Ezeket nézd, ha olcsó autó kell
Minimálautót 300 ezerért
Háromszázezer forintért használt autót venni nehéz. Kínálat van, de a vételárhoz viszonyítva nagyon nagyot bukhatunk még akkor is, ha ilyen autókat sokszor érvényes műszaki vizsgával hirdetnek. Ez Magyarországon sokszor semmilyen kapcsolatban nem áll a valós műszaki állapottal.
Mindenkinek mást jelent az olcsó autó. Sokaknak tényleg a hazai használtpiac legalsó szegmenséből kell választaniuk. Nem mindenkinek kedv kérdése az autózás, gyakran az elégtelen tömegközlekedés miatt kell kocsiba ülnie, ha be akar érni dolgozni. Márpedig aki háromszázezer forint alatt kénytelen autót venni, általában hallani sem akar arról, hogy egy-egy hibajavításra, vagy éppen a vizsgára való felkészítésre kell költeni a vételár felét.
Ebben az árkategóriában különösen fontos a vásárlás előtti átnézés, de természetesen kompromisszumokat kell kötnünk. Inkább legyen kicsit ütött-kopott a kaszni, mint hogy a bele lógjon. Az olcsó autóknál a rozsda az egyik legnagyobb ellenség, mert egyrészt a rohadó karosszéria sokkal kevésbé véd meg egy esetleges csattanáskor, másrészt elvileg a műszaki vizsgán se nagyon tolerálják, ráadásul a javítás díja horrorisztikus lehet és szakemberhiány is van.
Sokat ismételt mondat, hogy aki majmot vesz, annak legyen pénze banánra, és persze nem is lehet ingyen autózni. De ha éppen kipréseltünk a családi pénztárból egy kocsit átírással együtt, ebben a kategóriában nem biztos, hogy rögtön képesek leszünk felgumizni további hatvanezerért, akksit cserélni húszért – ezek a vételár arányában komoly tételek. Az olaj, a szűrők és a vezérlés cseréje viszont mindenképpen férjen bele.
Hogy mit választunk, ízlés kérdése is. De ha szűkös a keret, inkább mellőzzük a ritka és különleges kocsikat, valamint az öregedő prémiumokat. Az egykori keleti blokk autói pedig ma elsősorban hobbistáknak valók, mintsem olyanoknak, akiknek kis pénzből kell napi használó jármű. Itt is hatványozottan igaz, hogy inkább jó állapotot keressünk, mint meghatározott típust, de azért összegyűjtöttünk néhány ötletet.
Ha elég a kicsi
Suzuki Swift - népítélet: 7,29
Az eddigi hét autómból négyet ebből az árkategóriából választottam és mind közül a Suzuki Swifttel volt a legkevesebb gondom. Az esztergomi Swift egyértelmű negatívuma, hogy papírvékonyak a lemezei, a nyolcvanas évek színvonalán áll az ütközésbiztonsága, alacsony a presztízse, és nem is tartozik a legkomfortosabb autók közé. Ugyanakkor megbízható, egyszerű konstrukció, keveset fogyaszt, és az 1,3-as motorral aránylag dinamikus is. Legnagyobb gyengesége a rozsdásodási hajlam. A küszöbök, a padló, a hűtőtartó, a hátsó futómű bekötési pontjai, a kipufogó mind-mind kényes területek, de a lengéscsillapítók korróziója miatt is volt például visszahívási akció. Az 1999 előtti egyhármasoknál elő-előfordult dugattyúrepedés, -törés.
Opel Corsa B - népítélet: 6,79
Igazi csajos kisautó, még ma is aranyos formával. A kisebb négyhengeres benzinesek közül lehet érdemes választani, ha az olcsó fenntartás és az alacsony fogyasztás is szempont. Az időben elvégzett vezérléscsere kulcskérdés, nekem is van olyan ismerősöm, aki a figyelmeztetések ellenére is elmulasztotta, aztán motorcsere lett a vége.
Az Opel kiskocsija esetében is égető probléma a korrózió, ami lényegében bárhol felütheti a fejét. Emellett olykor a zárak romlanak el, és több tulajdonos is panaszkodik a gyakran kiégő izzók miatt. A Suzuki Swifthez hasonlóan ebből is temérdek fut az utakon, így jó az alkatrész-ellátottság, valamint széleskörű a tudásbázis is.
Nissan Micra K11 - népítélet: 7,37
Tuti tipp az úgynevezett bakancs-Micra. Jóval kevesebb van belőle mint az előző két típusból, pláne ezért a pénzért, de azoknál kifinomultabb, jobban összerakott autó és a 2000-ben lezajlott ráncfelvarrás utáni példányok nem is igazán hajlamosak a rozsdára. Igazán komoly típushibákat nem emlegetnek a tulajok, de ahogyan azt szinte minden kortársánál leírjuk, a kiszemelt példány állapota és előélete a döntő.
