Soha nem látott mértékben pörög a használtautó-piac, és a piac bővülését követve emelkedik a rémtörténetek száma is. Ezúttal nem a hibás teljesítéssel vagy az átíratás lehetetlenségével kapcsolatos problémára szeretnénk felhívni a figyelmet, hanem a különböző finanszírozási formák közül a lízingben rejlő kockázatokra. Ezekkel érdemes számolni még akkor is, ha sokszor valóban az a legjobb megoldás, ha a banktól kérünk pénzt a vásárláshoz.

Mivel egyre többen vesznek használt autót, egyre többen vannak azok is, akik a teljes vételár kifizetése helyett valamilyen járműfinanszírozási formát választanak, és mindez igaz a céges beszerzésekre is. Többen figyelnek a THM-re, a kamatperiódusra és más szerződési kikötésekre, ám sokan nem tudják, hogy az autófinanszírozás típusa önmagában is tartogathat kellemetlen meglepetéseket.
A vásárlók többsége nem igazán érzékeli a finanszírozási formák közti lényegi különbségeket. A finanszírozó beszáll a vásárlásba, és a tartozást részletekben kell visszafizetni - gondolják sokan. A helyzet azonban távolról sem ennyire egyszerű, mert sem a magánvásárlók, sem a cégek számára nem mindegy, hogy a finanszírozási forma lízing- vagy kölcsönszerződés, mivel a kettő nem ugyanaz.
Ahhoz, hogy megértsük, miért nem mindegy a finanszírozás formája, érdemes röviden kitérni a lízing- és a kölcsönszerződés közötti legfontosabb különbségre, mert a problémák egy tőről fakadnak.
A lízingszerződés jellemzője, hogy a finanszírozó vásárolja meg az autót, egyúttal ő is lesz a tulajdonosa, legalábbis átmenetileg. Ezzel szemben a kölcsönszerződés esetén az adós vásárolja meg az autót, így ő lesz a tulajdonosa. Lényeges különbség ez, hiszen a lízing esetében az autós a járműnek a birtoklására, használatára szerez jogot, a másik esetben pedig tulajdonjogot szerez.
A gyakorlatban ez a különbség nem mutatkozik meg élesen, hiszen a törzskönyvet jellemzően nem kapja meg az autós, és mindkét esetben a kikötött részleteket kell fizetnie. Viszont mi történik akkor, ha a finanszírozott autó összetörik, vagy röviddel a vásárlást követően kiderül, hogy hibás, visszatekerték az óráját, netán lopott?
Töréskár
Egy karambol után az autó tulajdonosa jogosult a kártérítésre, hiszen az ő vagyonáról van szó. Ugyanakkor azt sem árt tudni, hogy fő szabály szerint a károkozó is a jármű tulajdonosának fizethet. A lízingelt autó tulajdonosa nem az autós, hanem a lízingcég – ezért ha más hibájából megsérül a jármű, akkor a használója csak akkor követelheti és veheti át a kártérítési összeget, ha a lízingcég rá engedményezi a követelést, vagy megbízza azzal, hogy a lízingcég képviseletében eljárjon, és a pénzt átvegye.
Ennek hiányában a vétlen fél (lízingbevevő) legfeljebb azt követelheti a károkozótól, hogy a kár összegét – ideértve a javítási költséget és az értékcsökkenést is - a lízingcégnek fizesse meg. Mindez a magánszemélyekre és a vállalkozásokra egyaránt érvényes.

Kisebb értékű autóknál ugyanaz a baleset arányaiban nagyobb vagyoni kárt okozhat, és ha a jármű javítása nem gazdaságos, akkor gazdasági totálkár következik be. Az alacsonyabb értékű használt autók ezért nagyobb mértékben vannak kitéve a gazdasági totálkár kockázatának. Gazdasági totálkár esetén még rosszabb lehet a helyzet, hiszen ekkor megsemmisül a lízingtárgy vagyis az autó. Ilyen esetekben a szerződési konstrukciótól, illetve a lízingcég jóindulatától függ, hozzájárul-e ahhoz, hogy a károsult másik autót vegyen vagy megjavíttassa a roncsot.
