A kaszni főként a ráncfelvarrás előtti években nagyon hajlamos volt a rohadásra, az érzékeny dízelmotornak pedig akár a nagynyomású üzemanyagszivattyúját, akár a befecskendező-fejeit kell cserélni, a lista többi helyezettjéhez viszonyítva egy nagyságrenddel nagyobb kiadásra számíthatunk. Tizenéves BMW 320d-t akár 800 ezer forintért is találunk Magyarországon, de a jó, nem rohadt, és nem óratekert példányokért simán elkérnek 1,5-2 milliót. Mégis az utóbbiak érik meg jobban.
Mit mond a Nepperűző?
Érdekes lista. A nálam történő eladásoknál is észrevehető, hogy a vékonyabb pénztárcájú, illetve a családos emberek az egyszerűen, olcsón fenntartható, elterjedt, jó alkatrész-ellátottsággal rendelkező típusokat keresik. A prémium autók már kevésbé kelendők, a dízelek is háttérbe szorultak, különösen a bonyolultabbak, az egyszerűbb, elterjedt motorok, mint az 1.9 TDI, még mindig jól eladhatóak. A szívó benzines újra sláger, még a nagyobb köbcentis motorok is. A listából is kitűnik, hogy a magyaroknál még mindig erős a németautós becsípődés. A szívó benzines mellett egyre keresettebbek a hibrid autók, különösen a technológia úttörője, a Prius.
Az Astra és a Focus a két legyegyszerűbb autó, amit lehet venni, igazi kockázatkerülő választások. A Golf IV 1.4 16V helye a listán nem véletlen, ez a motor 99-ben már Euro IV-es besorolású volt, ennek a regadója 26 ezer forint egy 99-es autó esetében. Az ilyen helyzetekre a nepperek azonnal rezonálnak. A VW-csoport 110 lovas TDI-je az egyik legjobb dízel motor, evör, megfelelő karbantartással tényleg agyonüthetetlen, egymillió kilométert is el tud menni. A Passathoz kint már tényleg olcsón hozzá lehet jutni, kívül-belül kinéz valahogy, és sok helyet kapunk kis pénzért, szerény fogyasztással, nagy megbízhatósággal. Az E46-os hármas a legkisebb pénzből fenntartható prémium autó, ez a 150 lovas motor elég jó, elterjedt, szinte minden szerelő hozzá tud valamilyen szinten szagolni. Egy M pakettes kombi még a mai napig kívánatosan szép tud lenni. Villantani akaró fiatalok első számú célpontja. Tisztán látszik, hogy nem jött még el a Kánaán, a Golf félmilliós autó, a Passat egymillió alatti, a másik három állapottól és kilométertől függően átlagban 1-1,5 millió közötti kocsi.
A listát olvasván az újautó-importőrök nyilván megint előveszik az "Európa roncstemetője leszünk" című lemezt, de ez a lista azt jelzi, hogy a magyaroknak erre van pénze, ez a magyar rögvalóság. Egyébiránt a tapasztalataim azt mutatják, hogy ez az árkategória a legkelendőbb, a kifejezetten jó állapotú pár százezer forintos autó a mai napig villám eladás, akár néhány óra alatt is elmennek, de pár nap alatt biztosan, ezekért szinte verekedés van.
Biztató, hogy egyre többen döntenek a fiatalabb, jobb állapotú és emberi pénzből fenntartható használt autók mellett, persze az is igaz, hogy az utóbbi évek alaposan átrendezték a magyar autópiacot. Hiába vették át a vezetést az importautók listáján a józan, kompakt modellek, a korábbi években behozott pénztemetők még sokáig keringenek majd a kínálatban.
A legendásan kockázatos típusokból is találhatunk nagyon jó példányokat, azt sem gondolom, hogy minden német prémiumautó kilométerszámlálóját visszatekerték, vagy hogy a dízeleket válogatás nélkül ki kéne tiltani a forgalomból. Bármit is választunk, életbevágóan fontos tájékozódni, mielőtt egy típus, vagy egy konkrét autó mellett döntünk. A legnépszerűbb modellekre rengeteg jó, független szerviz állt rá az utóbbi években, sok helyen szívesen elsorolják, hogy általában mire, mennyit kell költeni, mit kell megnézni a vásárlás előtt.
A használt autók szerviztörténete sokszor fehér folt a vevő számára, de a márkaszervizekben adhatnak támpontokat. Akár itt, akár egy jól felszerelt általános autószervizben is nagyon megéri bevállalni egy vásárlás előtti állapotfelmérést, mert a profiktól szerzett tudás birtokában pontosabban célba talál, aki nem ért az autóhoz, és csak így verhetjük vissza a csalásokat, amelyekkel ma még évente milliárdokat húznak ki az autóvásárlók zsebéből.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.