Érdekes autók versenye - még jelentkezhetsz!

Cross Hungary-túra, 2019. május 22-25.

2019.04.25. 17:23

Szuper helyek, érdekes autók, egy csomó begyűjtött kilométer, olyan utak, ahol sose jártál és díjak – Magyarország eddigi leghosszabb, kivételesen nagyszabású ügyességi-, kultúr-, autóbuzulós zúzása várja a jelentkezésed. Mi is ott leszünk.

Egy csomóan vannak, akik még mindig nem a steril, behűtött, komfortos utazószobát szeretik az autóban, hanem azt a gépet, amely százötven éven át megadta nekünk a végtelen szabadság érzését. Az érzést, hogy van egy ilyen, pár fajta anyagból összerakott, mégis komplikált gép, amit, ha ügyesek vagyunk, óriási élvezet használni, s miközben élvezzük ezt a fajta használatot, a világot is megismerhetjük vele. Nem is a lábunk, hanem ha elég merészet gondolunk, akár a képzeletünk kiterjesztésévé válhat a géplény. A rózsaszín álom azonban a dugóban állva, autópályán lökdösődve, káromkodva szabad parkolóhelyet keresve – ahogy ma manapság többnyire elképzeljük az autózást – hamar szertefoszlik.

Pedig ma, 2019-ben is lehet jót, sőt, bombajót autózni, igen, még Magyarországon is. Csak nem árt, ha valaki nekiáll, megtervezi az egészet, leszervezi a látnivalókat, a szállásokat, bejárja az útvonalat, hogy tényleg élvezetes-e minden szakasz. És az még jobb,– ha már egyszer úgyis arra jár – hogy belekever nekünk egy rakás ügyességi elemet, mert akkor még azokon a részeken sem fogunk unatkozni, ahol amúgy csak a Védákat figyelnénk, mert amúgy semmi se történik.

Mindenféle stopper elleni (Chronoswiss, Budapest Classic), szlalomozós, országjáró (Fiat 500 Klub Ipoly hidak-túra) vagy éppenséggel tájékozódás-alapú autós ügyességi versenyek szép számmal akadnak a tavaszi programban, szuper élmény mind. Jó az olyan annak, aki vezet, egy darabig szórakoztató a navigátornak is (ez már inkább vérmérsékletfüggő), de mindig ott a kérdés – mivel lehetne még színesebbé tenni? Itt jön be egy másik fajta autózás, a sima túrázás, ami fasza dolog, bár két-három nap után önmagában már az sem akkora élmény, mint elinduláskor. Nem lehetne ezeket valahogy kombinálni?

De igen. Pont erről szól az idén első évadába lépő Cross Hungary-túra. E bemutatkozó évben a szervezők – akik korábban már több, hasonlóan hosszú távú, de kerékpárosoknak szánt versenyt rendeztek – egy olyan eseményt tolnak alánk, ami többféle, jó autóval kiélvezhető, ínyenc programot fűz egybe.

A túra alapgondolata: menjünk végig a magyar határ mentén a létező legjobb autós útvonalakon. Ezek persze többnyire ismeretlen, ám jellemzően jó állapotú, eldugott utak, hiszen pár helyi lakoson kívül ki az, aki a határ mentén közlekedik? Mivel Magyarországot körülbelül 1700 kilométernyi aszfaltút rajzolja körbe, sok autózásról van itt szó, ezért eleve két részből áll a program – az első fele egy hónap múlva, május 22-25. között zajlik az ország keleti régiójában, Szobról indulva, Baján végezve, a második fele pedig augusztus 29-31. között fut le, bátaszéki indulással, esztergomi beérkezéssel, tehát nyugaton.

Hogy ne csak a motor sok száz kilométeren át való berregtetése és töméntelen benzin elégetése legyen a tét, mindenféle ügyességi elemeket is bekomponáltak a szervezők: egy pontosan követendő itinert (csak a rajtnál adják át a részletes tervet, nehogy valaki előre be tudja gyakorolni az útvonalat), meglátogatandó ellenőrzőpontokat, vezetéstechnikai betéteket, stopper ellenében, századmásodperces pontossággal teljesítendő szakaszokat. Azaz mindent, ami ezeken a young- és oldtimer-túrákon már régóta szokásos elem.