Ez utóbbi csak akkor érheti meg az autósnak, ha a totálkár miatt rá eső javítási költségrész még mindig kisebb kiadást jelent annál, mintha a baleset miatt felmondanák a lízingszerződést, és az autósnak ki kéne fizetnie a teljes hátralévő tartozást kamatostól.
Az is előfordul, hogy a totálkáros jármű után a kártérítési összeget beszámítják a fennálló tartozásba, és az autós tovább fizetheti a törlesztőrészleteket, csak éppen autója nem lesz. Arra is számos példa akad, hogy az esedékessé vált tartozást az autósnak egy másik hitelből, például személyi kölcsönből kellett visszafizetnie, ami még jobban megterhelte a pénztárcáját a magasabb költségek miatt.
A törés- és a lopáskár cascóval enyhíthető, ezt azonban kisebb értékű, illetve idősebb modellekre már ritkán kötik meg a költségek miatt. Így viszont sok olyan finanszírozott használt autó van forgalomban, amelyre nem kötöttek cascót.
Persze a casco-szerződés sem jelent megoldást arra a problémára amikor a szerződésfelmondás miatt esedékessé vált tartozás nagyobb az autó tényleges piaci értékénél. Minél nagyobb az önerő a vásárlásnál, annál kevésbé van kitéve a lízingbe vevő a totálkárt követő elszámolási csapdának.
Hibás teljesítés
Lopott, körözött, lefoglalt járművek
Sok vásárló jogosan fél attól, hogy lopott használt autót adnak el neki, esetleg az elidegenítési tilalom alatt áll, vagyis nem átíratható. Ebből a szempontból a lízingszerződés megnyugtató lehet, mivel a jogszavatosság körében a lízingbeadó szavatol azért a lízingbevevő felé, hogy harmadik személynek nincs a lízingtárgyon olyan joga, amely a lízingbevevőt a használatban korlátozza vagy a lízingtárgy használatát megakadályozza. Ha ez még sem így van, a lízingbevevő felmondhatja a lízingszerződést.
Rejtett műszaki hibák
A lízingtárgy rejtett műszaki hibája miatt a lízingbeadót akkor terheli kellékszavatosság, ha közreműködött az autó kiválasztásában, vagy a megszerzésére irányuló szerződésből fakadó szavatossági jogairól a lízingbevevő hozzájárulása nélkül lemondott. Ez röviden azt jelenti, hogy a lízingcég a rejtett műszaki hibákért általában nem felel a lízingbevevő autós felé.
A lízingkonstrukcióban megvásárolt autó esetében a lízingbevevő az első két szavatossági igény – kijavítás vagy kicserélés – érvényesítésére lesz jogosult, sőt, az ilyen igény érvényesítésére törvényileg köteles. De nem ám a saját nevében, hanem a lízingbeadó képviselőjeként. A további kellékszavatossági igényeket - árleszállítás vagy vételár visszatérítése – pedig már nem is az autós követelheti, hanem megint csak a lízingcég, akinek ez egyben szintén törvényi kötelezettsége.
Kérdés, hogy egy hétköznapi autós hogyan vesz rá egy nagy lízingcéget arra, hogy szerezze meg az értékcsökkenés összegét (miután például kiderül, hogy az autó kilométer-számlálóját korábban visszatekerték), és hogyan számolják el ezt az összeget egymás közt.

A finanszírozott használt autó ugyanis a lízingbevevő alatt gurul, a használati érték csökkenését, illetve a mutatottnál magasabb óraállás miatt jelentkező nagyobb szervizdíjakat is ő fogja megérezni, a kompenzációra viszont nem válik jogosulttá.
