A 2012-ben az utolsó molekuláig megújult a Skoda Múzeum. A rémesen profivá vált helyen jól el lehet barangolni egy fél napot, ha másért, hát már csak ezért is érdemes ellátogatni a Prágához közeli Mladá Boleslavba. Amúgy a városka is rettentő hangulatos, de kinek van ideje arra, ha itt egy ilyen látnivaló?
A két Vaclav, Klement és Laurin (utóbbiak vezetéknevek) 124 éve állt össze, hogy létrehozza a Laurin&Klement márkát. Különféle kacskaringókkal ebből lett a mai Skoda, melynek múzeuma a cég szülőhelyén, Mladá Boleslavban van. És igen jó kis múzeum az
A múzeum 1995-ben nyitotta meg kapuit a mai gyár legöregebb épületében, 2012-ben pedig teljes modernizáláson esett át. 9-17-ig van nyitva minden nap. Az alapbelépő ára 70 korona, a cím: tř. Václava Klementa 294, 29301 Mladá Boleslav GPS: 50.4188056N, 14.9138750E. Mladá Boleslav közelében, Vratislavicében van Ferdinand Porsche szülőháza, ma már az is a Skodáé
Skoda Popular Monte Carlo 1937-ből. Ennek viszon kevésbé logikusan Typ 909 a gyári kódja
A Skoda a Popular Sport speciálgéppel komoly babérokat szerzett az 1936-os Monte Carlo-ralin. Ennek nyomán sorozatban is készíteni kezdték a típust - összesen 70 példányt gyártottak belőle. A szériaváltozat 1,4 literes motorja 30 lóerőt tudott, végsebessége 110 km/h. Akkor ez bőven sportosnak számított
935-ös Skoda Dynamic áramvonal-prototípus, nahát, 1935-ből. 1939-ig tesztjárműként működött, majd magánkézbe került
A motorja kétliteres, négyhengeres, 55 lóerős. végsebessége 140 km/h
A Typ 935-öst 1968-ban vásárolta meg a Skoda, 2013-2017-ig restaurálták
Ritka az ennyire igényes kidolgozottságú prototípus. Vajon eredetileg is ilyen volt, 1935-ben?
Skoda Popular - 1931-től gyártották, ez a példány 1939-es. A márka első nagyszériás kocsija, ezres motorja 22 lóerőt tudott, a vége 90-nél volt
Ahogy a kiírás fogalmaz: 1987-ben a Favorit nyitotta meg az elsőkerék-hajtásos kocsik korszakát a Skodánál, rövidesen versenyezni is kezdtek vele, majd idővel ebből lett a tökéletes sportautó. Bár a "tökéletes sportautóról" alkotott fogalmaim némiképp eltérnek a Skoda Múzeumétól, azt el kell ismerni, hogy ezzel a 118 lóerőre felhúzott, hatfokozatú váltós, 210-et megfutó géppel a Skoda 1994-ben megszerezte az F2-es széria FIA ralivilágbajnoki címét
Ez csak az egyik terem a sok közül
Laurin&Klement Voiturette Typ A 1906-ból. Az autógyártásba ezzel a példánnyal belekezdő motorkerékpár-gyártó néhány sportsiker és költségelemzés után kis szériában külső vevőknek is készített az autóból
A Skoda-embléma fejlődését követhetjük nyomon az üveg mögött
Kórház a város szélénes Skoda és társai a Dexion-rendszeren
1955-től gyártották a 1201 Station Wagont (milyen érdekes, hogy amerikai nevet adtak neki, hiszen angolul estate lett volna), ez egy 1956-os példány, 1,2 literes, 45 lóerős motorral, szédítő, 90-es végsebességgel. A gyári kód: Typ 980
Ez meg itt egy Skoda 1101, népszerűbb nevén a Tudor, a háború előtti Popular közeli, áttervezett karosszériás rokona, pontosabban utódja, annak is egy ritka, kabrió változata. Azért hívták Tudornak, mert két ajtaja volt (two-door), vicces volt tehát, amikor már négy ajtóval is gyártották
A mai középkorúak nagy Skoda-álma: az S100-as szériára épülő, de sokkal sportosabb belterű, erősebb motorral szerelt 110R Coupé, melyet 1970-80-ig gyártottak, 1,1-es, 62 lóerős motorral. Az akkor nem is volt ám kevés