A motorok gyújtótrafóival, illetve a légtömegmérővel lehetnek gondok, valamint hallani a futóműalkatrészek elhasználódásáról is. Utóbbi nyilván nagymértékben függ attól, milyen minőségű alkatrésszel pótoljuk a régit.
Olcsó autó, nagy kockázat = kötelező ellenőrzés
A Totalkár kártörténeti ellenőrzőrendszer a Totalcar új szolgáltatása, hogy téged se verjenek át egy töröttből helyreállított autóval. A Totálkár az autó alvázszámának megadásával keres az utóbbi 20 év magyarországi javítási kalkulációi közt, melyeket biztosítók, javítóműhelyek és kárszakértők készítettek. Ha a rendszer nem talál gyanús nyomot, a lekérdezés ingyenes, amúgy autónként 3990 forintba kerül.
Volkswagen Polo III - népítélet: 6,84
Egész pofás és alapvetően szerethető autó a harmadik generációs Volkswagen Polo. Ugyanakkor egy váltóhiba rendkívül megkeserítheti az életünket, a csere munkadíjjal együtt drága, márpedig ez nem teljesen ismeretlen probléma a Polo-tulajok számára. Ezen kívül a gyújtáskapcsoló, valamint az elektromos ablakok kapcsolói is típushibaszerűen mennek tönkre.
Fiat Punto - népítélet: 6,68
Ennyi pénzért az első generációból válogathatunk. Életteli, pörgős benzinmotorjai miatt én is kedvelem, de nem a leggyengébb 55 lovassal venném, inkább az egykettesek egyikével. Annak ellenére, hogy a kilencvenes években már a legtöbb Fiatot galvanizált karosszériával gyártották, a rozsdavédelem nem számít példásnak. A nyúlványok és a küszöbök, valamint a padlólemez is érzékeny ebből a szempontból.
Ezen kívül visszatérő motívum az ingadozó alapjárat. Több oka is lehet, így gyanakodhatunk lambdaszondára, gyújtógyertyákra, az alapjárati motorra. Továbbá a gyújtótrafó is okozhat kellemetlenségeket.
Renault Clio - népítélet: 7,15
Jópofa kis autó a kettes Clio, de van jó néhány olyan betegsége, amire érdemes odafigyelni, mert sok kellemetlenséget okozhat. Így típushibának számít például az ékszíjtárcsa rögzítőcsavarjának elfáradása, emiatt ledobálja a szíjat. A gyújtótrafó is hajlamos elvérezni, azt csak a kábelekkel együtt lehet cserélni. A fűtőventilátor sem örök életű. Emellett az EGR-szelep is elkoszolódhat.
Ezzel együtt is érdemesebb lehet a benzineseket keresni. Az 1,5-ös dCi turbódízel üzemanyagrendszere, illetve a hajtórúdcsapágyai érzékenyek, de kellő odafigyeléssel és karbantartással azért ezek a dízelek is sokat elmennek – igaz, nagy részük már túl is van nagyon sok kilométeren.
Egy mérettel tágasabb
Renault Thalia - népítélet: 6,43
Kezdjük a Renault Thaliával. Valójában nem nagy autó, a II-es Clio alapjaira épül. Amiért most mégis ide kerül, az a hatalmas csomagtartója: 510 liter, ezzel nemcsak a maga kategóriájában a legnagyobb, de még sok nagyobb kocsival szemben is megállja a helyét.
Nyilván ízlés kérdése, de szerintem kevés ennyire csúnya autót hordott a hátán a Föld, mégis megértem, ha valaki Thaliát vesz, ugyanis praktikuma megkérdőjelezhetetlen. A Clióhoz hasonlóan a gyújtótrafó könnyen pusztul, a lambdaszonda is meghalhat, illetve egyéb, elektromos gondok fordulnak elő az átlagosnál gyakrabban. Típusspecifikus meghibásodás a csomagtartó zárjának elromlása.
Opel Astra F - népítélet: 7,01
Igen széles a választék az első Astrából, sok fut az utakon még mindig. De arra készüljünk fel, hogy 300 ezer alatt ebből sem lesz könnyű jót venni. Már bőven rohadós korszakban vannak: a sárvédőívek, küszöbök, a csomagtérajtó, valamint az üzemanyag-betöltő környéke szokott megindulni. Az utángyártott elemek megfizethetőek, de a lakatosmunka méregdrága lehet.
A motorpaletta bőséges, de érdemes a nyolcszelepes benzineseket keresni, azok szinte a világból is kimennek. A tizenhat szelepes Ecotec-motorok hajlamosak az olajfogyasztásra.
Volkswagen Golf III - népítélet: 7,24
Nagyon tartós konstrukció a harmadik generációs Golf. Ugyanakkor képes porrá rohadni, érdemes a küszöbökön és az A-oszlopok tövében keresgélni első körben, de az ajtók sarka, a csomagtérfedél és a sárvédőívek is problémásak. Berohadhatnak az első féknyergek csúszócsapjai, beállhat a kézifék mechanikája, belül pedig a VW-konszern sok más termékéhez hasonlóan a lefittyenő tetőkárpit kelthet bennünk rossz érzéseket.
