2019.06.13. 06:20

Félmillió forint a legtöbb magyar háztartásnak nagyon nagy pénz. Persze van, akinek ennyi megy el egy kisebb nyaralásra vagy lapostévére, de a többségnek hosszú spórolással jön össze. Ha autóra akarjuk költeni, érdemes alaposan átgondolni a döntést.

Azok a használtautó-vásárlók ugyanis, akik félmillióból gazdálkodnak, ritkán engedhetik meg maguknak, hogy rövid időn belül újabb százezreket borítsanak bele valami bontószökevény betegágyba karbantartás vagy szerviz címén. Csikósnak volt bő hét évvel ezelőtt egy átfogó cikksorozata, a nagy elsőautó-tanácsadó, amelyben különböző árkategóriákban vette sorra, mit érdemes megvenni, és mit kevésbé. Mivel azóta eltelt hét év, érdemes újra áttekinteni a piacot, volt ugyanis némi átrendeződés.

Ennek az áttekintésnek az első részében most a magyar használtautó-piac 500 ezer forint alatti kínálatában merülünk el, de itt is differenciálunk. Külön nézzük meg a 300 ezer alatti, valamint a 300-500 ezer forint közötti ársávot. Igyekszünk feltárni a jellemző gyengeségeket, hibákat, de ezek nem kezelhetők általánosságként. A gondatlan tulaj a legtartósabb konstrukciót is ki tudja nyírni, míg gondoskodó kezekben a legsilányabbnak mondott autó is sokat mehet hiba nélkül.

Hogyan vegyünk használt autót?

A használtautó-vásárlásnak van néhány alapszabálya, amelyek csökkenthetik a pofára esés lehetőségét. Először is úgy húzzuk meg az autóra szánt összeghatárt, hogy kalkuláljunk az átírás költségeivel (illeték, forgalmi, törzskönyv, eredetiségvizsgálat), valamint azzal, hogy frissen vásárolt használt kocsinál illik a folyadékok, szűrők és sok esetben a vezérlés cseréjével indítani. Ezen kívül az alaposabb átvizsgáláskor felmerülő váratlan költségekre is tegyünk félre.

Ha mi magunk nem is értünk túlzottan az autókhoz, érdemes magunkkal vinni olyat, aki igen. Persze még jobb az eladóval közösen elmenni egy független szervizbe, ahol átnézik helyettünk, de egy kisebb hiba, esetleg kopóalkatrészekkel kapcsolatos költség azért ne tántorítson el. A rozsdára különösen figyeljünk, mert költséges lehet a javítás, és kevesen vállalnak korrodált autót.

Amit bárki megtehet, mindenféle ismeret nélkül: a rendszám alapján online teljesen ingyen lekérdezhetünk egy sor adatot. Illetve a Népítélet és egyéb internetes források alapján felvértezhetjük magunkat a típushibákkal kapcsolatban. Sőt, a nagy alkatrészboltok honlapján ajánlatos ismerkedni az alkatrészárakkal, mert előbb-utóbb a legmegbízhatóbb autóhoz is kelleni fog legalább valami kopó-fogyó.

Fontos, hogy használt autónál nem a kilométeróra állása a leglényegesebb szempont. Inkább legyen egy kicsit többet futott példány, gondos gazdától, jó állapotban, mint kevés kilométeres, ami a minimális törődést sem biztos, hogy megkapta.

Az áttekintés során csak a vételárra fókuszálunk, tehát itt a 300 és 500 ezer forint nem tartalmazza az átírást és az első szervizt. És bár évjárat-korlátot nem adtunk meg a kereséskor, igyekeztünk kizárni az olyan idősödő autókat, amelyek inkább hobbijárműnek számítanak. Imádom a Zsigulikat, és frankó kocka-Ladákat lehet kapni 500-ért, megvigyázott 120-as Škodákat 400-ért, de most ezekkel nem foglalkozunk.