Hogy a szellem is megkapja a táplálékot, az útvonal Magyarország jobban, kevésbé és alig ismert nevezetességei közül is érint számosat – egy részüket pihenőidőben, belülről, más részüket kívülről nézik majd meg a nevezők – várakról, kastélyokról, történelmi helyszínekről, spéci múzeumokról és kiállításokról van szó. Nem hajszás, de meglehetősen tömény a program, érdemes készülni a nem autós oldalára is, a kényelmes cipő, nyitott gondolkodás nem hátrány.

Egy hónapja írták ki a versenyt, már gyűlnek a nevezők, s úgy tűnik, érdekes autókban nem lesz hiány, hiszen többek között két Corvette (egy 1968-as és egy 1992-es – utóbbiról nemrégiben írtunk),'43-as, eredeti, háborús Jeep, Citroen DS, Jaguar XJS kupé, szintén kupé állólámpás Mercedes, de még egy négykerekes Panda is szerepel az indulók között. Lehet, hogy egy Corvette, vagy egy Jag gyorsabb, de simán lehet, hogy az ügyességi elemek miatt végül a pandások viszik el a főnyereményt a bajai eredményhirdetésen.

Most egyelőre az első szakasszal foglalkozunk, hiszen hol van még az augusztus. A szerdai reggelen a szobi révtől startol a mezőny, majd Nagybörzsönyön át Balassagyarmatra zúz, ahol a társaság meglátogatja a Pannónia Motorok Múzeumát, benne harminc, hazai gyártású géppel. Onnan Szécsény, ahol a Forgách-kastély mellett veszik kezdetüket az erőpróbák. Majd Szinpetri jön, ott Óriáskönyv-Múzeumot látogat a jónép (a világ legnagyobb, 1420 kilós, közel négyszer négy méteres könyvét is ott állították ki), esti pihi.

Másnap Vizsoly jön a Mézmúzeummal, Hollóháza a porcelánmanufaktúrával és a Szász Endre külön kiállítással. Onnan elsuhan a társaság a Füzéri vár mellett, majd Pácinban pihenő, ahol a nagy nevezetesség a Magóchy-kastély. Ha már ott, akkor egy kis autós próbatétel... Kisvárdai vár, vásárosnaményi Tomcsányi-kastély (próba), Nyírbátorban a Báthory-várkastély, majd ezzel vége is szakad a második napnak. Elég színes, igaz? Állítólag az utak arrafelé fantasztikusak.

A harmadik nap Gyulára autózik a csapat – több aznapi próbatétel után kicsit hamarább jön a megállás, mert a városban több nevezetességet is körbejár a kompánia, néhány olyat is, amelyhez az átlagos látogató nem okvetlenül fér hozzá. Majd szombaton jön a zárónap a Bréda-kastéllyal (Magyarország egyik legszebb műemléke), a Paprika Parkkal (ami állítólag kivételesen érdekes), onnan Mórahalom és a Mini Hungary Park, amelynek nevét nem autósan kell értelmezni, azaz sok-sok pici, Issigonis által tervezett négykerekűvel, Twiggyvel, Ringo Starral és barbecue-zó angol hippikkel, hanem az ország nevezetességeinek 1:25-ös arányú, nagykertnyi parkban elhelyezett makettvilágaként. Még elolvasni is sűrű mindezt, igaz? Baján meg eredmények, háromféle kategóriában többszintű díjak, illetve a naponta legtöbb pontot összeszedő csapatok egyedi jutalmazása, csinnadratta, öröm és boldogság. Aztán mindenki hazaautózhat, a fotelbe lerogyni, üveges szemmel révetegen meredni. Utóbbi mellékhatás kvázi garantált a négy nap után.

Természetesen mindez nincs ingyen, az árazás itt az, mint az 1/100-as versenyeké szokott lenni (60-80 ezer), felszorozva a napok számával. Csak ugye, itt nem egynapos a táv, hanem négy, ami a szervezésen, kajákon és időmérésen túl tartalmaz még hároméjszakányi szállást szállodákban, apartman hotelekben, illetve üdülőfalvakban, valamint jó néhány belépőt is. Ólinklúziv, ahogy ezt a Tui-nál mondani szokták; május 4-ig kicsengeted a lét a Cross Hungary-nél, utána már csak egy jópofa autó, négy nap szabadidő, s egy jó stopper kell a boldogsághoz. Utóbbiból legyen kettő, just in case.

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25