Bár sokan rávágnák, hogy egy Octavia, de nem, ez még annak a laprugós fél-elődje, egy 1960-ból származó, Typ 985-ös Spartak, ráadásul egy ralikivitel
Oké, akkor itt van mindenkinek nézegetni - ekkora dög volt az eredeti, nem Passat-alapú Superb. A Volkswagen 1940-ben még csak nem is álmodott arról ugyanis, hogy ilyen komplexitású autókat készítsen. A Superb (nem "szuper-bé" hanem "szuperb"!) 4000 Typ 919 orrában négyliteres, V8-as motor lüktette furcsa alapjárati taktusát, de létezett belőle 3000-es, sorhatos is
1913-ban már ilyen impozáns és elegáns autókat készített a Laurin&Klement, mint ez a Typ SG
A Typ SG egy Landaulet-karosszériás, sofőrös járgány
Ilyen habzsi-dőzsiben henteregtek a 116 évvel ezelőtti cseh méltóságok
Előtérben egy rettentő csinos Skoda Rapid II Cabrio de Luxe. A Typ 914-es gyári kódú autó 1937-ben készült, 1,4-es motorja 31 lóerőt tudott, mellyel épp megfutotta a 100-at
Skoda 1200, az első Mladá Boleslav-i autó teljes önhordó acélkarosszériával és már 12 voltos elektromos rendszerrel, 1952-ből. Kevés készült belőle, de marha elegáns
Az 1200-as 1952-56-ig készült, limuzin-, kabrió- és kombikivitelben. Ki tudja kitalálni, ez melyik?
Mivel a Skoda a 440-est, pláne meg annak fél-utódját, az Octaviát csak átmeneti modellnek szánta (pedig milyen soká gyártották), ezért folyamatosan dolgoztak az utódlásán - például ilyen prototípusokkal
Nagyon furcsa egy láthatóan Skoda Octavia-alapra tett, de prototípus elsőkerék-hajtásos mechanikával szerelt, 1000MB-jegykkel megrajzolt valami...
Ez egyike a nagyon ritka, összesen 158 példányban készült, háború utáni Superbeknek, egyben az első autó, amelyet a Skoda 1968-ban már szándékosan egy múzeum megalapításához vásárolt
A modernizált orrú Superb a háború utáni szegény időkben már nem készült V8-assal - ebben is a háromliteres, sorhatos blokk van
Amerikaibb az amerikaiaknál az 1948-as Superb
Skoda 450 kabrió, szemre már egy Felicia, de annak a fél-elődje, igencsak ritka, díszes kivitelben
Rém elegáns lehetett 1958-ban egy ilyen kabrió. Igazából most is az
Mi, magyarok szinte csak négyajtós limuzinként láttuk az 1000MB-t, pedig MBX-ként létezett B oszlop nélküli, kétajtós kupéként, sőt, prototípusként volt belőle kabrió és kombi kivitel is. Nagyon megnézném, hogy a helyigényes farmotor fölött milyen magas az a raktér - bár a blokkot itt elfektették vízszintesbe, mint például a Fiat 500 kombijában.
Nem 110R, bár valahol rokon, de még csak nem is a ralira készült 130RS, ez sokkal komolyabb dolog
Az 1974-es Skoda 200RS hat centivel szélesebb és tizenöt centivel alacsonyabb volt a 110R-nél, farában pedig 1,8 vagy kétliteres motor üvöltött, nyomatékát ötfokozatú Porsche-származék váltón át juttatva a hátsó kerekekhez
Milyen jó, hogy ezt a Favorit-kivitel hanyagolták... Mintha valaki egy MDW-cipősszekrényt akasztott volna szegény ötajtósra
Ezért a Favoritért viszont kár, hogy csak prototípus maradt, bár a normál verzióból se tudtak akkor eleget készíteni
Ez meg mire jó vajon?
Aki azt hiszi, hogy a Felicia Fun volt az első, sárga Skoda pickup, az nézze meg ezt a Favorit-alapút. Itt még szó se volt fiókként kihúzható harmadik-negyedik ülésről
És hogy a Skoda nemcsak autókat készített, hanem komolyabb dolgokat is, sőt, hogy már a Bugatti Veyron előtt is volt W12-es motorja: ez egy Lorraine-Dietrich-licenc alapján készített, kétfedelű vadászgépekbe való motor. A 450 lóerős blokk 1926-ból származik és döbbenetes