Júliustól 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást kaphatnak a három- vagy többgyerekes családok, ha legalább hétüléses új autót vásárolnának. A lehetőségről Orbán Viktor miniszterelnök tegnapi évértékelő beszédében esett szó, majd Novák Katalin, az Emberi erőforrások minisztérium államtitkárának sajtótájékoztatóján erősítette meg az állítást. Mivel cikkünk írásakor semmit nem lehet tudni a támogatás egyéb feltételeiről, feltételezzük, hogy a támogatásra jogosult közel kétszázezer magyar család érdeklődése alapvetően rendezheti át a magyar újautó-piacot.

Egyéb kedvezmények nélkül, listaáron 3 millió 529 ezer forintba kerül egy új, hétüléses Dacia Lodgy Ambiance. Ez a típus a legolcsóbb jelenleg újként kapható, minimum hétszemélyes családi kombi a magyar piacon, de a kínálat hatalmas. Feltételezhető, hogy az ezerhatszáz köbcentis, benzinmotoros, felárért klímával is felszerelhető Daciából slágermodell lesz Orbán Viktor miniszterelnök tegnapi bejelentésének megfelelően, ha júliustól valóban 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyújt az állam a három- vagy többgyerekes családoknak, a legalább hétüléses új autók vásárlásához. A támogatás összege maximum az autó árának a felét fedezheti, azaz az említett Dacia esetében csak közel 1,8 millió forintnyi támogatás vehető igénybe.
Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára (Emmi) mai sajtótájékoztatóján megerősítette a miniszterelnök tegnapi bejelentését, ezért elküldtük az akciótervvel kapcsolatos kérdéseinket az Emminek, amire ezt a választ kaptuk: A támogatás a három- és többgyermekes családok mindennapi életének, utazásának, a gyermekek szállításának megkönnyítését segíti, valamint azt, hogy az autó (mérete) ne lehessen akadálya újabb gyermek vállalásának. A gyermekszámba a kiskorú gyermekek mellett a felsőoktatási tanulmányokat végző fiatalok is beszámítanak. A feltétel legalább három (várandósságnál kettő) gyermek, aki után a szülők családi pótlékra jogosultak, vagy akik a jogosultságnál figyelembe veendők. A támogatás formája vissza nem térítendő támogatás, összege 2,5 millió forint, de legfeljebb a vételár 50%-a legalább 7 személyes új autó vásárlásánál. A támogatást 2019. július 1-től lehet igénybe venni.
Ha csupán a jelenleg rendelkezésünkre álló információból indulunk ki, arra számítunk, hogy a támogatás megjelenése bombaként hat a magyar új- és használtautó-piacra. A KSH 2016-os adatai alapján elvileg akár 135 ezer háromgyerekes, 27 ezer négygyerekes és további 13 ezer öt- vagy több gyerekes család kaphat 2,5 millió forintot, így ők további minimum 1,8 millió forint befizetésével új autóba ülhetnek, miközben a piacon amúgy legalább kétmillióba kerül bármilyen ötüléses személyautó. Érdekességképpen a Datahouse adatai szerint 2018-ban összesen 136 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon.

Lehetetlen megmondani, valójában hány család lesz képes élni a lehetőséggel, húznak-e felső jövedelmi határt a kedvezményezettek szűrésére, esetleg korlátozzák-e bármilyen paraméter alapján a választható típusuk körét, de ha nem, a lehetőségek száma a Dacián kívül is nagyon magas. A legtöbb magyar képviselettel rendelkező gyártó kínál valamilyen minimum hétüléses típust.
A támogatásra jogosult típusok zömét az alábbiakban soroljuk fel. Hiányzik a listáról néhány mikrobusz, ezek tipikusan 8-9 személyesek, de nem zárnánk ki, hogy ezekből is gyorsan megjelenjenek a 7 személyesre székezett verziók.
- Audi Q7
- BMW 2 Grand Tourer
- BMW X7
- Citroen Grand C4 Space Tourer
- Citroen Berlingo
- Dacia Lodgy
- Fiat Doblo Panorama
- Fiat 500L
- Fiat Talento
- Ford Galaxy
- Ford S-Max
- Ford Grand C-Max
- Ford Tourneo Connect
- Honda CR-V
- Hyundai Santa Fe
- Kia Sorento
- Land Rover Discovery
- Lexus RX Long
- Mercedes V osztály
- Mercedes GLS
- Mitsubishi Outlander
- Nissan Evalia
- Nissan X-Trail
- Opel Zafira Tourer
- Opel Combo Life
- Peugeot Rifter
- Peugeot 5008
- Renault Grand Scénic
- Renault Espace
- Seat Tarraco
- Skoda Kodiaq
- Ssangyong Rexton
- Tesla Model X
- Toyota Land Cruiser
- Toyota Prius Plus
- Volkswagen Caddy Life
- Volkswagen Touran
- Volkswagen Tiguan Allspace
- Volkswagen Multivan
- Volvo XC90
Ha a támogatásra jogosultak akár az átvétel után azonnal eladhatnák az új autót, az rövid időn belül a piac átrendeződéséhez vezethetne, egyúttal a kedvezménnyel vásárolható autók árai is elkezdhetnek felfelé kúszni a piacon megjelenő új vásárlói csoport érdeklődése miatt. Ellenkező hatásra is számíthatunk, mégpedig a használtpiacon. Nemcsak az olcsó, fél- és 1,5 millió forint körüli áron kapható használt autók árát verheti le ugyanis a változás, hanem a hét- vagy többüléses fiatal példányokét is, hiszen 2,5 millió forint ingyen pénz reményében családok tízezrei dönthetnek a támogatással vásárolt autó azonnali eladása mellett, és fordulhatnak az új autók felé.
Sokkal valószínűbb, hogy a támogatott autókat 4-5 évig egyáltalán nem lehet majd eladni, arra is van esély, hogy egy család ezt a lehetőséget legfeljebb néhány évente egy alkalommal veheti majd igénybe. Legalábbis ez lenne logikus.

Bár ilyen megkötésekről egyelőre nem esett szó, szintén fontos részlet, hogy a kedvezményezett és bárki más közt létrejövő üzembentartói megállapodásoknak, zsebszerződéseknek és magán-bérbeadásoknak nehéz lesz gátat vetni. Ha e gondolatmenet mentén haladunk tovább, az még mindig jelentős piaci átrendeződést vetít előre, hiszen az olcsóbb családi autók forgalmazói komoly előnyhöz jutnak majd, a kedvezményezettek pedig kiszállhatnak régebbi autóikból. Ez szintén lefelé nyomhatja bizonyos kategóriák, például a kombik, az egyterűek és az ülésekkel felszerelt furgonok, illetve a mikrobuszok használtpiaci árszintjét.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