Ennyi pénzért inkább benzinesek mennek, a jó dízelek drágábbak. Azért ha egy tűrhető TDI-t kifogunk, főleg a 90 lovassal járunk nagyon jól. Nem egy elromlós fajta, keveset is eszik, ráadásul dinamikus is. A TD-k esetében gyakori a gátrepedés.
Nissan Almera - népítélet: 7,68
Megbízható autó hírében áll az első Nissan Almera is. Nincs nagy presztízse, nem is kifejezetten keresett modell, így elég olcsón hozzá lehet jutni. Az A-oszlopok töve és a hátsó sárvédőívek számítanak rozsda szempontjából kényes pontoknak, de a küszöbök is rügyezhetnek.
Akár az 1,4-es benzinessel is jó választás lehet, bár kissé lomha, de vehető az 1,6-os is. A szelepfedél-tömítés alól szivároghat az olaj, elromolhat a gyújtótrafó, és sokszor haldokolnak a központi zárak is.
Nagy autót, olcsón
Nissan Primera - népítélet: 7,38
Ha már a Nissannál jártunk, akkor nézzük meg a Primerát is. Alapvetően az Almerához hasonlóan megbízható, de lehet hallani rémtörténeteket is. A gyújtáselosztó hibája nem egyedi, a kipufogórendszer is aránylag gyorsan le tud rohadni róla, de a rozsda amúgy sem ismeretlen fogalom a típusnál.
Opel Vectra B - népítélet: 6,86
A második Vectra mai szemmel is egészen jól néz ki, vonzó alternatíva lehet azoknak, akik nagy autót keresnek kis pénzért. Szépet háromszáz alatt nem nagyon fogunk találni, de használhatót, akár közel friss műszakival kifoghatunk. Nagy ellenség itt is a rozsda.
A dízelt kerülném, mert ha belejön a baj, arra azért lehet költeni vastagon, legalábbis a vételárhoz képest. Benzinesből is érdemes inkább a nyolcszelepeseket keresni, mivel a tizenhat szelepes Ecotecek itt is ehetik az olajat. Egyébként olykor hengerfej- és lambdaszonda-problémák is előjöhetnek.
Volkswagen Passat - népítélet: 7,17
Nehéz, de nem teljesen reménytelen küldetés háromszázezer alatt használható Passatot venni. A harmadik és a negyedik generációból bukkannak fel elvétve értelmes állapotú darabok, vagyis a malacorrúból és az azt követőből. Ezek elég tágasak, a kombinak különösen nagy a raktere. Most is van fent egy-kettő akár friss vizsgával is.
Azzal azért kalkuláljunk, hogy ezek az autók, főként ennyi pénzért túl vannak már életük javán, kilométerek százezreit gyűjtötték össze, nyolcszor-tízszer biztosan megkerülték a Földet az Egyenlítő mentén. Nem rosszak a benzinesek, ideális az 1,9 TDI, de nagyon ki kell fogni.
Volvo 850 - népítélet: 7,47
A bevezetőben azt írtam, kerüljük az öreg prémiumot ebben az árban. A 850-es Volvóból azért ki lehet fogni néhányat apróért is, és ezeknél elég jól sikerült a rozsdavédelem. Saját szememmel láttam középen kettéflexelt példányt a hátsó kertben pusztulni, de a korrózió csak nem akarta magába gyűrni. A beltér viszont nem öregszik valami szépen.
Amúgy a benzines- és dízelmotorjai is elég jók, tartósak. A benzineseknél a turbóval fordulnak elő bajok. Dízelből a 2,5 TDI a VW-Audi-féle legendás konstrukció, örök élet meg egy nap, de a zömének már alaposan kivették a zsírját. Ilyen kis keretből csak óvatosan, ráadásul a kínálat is kicsi!
Összegzés
Azt mindenkinek magának kell kiszámolnia, mi az, ami belefér a keretbe. Nemcsak a vételár, hiszen az csupán egy szám, egyszerű megítélni, akkor, abban a pillanatban ki tudjuk-e csengetni az adott összeget. De egy kis köbcentis, gyengébb autó átírása, biztosítása és adója jóval olcsóbb, mint egy izmosabb öthengeresé, nem is beszélve a fogyasztásról.
Érdemes tehát a neten elérhető kalkulátorokkal számolgatni, és felkeresni az alkatrésznagykerek webshopját is, hogy megnézzük legalább a kopó-fogyó alkatrészek árát. Mert ha mást nem is, de fék- és futóműalkatrészeket előbb-utóbb úgyis cserélni kell. Nézzük meg, mennyibe kerül egy szett gumi, és mennyiért mérik az olajat, szűrőket. Aztán döntsünk felelősen.
További olcsó autókat a 300 és 500 ezer forint körüli ársávokban itt szedtünk össze.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.