Használt autók 300 ezer forint alatt

A kínálat gigantikus, bőven több mint háromezer hirdetést találunk, ha csak a 300 ezer forint alatti ársávot és az érvényes magyar papírokat lőjük be kritériumként. A kategória egyik jolly jokere a Suzuki Swift, ennyiből ugyanis alaposan felextrázottat kapunk akár központi zárral, elektromos ablakkal és klímával is. Hatalmas előnye, hogy van belőle választék, a bontók tele vannak alkatrésszel, de újonnan sem drága hozzá semmi. Ezres vagy egyhármas motorral is bátran vehető, nekem is volt mindkettő. Van belőle három- és ötajtós, meg szedán is, utóbbi akár 1,6-os motorral. Fő ellensége a rozsda, és a vékonyka lemezek miatt egy balesetben könnyen mi húzzuk a rövidebbet.

Gyakran kapunk olyan levelet, amelyben a kérdező eleve kizárja a Swiftet. Szerintem ez butaság, mert az egyik legolcsóbban fenntartható, viszonylag dinamikus kiskocsi, bár Papp Tibi szerint 2019-ben már senkinek nem kéne ilyenben ülnie. Választék mindenesetre azoknak is van, akik kerülnék a Suzukit.

Hasonló méretben kézenfekvőnek tűnik az Opel Corsa B. Aranyos kisautó, nagy motorválasztékkal az ezres benzinestől az 1,7-es dízelen át az 1,6 GSI-ig. Utóbbit ennyiért nem adnak, én valamilyen négyhengeres benzinest választanék belőle. A rozsda mellett az időben elvégzett vezérléscserére is oda kell figyelni. Szintén sokféle motorral vehetünk egyes Renault Cliót, de ez már elkezdett kikopni az utakról.

Akinek inkább az olasz autók tetszenek, vehet Fiat Puntót az első generációból. Ennél számolni kell alapjárati gondokkal, gyújtótrafó-hibákkal. Aki kisebbel is beéri, Cinquecentót nézegethet, míg nagyobb méretben ott a Bravo-Brava-Marea trió. Ezekből a szebbek azért már 300 ezer fölé kúsznak. Ennél a triónál a málló kilincsek mellett a futóműalkatrészek elhasználódására is figyelni kell. Valamint bár a Fiat ekkor már galvanizálta a karosszériákat, a védelem nem feltétlenül lett tökéletes, előbújhat a rozsda.

Ha igazi Giugiaro-dizájnra, de távol-keleti technikára áhítozunk, ott van például a Daewoo Matiz. Mivel ebben egészen magasan ülünk, időseknek és derékfájósoknak is ideális. A korai példányoknál olajszivárgásra, rozsdára, a váltó pontatlanságaira számíthatunk, a második generációsoknál a gyújtótrafó és a gyújtáskábelek okozhatnak gondot. Nagyobb méretben felötlik a Kalos és a Lanos.

Francia autók közül a fent említett Clión kívül megvehetjük ennyiért a Peugeot 106-ost. A hátsó híd és a nyelestengely-csapágy igényel figyelmet, persze a rozsdán kívül. Első szériás Mégane-okból is rengeteg motorvariációból válogathatunk. Előfordulhatnak elektromos hibák, a felső holtponti jeladó halála is jellemző.

106

A kategória biztos vételei közé tartozik az Opel Astra F. A kuriózumnak számító GSI persze nem ennyiért megy, de 1,4-estől kétliteresig széles a választék. Ha magamnak kellene választani, legszívesebben 1,6-os, nyolcszelepes benzinest vennék, az nagyon tartós. A 16 szelepes Ecotec-motorok magas olajfogyasztásuk miatt hírhedtek, ezen kívül a korrózió lehet még ellenség.

Volkswagenből kettes vagy hármas Golfot már találunk ennyiért, mindkettőnél a rozsda az ellenség. Magas futásteljesítményre számíthatunk, III-asból a legszebbek azért már 300 ezer fölött mennek. Jó lehet az 1,4-es és 1,6-os benzines, takarékos és tartós a TDI, abból viszont sok a kilométer-milliomos, meg a szétfaragott tuningautó. Akinek a szedánra porcosodik, vehet Ventót, Passatból pedig ez a negyedik generáció ligája. Megtalálhatja tehát a magáét az is, aki kombit akar, az örök élet ígéretével. Felbukkannak még ezredforduló körüli Polók, akár friss vizsgával, de egy ilyen fogáshoz már szerencse is kell.

