2018.11.17. 07:13 Módosítva: 2018.11.17. 10:18

A kétéves Jaguarban eddig kétszer kellett motort cserélni. Az első 64 ezer kilométert bírt, a második csak 21 ezret, de az autó gazdája nem csak a motorhibák miatt gyakori vendég a szervizben.

Egész köteg munkalappal érkezik, a papírhalom tetején lévő dokumentumban pedig azt olvasom, hogy Tóth Attila cége 2016. szeptember elején 24 millió forintért rendelt egy új Jaguar F-Pace First Editiont a budapesti Auto Palace márkakereskedésből.

Ilyen autóért, a megrendelőlapon felsorolt tengernyi extrával akkoriban körülbelül 28 millió forintot kértek listaáron, de ez a példány a szalonban állt, részben ezért adták olcsóbban. Hiába a többmilliós engedmény, Attila mostanra megbánta, hogy megvette. A 300 lóerős Jaguar rengeteg hibát produkált az első százezer kilométer alatt. Egyebek mellett kétszer kellett benne motort cserélni, ami önmagában elég ok volt, hogy beleássam magam az ügybe. 

Tóth urat eleinte csak az bosszantotta, hogy a mindent kezelő fedélzeti rendszer, az úgynevezett InControl Touch Pro gyakran lefagy, esetleg nem kapcsolódik össze a mobiltelefonnal, és/vagy (de inkább és) nem olvassa be a CD-, illetve DVD-lemezeket. Ilyenkor kikapcsolni és lehalkítani sem lehet, félre kell állni az autóval, le kell állítani a motort. Ha pár perc múlva újraindítja, egy darabig minden jó, de később az egész kezdődik elölről. A hibák váratlanul jelentkeznek, és az autó agya nem tárol a működési zavarokhoz tartozó hibakódokat, ezért a szervizben nem tudnak mást tenni, mint frissíteni a InControl Touch Pro szoftverét. 

Tóth úr elsősorban németországi utazásaihoz használja a Jaguart. Azért választotta a legerősebb dízelt, mert úgy gondolta, azzal gond nélkül tehet meg évi 50-100 ezer kilométert a kint szokásos 160-180 km/óra körüli sebességgel, és nem kell húszliteres fogyasztástól tartania. A hathengeres turbódízel ennél a tempónál legfeljebb kétezer-párszázat forog, hála a nyolcfokozatú váltónak. Nehéz is túlterhelésnek tekinteni a nagy utazósebességet egy háromszáz lóerős autó esetében.

Amikor Tóth Attila 2017. novemberében egy központi visszahívási akció miatt vitte márkaszervizbe az autót, ismét szoftvert frissítettek rajta, de ekkor azt is megemlítette a szerelőnek, hogy az utóbbi időben kicsit megváltozott az addig villanymotor-simaságú dízel hangja. A szoftvert feltöltötték, mégsem kapta vissza az F-Pace-t, mivel a megváltozott motorhang alapján súlyos motorhibát állapítottak meg a szerelők. Súlyos motorhiba egy mindössze 64 ezer kilométer futott autón? Tóth úr szerint azt is mondták, hogy hasonló problémával Jaguarokon még nem találkoztak, de a Land Rover egyes, ugyanezzel a PSA-eredetű motorral szerelt modelljein előfordult már hasonló. 

Mivel a gyár bizonyos esetekben nem támogatja, hogy az itteni szerviz megbontással javítsa a motorhibákat, garanciában kicserélték a teljes a motort. A cég szerint bizonyos esetekben ez a célszerű és gazdaságos.

Tóth úr F-Pace-e tavaly november elejétől hosszú hetekig állt a szervizben, mert nem tartanak a polcon azonnal beépíthető cseremotort. Amikor leadta az autót, átmeneti megoldásként felajánlottak helyette egy Audi A4-est, mely egy megbízott assistance-szolgáltatótól származott. Bár a csereautó ingyenessége egy héten belül lejárt, vissza kellett adni, de a Jaguar még nem volt kész. Ekkor egy benzines Land Rover Discovery Sportot ajánlottak olvasónknak, az viszont kétszer annyit fogyasztott, mint az F-Pace. 

Még három héttel később sem látszott, mikor érkezik meg a gyárból a cseremotor, illetve mikor építik be, ezért Tóth úr a rendellenes hang ellenére visszakérte autóját, és további ezer kilométert ment vele, visszafogott tempóban. 