A polgári törvénykönyv értelmében a lízingbeadó felmondhatja a lízingszerződést, ha a lízingbevevő nem érvényesíti a szavatossági jogokat. Ezzel szemben a lízingbevevőt csak akkor teheti ugyanezt, ha az autó rejtett hibája miatt elállásnak van helye, de ezt nem érvényesíti a lízingcég.
Aki alatt tehát szétesik a két hónapja vásárolt majd megfinanszíroztatott kocsija, és ezért elállna a vásárlástól vagy legalább árleszállítást kérne az előző tulajdonostól, de a lízingcéget hiába noszogatja, jogi labirintusba esik, ha perelni akar.
Ilyenkor a lízingcéget kell perelnie azért, hogy a bíróság kötelezze arra, hogy érvényesítse az elállás vagy értékcsökkenésre vonatkozó szavatossági igényt. Tehát, hogy ő is pereljen, ha nincs más megoldás. Érdekes kérdést vet fel az is, hogy egy ilyen perben hozott döntés hogyan hajtható végre.
Komolyabb hiba vagy hibák esetén nem egyszerű az igények érvényesítése az eladóval szemben, és ha sor is kerül rá, annak sem a lízingelt járművel bajlódó autós látja a hasznát. Bármilyen szavatossági jogot is érvényesítenek, az minden esetben a lízingbeadót megillető jog, és nem a lízingbevevőé.
Nincs fogyasztói szerződés
Még mindig tudunk egyet csavarni a történeten, mert eddig nem beszéltünk arról az esetről, amikor a lízingkonstrukció miatt nem tud létrejönni fogyasztói szerződés a lízingbevevő és az eladó között. Az ok egyszerűen az, hogy az autó használója és a kereskedő nem szerződnek egymással, hanem mindketten a lízingbeadóval kötnek megállapodást. Ez azért fontos, mert ha ugyanazt a járművet valaki egy kereskedésből, önerőből megvásárolja meg, akkor még használt gépjármű esetén is fogyasztói szerződést köt, így egy időre bebiztosíthatja magát.
Nagyon fontos tudni, hogy a lízingelt használt autó tulajdonosa a finanszírozó lesz, ezért óriási a különbség ha az autó rejtett hibája előjön a vásárlás után, és reklamálni kell a kereskedőnél. Vitás esetben ugyanis a vevőnek (tehát lízingcégnek) kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás előtt is fennállt. Normál esetben, tehát amikor bárki (magánszemély) vesz magának egy használt autót, hiba esetén a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fent (legalábbis a vásárlást követő első első hat hónapban). Ez utóbbi esetben a jog fogyasztói szerződésről beszél. Lízing esetén nincs fogyasztói szerződés ami védené a lízingbevevőt, így mindvégig neki és a lízingcégnek kell bizonyítania, hogy az autó hibája már a vásárlás előtt is fennállt kivéve, ha a járművet gyári vagy kereskedői garanciával értékesítették.

Ez utóbbi finoman szólva sem gyakori a használtautó-piacon. A vállalkozások szempontjából mindez nem releváns, mert ők amúgy sem köthetnek fogyasztói szerződést.
Azt is le kell szögezni, hogy a lízingszerződés pénzügyi szempontból semmivel nem rosszabb konstrukció, mint más finanszírozási formák, és jogilag is jól szabályozott. A lízingszerződésnek számos előnye van, ami miatt megfelelő megoldás lehet akár használt autó vásárlására is. A fentiek alapján talán az is világos, hogy egy magánvevőnek érdemes alaposan átgondolnia azokat a nehézségeket, amelyekkel akkor találkozhat, amikor utólag reklamálnia kell az autó hibája miatt, esetleg összetörik vagy ellopják azt. A problémák egy része a vállalkozások számára is releváns lehet, de a cégek szempontjainál nem lehet figyelmen kívül hagyni a könyvelési, adózási körülményeket sem, amelyek ellensúlyozhatják az igényérvényesítés kockázatait.
A cikk szerzője a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító jogtanácsosa.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