Ha utolsó szériás Ford Escortból találunk olyan példányt, amely nem rohad reménytelenül, akkor jól járhatunk. Viszonylag jól felszerelt autót is kifoghatunk, akár kombit is. A motorpaletta 1,3-tól két literig terjed, a dízelek 1,8-asok. Egyes motoroknál az olajfogyasztással lehet gondunk, és érzékeny pont tud lenni a lambdaszonda is. Nagyobb Fordra vágyóknak ott a kettes Mondeo, más néven a szaloncukor. Aki kicsivel is beéri, egy jó állapotú Ford Kával boldog lehet. Időtálló a formaterve, vezetni is jó.

Japánautó-hívők ennyiből vehetnek Honda Civicet a békalámpás korszakból. Ugyancsak előfordulnak korróziós gondok, olajfogyasztás, hengerfej-bajok. Sok probléma ugyanakkor inkább abból ered, hogy ez a boyracerek és hobbitunerek kedvelt modellje, így az 1,4-eseket is széttapossák, kizsigerelik. Egy megkímélt, jó állapotú darab még jól szolgálhat.

Megbízható, jó választás még az úgynevezett bakancs-Micra (K11) is, az apró Nissan például Papp Tibi válasza a Swift-kérdésre. Háromszáz alatt ebből igen korlátozott a választék, de a 300-500 ezres ársávban már többet találunk.

Alkatrészárak összehasonlítása
   Suzuki Swift 1.3 Opel Corsa B 1.2 Fiat Punto 1.2 VW Golf III 1.4 Opel Astra F 1.4 Nissan Micra 1.3
Féktárcsa, első 10 758 Ft 9 278 Ft 9 343 Ft 12 588 Ft 9 278 Ft 10 903 Ft
Fékbetét, első 9 531 Ft 9 052 Ft 8 989 Ft 8 256 Ft 9 052 Ft 10 341 Ft
Lengéscsillapító, első 14 233 Ft 16 500 Ft 18 300 Ft 18 989 Ft 13 396 Ft 18 535 Ft
Kuplungszett 33 596 Ft 39 989 Ft 33 390 Ft 41 580 Ft 39 989 Ft 43 550 Ft
Vezérműszíj készlet 18 630 Ft 18 500 Ft 10 342 Ft 19 989 Ft 18 500 Ft láncos
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Használt autók 300 és 500 ezer forint között

Ez az ársáv még bőségesebb kínálattal kecsegtet, mintegy ötezer találattal. Kategóriánként nézzük meg, miből lehet választani.

Kisautók

A Matiz-utód Chevy Spark már ebben az árkategóriában játszik, és problémamentes választásnak tűnik egy másik koreai, a Hyundai Getz. A Fiat több modellel van jelent a szegmensben: Puntóból a második generációból válogathatunk, bár ennél alapjárati, befecskendezési gondok és elektromos problémák is keseríthetik az életet. A motorválaszték elég bőséges, vannak fogyasztásbajnok dízelek is. Jó hírük van viszont a Pandáknak, aki pedig még lejjebb menne méretben, Seicentót is vehet. Az olaszoknál maradva egy nagyon jópofa, a maga idejében prémiumnak szánt törpe a Lancia Y.

Opelből vehetjük az Agilát, amely lényegében egy átcímkézett Wagon R+, Opel-motorokkal. Corsából ennyiért már C-ket is lehet venni, azoknál például az olajgombákkal lehet gond. Nagy a választék Peugeot 206-ból, amely még mai szemmel is vonzó formájú autó, de vannak jellemző betegségei. A hátsó futóműre (a hátsó hídra) kell figyelni, váltógondok és elektromos problémák is lehetnek.