Decemberben ismét átadta a szerviznek, mert ekkor láttak némi esélyt, hogy az ünnepek előtt megjavítsák. A két ünnep közt valóban majdnem átvehette az autót, de végül mégsem, mert a szerviz a motorcsere közben rájött, hogy az egyik féltengelyt és az azonos oldalon lévő kerékcsapágyat is ki kell cserélni. Így végül idén januárra tolódott a javítás.

Olvasónk kicsit furcsállta ezt az egészet, elvégre kemény terepezésre sosem használja a terepjárót, és azt sem gondolja, hogy akár a motort, akár a féltengelyt a pesti utak, vagy a német autópályák tették tönkre. Nem sokáig töprenghetett, mert január közepén furcsa, kopogó hangot hallott a motortér felől. Ismét bevitte az Auto Palace márkaszervizébe a Jaguart, ahol megállapították, hogy eltört az egyik kipufogócsonk, az zörög. 

Néhány további hétig szinte hibátlan volt a terepjáró, eltekintve a közjátéktól, amikor menet közben csökkentett teljesítményű üzemmódra váltott az elektronika. Ekkor Tóth úr félreállt, leállította a motort, majd néhány perccel később újraindította. A hiba pár napig nem jelentkezett, de a második ugyanilyen üzemzavar után ismét szervizbe került az autó. Az egyik turbócsővel volt gond, megoldották. 

Már tavaszodott, a CD-DVD egység továbbra is sokszor lefagyott, bármilyen adathordozót tettek bele. De ezzel, és a már rutinszerű szoftverfrissítések ütemével szinte megbékélt Tóth Attila, ahogy azt is csak mellékesen említi, hogy egyszer 180-as tempónál bekapcsolt a tolatókamera, majd máskor, amikor tolatni szeretett volna, meg se mukkant.  A maga tragikus módján sokkal érdekesebb, ami 2018. júniusban, alig néhány héttel egy korábbi javítás után, az M7-es autópálya érdi lehajtóján történt. Itt erősen rázni kezdte az orrát az F-Pace. Defektre gyanakodott, és lelkileg felkészült az öltönyös kerékcsere mutatványára. Félreállt, körbejárta az autót, hogy megtalálja a defektes kereket, de mind a négy abroncs ép volt. 

Újraindította a motort, az autó orra ismét rázkódott, a motortérből pedig megannyi harkály kopácsolása hallatszott. Ekkor Tóth úr főtengelytörésre gyanakodott, és pontosan tudta, hogy délutánja egészen másként alakul majd, mint tervezte. A következő két és fél órát az érdi körforgalom tövében töltötte az autómentőre várva.

Tóth Attila azzal kezdte a beszélgetésünket, hogy az F-Pace a tizenhatodik Jaguarja, imádja a márkát, és háta mögött húsz évnyi autókereskedői múlttal nem számított ekkora csalódásra. Mesélt a régi X-Type-ról, egy XJ-ről és arról az F-Type sportkupéról is, amely alkalmatlannak bizonyult a napi használatra, elvezetve őt az F-Pace-ig.  Állt a nyári melegben a lerobbant autója mellett és eldöntötte, akkor sem akarja megtartani a terepjárót, ha újabb ingyenes cseremotort épít bele az márkaszerviz.

Felhívta a Jaguar magyar központjának panaszvonalát, és kérte, hogy miután elszállították az autót, adjanak át neki minden szervizdokumentációt, az összes munkalapot, majd szerezzenek egy új Jaguar F-Pace First Editiont, de olyat, ami nem lesz hónapokon belül motorhibás, illetve nem fagy le naponta a fedélzeti rendszere.  Amikor a motorhibás autó és gazdája visszajutott a budapesti márkaszervizbe, további órákig tartó várakozás következett. A központ nem tudott csereautót adni, így Tóth úrnak be kellett volna érnie az assistance cég által felkínált Skoda Rapiddal. Abba viszont nem tudta átpakolni a munkájához szükséges eszközöket a lerobbant Jaguar csomagtartójából. Végül került egy Volvo XC70.

Mivel Tóth úr tudta, hogy ezt a Volvót hamarosan vissza kell adnia a cégnek, és a lerobbanás előtt éppen nyaralni készült a családjával, újabb egyeztetésbe kezdett a kereskedéssel. Nem tudtak méretben azonos, dízelmotoros és tetőcsomagtartóval felszerelt csereautót adni, ezért bérelt egy Volvo XC90-et a nyaraláshoz, majd amikor onnan visszaért, megpróbált megállapodni az autó visszavásárlásáról. 

