Addig-addig idegesítették a Porschét a környezetvédelemmel, hogy bepipultak. Legalábbis a Taycan-gyár bejárása után az az érzésünk, most nagyon meg akarják mutatni.

A Porsche Taycan már nem titkos, szeptember elején hivatalosan lerántották a leplet róla, majd Frankfurtban mi is megtapogattuk. Tudjuk, hogy induláskor két változata van, a Turbo 680-, illetve a Turbo S 761 lóerős teljesítménnyel, és azt is tudjuk, hogy elvileg még az erősebb is 400 km feletti hatótávra képes. Ám a frankfurti szalon előtti hétfőre időzítették a hivatalos gyáravatót is, és ahogy Stuttgart-Zuffenhausenben bóklásztunk a gépek között, az az érzés hatalmasodott el rajtunk, hogy ezt a kocsit nemcsak azért csinálta a Porsche, hogy elvegye a károgók kenyerét. A Taycan-projektben simán benne van, hogy ez a cég jövője.
A Taycannal lesz végképp divatos a Porsche
A Porsche első elektromos autója már a bemutató napján tarol, többek között azért, mert olyan embereket szólít meg, akik eddig nem akartak Porschét.

Oliver Blume vezérigazgató azzal kezdte avatóbeszédét, hogy valamelyik alapító atyát idézte, aki szerint a Porsche építhet bármilyen autót, csak az a fontos, hogy az jobb legyen az ellenfeleknél. Azaz legyen meg benne az a plusz, amitől Porsche lesz. Azon el lehet vitatkozni napestig, hogy a Taycan jobb-e az ellenfeleinél, hiszen teljesítményben, hatótávban vagy gyorsulásban nem tud annyit, mint a már évek óta kapható Tesla Modell S csúcsváltozata, ráadásul jóval drágább is. Cserébe viszont azt állítja a gyár, hogy ennek a használatát nem korlátozza melegedés vagy fáradás, hanem, mint a benzines rokonait, addig üthetjük, amíg bírja naftával. Ám ennél is érdekesebb volt, amit a kocsi gyártásáról előadtak és megmutattak.
Már maga az alaphelyzet is furcsa: egy teljesen új autóhoz teljesen új gyárra volt ugyan szükség, ám ezt nem zöldmezős beruházásként oldották meg, hanem a cég őshazájában tartottak alapos átépítést. Mert bővíteni ott már nem lehet, a zuffenhauseni gyártelep minden irányban elérte külső határait. Ehelyett néhány régi épület lebontásával húzták fel a Taycan vadiúj gyártósorát, miközben a többi csarnokban tovább készültek a 911-esek és 718-asok. Az akkumulátor dél-koreai beszállító terméke, minden mást azonban a helyszínen oldanak meg.

Abban nincs semmi újdonság, hogy robotok építik a Taycan különböző szilárdságú acélok és alumínium lemezek keverékéből álló karosszériáját, ez teljesen hétköznapi. Viszont meglepő volt az a minőségellenőrző osztály, ahol a teljes termelési 1 százalékát kiemelik, és minden egyes varratot és ragasztást ellenőriznek, specializált mérőrobotokkal, nehogy észrevétlenül eltérés csússzon a rendszerbe. Innen a Taycan saját festőüzemébe mennek a bódék, azért oda, mert a régi festőüzemben nem fényeznek műanyagot, majd zárt hidakon, automata robotjárművek (FTS - Fahrerlose Transportsysteme) hátán haladnak a szerelőcsarnok felé. Eközben a motorszerelő üzemben, a V8-as benzintemetőkkel egy légtérben állítják össze az első- és hátsó hajtást, melyek egy-egy inverterrel képeznek alkotnak egységet.

Ezt és a további feladatok nagy részét már emberek végzik, és arra óriási hangsúlyt fektettek mind a gyáriak, mind a helyszínen felszólaló német politikusok, mekkora jelentősége van annak nagyjából 1500 új munkahelynek, amit a Taycan-projekt jelent. Leginkább azért, mert a Porsche hagyományos gyárában keletkeztek ezek a helyek, tehát a Taycan joggal hivatkozhat arra, hogy ugyanaz a szív dobog benne, mint a 911-ben. Igen, kicsit erős bakugrás, de ha zajos benzinmotorral hajtott sportkocsira építed az imázst, akkor minden PR-szalmaszál számít a villamos kocsi bevezetésekor.
Természetesen számtalan ponton ellenőrzik az elvégzett munka minőségét a cég dolgozói, akik láthatóan nagyon büszkék, hogy itt lehetnek. Aztán amikor kész egy-egy kocsi, az még kigördülés előtt próbapadra megy, ahol a motor és segédberendezések mellett például a futóművet is kipróbálják, egy rázós utat szimuláló görgőpadon. De ez még mind semmi, amiben újszerű a Taycan gyártása, meg úgy egyáltalán, a Porsche hozzáállása a dolgokhoz, az a környezetvédelem és a fenntarthatóság.