Renault-ból ez már a II-es Clio árszintje, abból akár fészliftest is kifoghatunk ennyiért. A benzineseknél a gyújtótrafóval és az EGR-rel lehet gond, míg a dízeleknél a porlasztócsúcsokkal és a kettős tömegű lendkerékkel. Ha kell a raktér, és nem követelmény a szépség, ott a Thalia. Nagyon jópofa kisautó a Twingo is, ötletes megoldásokkal, akár bőrtetővel. Nem is olyan régen bő félmilliót futottat próbáltunk ki.

Suzukiból a legjobb állapotú Swiftek mellett itt már bejönnek a képbe a magas üléspozíció miatt időseknek és hátfájósoknak is megfelelő Ignisek. Típushiba a csomagtérajtó egyik műanyag elemének elgyengülése (a rendszám fölötti burkolat). Bizonyos évjáratoknál a nyelestengelycsapágy és az ABS-kocka meghibásodása is valós kockázat. A magas felépítmény miatt a fogyasztás is rendesen kúszik felfelé, ha nyomjuk neki.

A Volkswagen-csoport törpéi közül választhatjuk a Lupót vagy a Seat Arosát. A korrózión kívül a hidrotőkék cseréje is napirendre kerülhet, de ez nem nagy összeg, ahogy egyébként szinte minden más is filléres tétel. Ha ezeknél azért nagyobbat akarunk, akkor ott van a Polo harmadik generációja, de már be-becsúszik néhány a negyedikből is. Náluk nem példa nélküli a váltóhiba. A Škoda Fabia gyújtótrafóival és gyújtáskábeleivel, AC-pumpájával és alapjáratával is megküzdhetünk olykor. A VW-konszern egyen-technikáját találjuk a Seat Ibizában is.

A végére pedig két japán. Ez már valóban a bakancs-Micra árkategóriája, és ennyiért már Toyota Yarist is vehetünk. Sok bajuk nem szokott lenni, korukhoz képest egész jól tartják az árukat is. A láncos vezérlés tartós, a kuplungot nagyjából 150 ezrenként kell cserélni, és a váltó szinkronja sem tart örökké.

Alkatrészárak összehasonlítása
   Opel Corsa C 1.4 Suzuki Ignis 1.3 Renault Clio II 1.4 VW Polo III 1.4 Peugeot 206 1.4
Féktárcsa, első 16 620 Ft 14 688 Ft 12 996 Ft 12 989 Ft 12 588 Ft
Fékbetét, első 15 269 Ft 9 620 Ft 8 450 Ft 13 989 Ft 10 903 Ft
Lengéscsillapító, első 22 965 Ft 30 438 Ft 24 936 Ft 18 989 Ft 23 989 Ft
Kuplungszett 48 288 Ft 43 666 Ft 43 989 Ft 48 624 Ft 44 988 Ft
Vezérműszíj készlet 38 362 Ft láncos 15 090 Ft 19 989 Ft 36 598 Ft
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Kompaktok és középkategória

Kezdjük a német prémiumokkal. Kaphatunk ennyiért Audi A3-ast vagy A4-est is, főleg benzinesek bukkannak fel a keresőben. Ezeknek a karosszériája gyárilag elég jó védelmet kapott, így néhány jellemző ponton (első sárvédők, oldalsó díszlécek) kívül nem jellemző rájuk a rozsdásodás. A legendás TDI-kből egy-egy példány bukkan fel ezért a pénzért, azoknál számolni kell a kettős tömegű lendkerék magas árával. Az A4-esnek elöl összetett, sok lengőkaros futóműve van. A V6-os dízelek kerülendők, de félmillió alatt nem is sokat hirdetnek. Személyes kedvencemből, a B4-es 80-asból ugyanakkor a legszebbeket kapjuk, igaz, ebből nincs sok. Cserébe a dízelben sincs kettős tömegű, és a futómű is egyszerűbb mint az A4-é.