A vita, amely miatt Tóth Attila megkeresett minket, most is tart. Az importőr nekem küldött állásfoglalása szerint bár erre a magyar törvények nem kötelezik őket, a kicsit több mint százezer kilométert futott Jaguar F-Pace-t 12 millió forintért vásárolnák fel, és mivel még garanciális, továbbra is megjavítják, ha elromlik. Olvasónk és az egyeztetésekben résztvevő ügyvédje határozottan állítja, hogy személyesen 17,5 milliót ajánlottak a meglévő autóért, és extra kedvezményeket az új árából, de az ajánlatot végül nem fogadta el, mert kiderült, hogy ilyen F-Pace jelenleg nincs készleten, így hónapokig kellene várnia. A cég nem erősítette meg, hogy a második ajánlatot is megtették.

Nem tartják jogosnak Tóth úr felvetését, és nem akarják újra cserélni a régi autóját, elvégre egy használt F-Pace értéke nem egyezik egy újéval. Hozzáteszik, hogy a hibákat mindig szakszerűen, a gyári előírásokat betartva javították ki, a fedélzeti rendszer sorozatos hibáinak okát is tovább nyomoznák, ha olvasónk ismét leadná az autót egy időre. A kereskedés szerint nem jellemző, hogy az ilyen hathengeres turbódízel Jaguarok motorja tönkremegy, és a cég valamilyen használati problémát sejt a háttérben. Ezt a megfejtést magamban úgy fordítottam le, hogy a cég szerint Tóth úr egyszerűen vadul vezet, ezért fogyasztott el 91 ezer kilométeren belül két motort az F-Pace. 

Ő továbbra is állítja, hogy nem autógyilkos, és felidézi, hogy amikor ügyvédje társaságában nyáron az autó beszámításáról egyeztetett a céggel, többször megemlítették neki, hogy ezzel a motorváltozattal máskor is voltak problémák, és neki inkább a benzines verziót javasolják, ha ismét F-Pace-t vásárol. A kereskedés szerint viszont azért említették benzines kiviteleket, mert úgy látják, Tóth úr vezetési stílusához inkább az illik.

Hogy pontosan miért mentek tönkre ezek a háromszáz lóerős, hathengeres dízelek, sosem tudjuk meg, hiszen a hivatalos válasz szerint gazdaságossági és célszerűségi szempontok miatt egyben cserélték mindkettőt. Vagyis nem bontották őket szét a kiszerelés után, nem tárták fel a hibákat és a motorkárokat, azt sem írták a válaszukban, hogy később, a tanulságok reményében erre sor kerülne. Tehát létezik olyan gyári előírás, mely szerint egy még működő motorú autót komplett motorcserével kell megjavítani. 

A hatvan fokos hengerszögű, hathengeres, közös nyomócsöves turbódízel őse, az úgynevezett Lion motorcsalád a Ford fejlesztése, és például a PSA-konszern autóiból lehet ismert, mert alapjaiban megegyezik a már tizenéves Peugeot és Citroen modellek 3,0 V6 HDI-jével. Időközben alaposan átdolgozták, nyilván a szoftver és a füstgázkezelő-rendszer, illetve a beépítési környezet miatt más alkatrészek is eltérnek az eredetitől.

Míg a francia autókban a háromezres alapmotor 240 lóerős volt, a Jaguar és a Land Rover TDV6, illetve SDV6 jelzésű motorcsaládjában 250 és 300 lóerő közt szóródnak a teljesítménylépcsők. Ha ezeknek a motoroknak a britek által használt kereskedelmi megnevezésére keresünk, különböző motorhibáról szóló találatokba botlunk, bár főleg Land Roverek kapcsán. A leírások egy részében rendellenes motorhangokról, majd végzetes motorhibákról, illetve főtengelytörésekről számolnak be, míg az enyhébb esetekben csapágyasak lettek a motorok.  

Tóth Attila kétéves Jaguar F-Pace-e most szinte hibátlanul működik. A harmadik motor szépen jár, erős és finoman kapcsol a váltó is. A CD-DVD egység továbbra is lefagy néha, de őt nem ez izgatja, hanem, hogy mit várhat az utóbbi másfél év kálváriája után. Az autóbeszámításra és az új Jaguar F-Pace vásárlására kapott kedvezményes ajánlatot nem fogadta el, mert 4-5 millió forintot bukna a cserén, ezt nem érzi méltányosnak, így ügye állóháborúvá alakult.  

A fentihez hasonló esetekre nincs általános bírói gyakorlat, ezért nehéz megmondani, mire számíthat a kereskedés vagy olvasónk, ha perre megy az ügyben. Az szinte biztos, hogy egy ilyen eljárás évekig tartana. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

6 órája
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14