Villanyautókkal szemben legalább részben jogos érv, hogy ugyan a használatuk helyszínén tiszták, de vajon mennyire szennyező a gyártásuk, és az áramtermelés? Az utóbbira ugyan nincs közvetlen ráhatása a Porschénak, előbbi ügyében azonban komoly lépéseket tettek. A Taycan üzem teljesen megújuló forrásból kapja az áramot, ezért a német energiakosár arányait figyelembe véve évente 39000 tonna CO2-t spórolnak (ez itthon Paks miatt kevesebb lenne). A fűtés pedig hulladékból kinyert biogázt használ, ami további 31000 tonna CO2-spórolás a földgázhoz képest. Sőt, a következő években a gyár többi épülete is átáll biogázra, a hosszútávú cél ugyanis az, hogy 2050-re a teljes termelés tökéletesen tiszta legyen.

Persze hiába az áram és a gáz tisztasága, például az akkumulátor-gyártás, vagy a szállítás hatásai miatt ma még a Taycan üzem sem patyolat. Ezt azonban környezetvédelmi és zöldterület-fejlesztési projektek támogatásával ellensúlyozzák, ezért azt állítják, hogy a Taycan gyártása CO2-semleges. És a gondolkodás nem ér véget a vevő távozásával, a kocsi tervezésénél kiemelt szempont az újrahasznosítás, amihez Albrecht Reimold, az igazgatótanács gyártásért és szervezésért felelős tagja azt fűzte hozzá, hogy a Porschéra mindig is jellemző volt a fenntarthatóság. Hiszen úgy készítették a kocsikat, hogy akár évtizedekig úton tarthatók legyenek, és lám, ma is mennyi van még a régi gépekből forgalomban.
Michael Steiner, kutatás-fejlesztésért felelős igazgatósági tanácstaggal ültünk le beszélgetni a Taycan érkezése kapcsán, aki elmondta, hogy az újdonság fejlesztése során messze a 800 V-os technológia jelentette a legnagyobb kihívást. Elvben ugyan minden mérnök tudta, hogy ez a jó megoldás, ám semmilyen beszállítónál sem álltak készen a szükséges berendezések, tehát nemcsak a Porschénál, de a partnereiknél is új vizekre eveztek a Taycannal. Ez nagy befektetés, de megtérülhet, hiszen most, hogy készen van a technológia, más kocsikba is bekerülhet. A csoport többi márkájánál is használhatják, de szükség csak a nagy teljesítményű elektromos autóknál van rá, kiskocsiknál nem.
A Taycan nem marad önálló modell, már most biztos egy „Cross Tourismo” nevű crossover megépítése az alapjain. Azonban a fejlesztési részlegen számos más karosszériát is rápróbáltak a műszaki alapokra, és a többsége megvalósítható, tehát műszakilag akár kupé, vagy kabrió Taycan is elképzelhető. Hogy értékesítési szempontból van-e értelme, az dönti majd el, megépítik-e.
Herr Steiner szerint minden arra mutat, hogy tovább megyünk az elektromos autózás felé, mert az akkumulátortechnológia fejlődése egyre több kategóriában teszi ezt lehetővé, de kiemelte, hogy ez a hagyományos motorokat is érinti. A fogyasztáscsökkentés érdekében egyre több segédberendezés kap majd elektromos meghajtást szíjas helyett, és részben emiatt nagy jövőt jósol a 48 V-os mikrohibrid (Mild Hybrid) rendszereknek is. Ezeket ugyanis a motor karakterének elvesztése, és jelentős súlynövekedés nélkül lehet alkalmazni.
Ami azonban a hosszú távú jövőképet illet, szerinte a Porsche mindig kitart majd a benzinmotor mellett. Amikor már más nem, a versenypályára optimalizált 911 GT3 modellek akkor is a rendes kúthoz járnak majd tankolni - hacsak törvényileg meg nem tiltják nekik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