Nagy klasszikus a BMW E36 is, a kereső közel százat dob fel. A bajoroknak nem volt erősségük a dízelmotor, így én azokat kerülném. Ebben az árban négyhengereseket, 316i-ket és 318i-ket vehetünk benzinesből, sorhatos csak elvétve akad. Hat hengerrel persze már a fogyasztás is emelkedik. Az E36 egyik fő ellensége a rohadás, meg a sztrítrészinges előző tulajok.

Ott vannak még az A osztályos Mercedesek – az első generációsakból egész nagy kínálat van 500 ezer alatt. Ezek még sokkal gyengébb összeszerelési- és anyagminőséget sugároznak, mint a második széria. A rozsda sem idegen számukra, és lehetnek elektromos zűrjeik. A magas építéshez magas üléspozíció is tartozik.

Ha nem akarunk mindenáron prémiumot, olyan népszerű modelleket találunk, mint a Volkswagen Golf 4. Vannak, akik az egyik leggyengébben sikerült Golfnak tartják, de ehhez a megítéléshez hozzátesz, hogy rengeteg a sokat futott, a korábbi tulajok által lelakott példány. Gazdag a motorválaszték, de érdemes óvatosnak lenni. Az 1,4-es és 1,6-os benzineseknél előfordulhat jelentős olajfogyasztás. Lehetnek elektromos gondok, és jellemző a rozsda az íveken és a csomagtérajtón. Aki a Golf technikáját szedánban venné meg, Borákat kereshet.

A konszernen belül maradva, azonos technikával de más bőrbe bújtatva kapjuk meg az első generációs Leónt vagy a kettes Toledót. Ezeknél a rozsda, a benzineseknél a gyújtótrafó lehet problémaforrás. Nagy kedvenc a magyar használtpiacon a Škoda Octavia is, amely nagy rakteret is kínál a VW-egyentechnika mellé. A hirdetések zöme 1,4-es vagy 1,6-os benzines. Felbukkan egy-két TDI vagy fogyasztásbajnok SDI is, de ezekből a jobbakat valamivel drágábban mérik.

Ugyancsak a korrózió az ellensége az egykor Év Autója-címet nyert Ford Focusnak. A forma még ma sem tűnik túl öregnek, és motorból is széles a paletta. Egyhatos vagy egynyolcas benzinest lehet érdemes választani, dízelből az egyszerűbb TDDI a biztosabb megoldás, de kellő odafigyeléssel a TDCI is sokat elmegy.

Főleg háromajtósban mutat jól a Fiat Stilo, de ötajtós és kombi is van belőle. A legtöbb típushiba talán a fészlift előtti 1,6-osokat érinti, de a motorválaszték bőséges az 1,2-es benzinestől az 1,9-es dízelig. Jó közösség, komoly klubélet várja azokat, akik ezt választják.

És ha már olaszok: ebből a pénzből Alfák közt is válogathatunk. A 145-ös rendesen tud rohadni, ellenben mókás, virgonc gép, főleg a QV. Különleges hangulatuk van a bokszermotorosoknak is. A 147-es bár nagyon szép, de sok-sok baja tud lenni, kényes a futóműve és az elektronikája is. A motorok közül a Twin Sparkokba duplán számolhatunk a spéci gyertyákkal, az 1,9-es JTD dízelek viszont jók. A 156-os a legszebb autók egyike, de annál sem ritkák a futóműproblémák, sok a szétgyilkolt darab, és aki igazán dinamikus, sportos Alfa-hangulatra vágyik, inkább a kétliteres benzinesek közt nézelődjön.

Opel Astrából ez már a G-k ársávja. Nem a legizgalmasabb, de a hétköznapokban jól szolgáló autókról van szó, sok is fut belőle. A lengyelországi Gliwicében gyártott példányokra vezérműtengely-törés miatt volt visszahívás, az Ecotec-motorok pedig előszeretettel csipegetik, mit csipegetik, vedelik az olajat. Eleve a gyár is 0,6 liter/1000 km-es értéket ad meg normálisnak, ami ugye csereperiódusonként majdnem másfél kanna. Azok az autók, amelyeknél nem vették komolyan a 30 ezres ciklust, kevésbé problémásak ebből a szempontból.

Renault Mégane-ból itt már a gyártás végi első generációsok mellett felbukkannak a kacsaseggűek is. Utóbbiaknál azért ennyiért még valamilyen hiányosságra számíthatunk: lakkhibára, klímagondokra, elektromos apróságokra, a típushibákat Stump Bandi alaposan összeszedte korábban. De ki lehet fogni egész jókat is.

Volvóhoz méltón kiemelkedő töréstesztje volt a maga idejében a Volvo S40-esnek (kombija a V40). Mitsubishi Carisma-alapokra épül (ennyiért a japán verziót is megkaphatjuk), Hollandiában gyártották. Jó a forma, kellemesek a beltér anyagai, kis odafigyeléssel nem rohad vészesen, és nagy a motorválaszték. Benzinesből 1,6-tól két literig terjed, dízelből pedig többféle teljesítményszinttel is elérhető a Renault-származék blokk. Ezeknél valós fenyegetés a turbó tengelytörése.

Megbízható és tartós megoldásnak ígérkezik a Toyota Corolla békalámpás kiadása. 1,4-es vagy 1,6-os benzinmotorral aligha foghatunk mellé, bár a VVT-i-k gyengébb minőségű benzinnel kopoghatnak. Ha gondos gazdától sikerül nem rohadó Corollát venni, sokáig társ lesz az autó.

Japánoknál maradva itt már a szebbeket kapjuk a békalámpás Civicből, de egy szép állapotú Nissan Almera vagy Primera sem számít problémásnak. Egész csinos egy ezredforduló körüli Mazda 323 is. A rozsdára ezeknél is nagyon oda kell figyelni.

Az eddig felsorolt autókban közös, hogy mindegyik minőségibbnek érződik egy Dacia Logannél. Félmilláért abból is kapunk már egészen jól felszereltet, ha együtt tudunk élni a nem különösebben példás anyagminőséggel, az alacsony presztízzsel és az 1,4-esek viszonylagos lomhaságával. Az egyhatosok azért már erősebbek. Típushibának számít a kormányszervó, a lambdaszonda és a tolatólámpa-kapcsoló halála.

Alkatrészárak összehasonlítása
   Audi A4 1.6 BMW E36 316i Toyota Corolla 1.6 Opel Astra G 1.6 Alfa Romeo 156 1.6
Féktárcsa, első 15 320 Ft 14 551 Ft 16 083 Ft 13 638 Ft 19 396 Ft
Fékbetét, első 18 302 Ft 16 656 Ft 12 965 Ft 15 319 Ft 15 989 Ft
Lengéscsillapító, első 22 500 Ft 27 989 Ft 38 420 Ft 22 858 Ft 22 575 Ft
Kuplungszett 46 969 Ft 57 966 Ft 43 628 Ft 44 988 Ft 56 966 Ft
Vezérműszíj készlet 43 996 Ft 39 281 Ft 19 171 Ft 35 998 Ft 38 450 Ft
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Ha nagyobbat akarsz

Az öregedő német prémiumok közül ebben az ársávban elcsíphetünk C4-es Audi A6-ost, vagy közvetlen elődjét, a 100-ast. Tartós technika, strapabíró csomagolásban, és tágas is, de már a legfiatalabbak is bőven túllépték huszadik életévüket, igazi kilométer-milliomosok. Az 1,9-es és 2,5-ös dízel (ebben az öthengeres van, nem keverendő a V6-ossal) is jó választás. A legszebbekért még most is elkérnek 7-900 ezret. BMW-t keresve sem E34-ből sem E39-ből nem számíthatunk jóra ennyiért. Az ezredforduló körüli Mercedes-Benz E osztályok pedig a Merci sötét korszakából származnak, képesek egészen porhanyósra rohadni.

Volkswagen Passatból az ötödik generáció példányait dobja ki a kereső. Ezek rohadósabbak, mint a modellfrissítés utáni B5.5-ösök. Az első-hátsó sárvédőívek, az A-oszlopok alja egyaránt bajosak. A technika ellenben elég tartós, a motorpaletta és a felszereltség is szépen skálázódik. Azt azért érdemes szem előtt tartani, hogy ennyiből a kínálat alját csíphetjük meg. A 2,5 V6 TDI-re inkább ne mozduljunk rá. A negyedik generációból már a szebbeket vehetjük meg.

Kívánatos lehet az első Mazda 6-os, amelyből 500 alatt elsősorban dízelek jönnek elő. Itt sem a kínálat csúcsát kapirgáljuk, és tudni kell, hogy erősen tudnak korrodálni. Nagyobb költségbe főleg a gázolajos változatokkal futhatunk bele, a kettős tömegű lendkerék ára sokkal jobban fáj, mint egy VW-konszernes autóhoz.

Opel Vectrából észszerűen nézve C-t még nem, de B-t már lehet venni ennyiért. A rozsdásodási hajlam sajnos ennél is megvan, illetve az Ecotec-motorokra jellemző magas olajfogyasztás is előfordulhat. Emellett a Népítéleteket böngészve igazán változatos hibalistákat találunk, benzinesnél alapjárati gondok, dízeleknél adagolóhalál sem ritka.

Aki franciát szeretne, a Peugeot, a Citroën és a Renault nagykocsiját is megveheti ennyiért. Sorban haladva a Taxi filmek ikonja, a Peugeot 406 is meglehet ennyiből. A gyönyörű Coupé ugyan nem ez az árkategória, de szép azért a szedán és a kombi is. A hátsó futómű elhasználódása tipikus probléma, és sok a lelakott példány. Előfordulnak elektromos gondok is, de sokszor csak kis kontakthibáról van szó. Csodálatos kényelem és igazi kuriózumként hidropneumatikus rugózás jellemzi a Citroën C5-öst. A Népítéletek nagyon vegyesek, átlaga gyengébb a 406-osénál. A felmerülő hibák közt találunk elektronikai zűröket, a szintszabályozás megkotlását, de az ablakmosótartály is problémás. Renault Laguna II szintén tágas, kényelmes, de a dízeleknél gyakoriak a porlasztócsúcsok és a turbó hibái, és a 3,0 V6 benzines is kerülendő.

Kissé meglepő talán, de ebben az árban egész komoly választék van a harmadik generációs, alias cicaszemű Mondeóból. Tágas, kellemes utazóautó, jó a futóműve is, Benzinesből az 1,8-ast érdemes keresni, a kétliteres jobban fogyaszthatja az olajat. A 2.0 TDCI dízel üzemanyagrendszere kényes, a javítás költséges. Jobban járhatunk a TDDI-vel.

Már nem fiatal, de imádni való batár a Volvo 850. Hatalmas raktér, a rozsdának ellenálló karosszéria és jó motorok jellemzik. A benzinesek sem rosszak, de szerelték az Audi-féle, ma már legendás sorötös 2,5 TDI-vel is. A belseje viszont képes nagyon pusztulni, sok az elhasználódott és a Földet többször megkerült példány, a választék kicsi.

Főleg benzinmotorral lehet megbízható választás a Toyota Avensis első szériája. Tartósságáról sokat elárul, hogy Papp Tibinek lényegében az autómosásról kellett szerelős cikket írnia, a gyújtáskapcsoló-betét elhasználódása maga volt az apokalipszis. A dízelek sem rosszak. Hasonlóan jó vétel lehet akár egy 1998 utáni Honda Accord is.

   Volkswagen Passat 1.9 TDI Mazda 6 1.8 Peugeot 406 1.8 Ford Mondeo III 1.8 Toyota Avensis 1.8
Féktárcsa, első 17 838 Ft 21 733 Ft 16 788 Ft 21 817 Ft 18 989 Ft
Fékbetét, első 17 945 Ft 21 600 Ft 20 988 Ft 20 988 Ft 12 368 Ft
Lengéscsillapító, első 23 897 Ft 20 193 Ft 16 665 Ft 25 556 Ft 20 726 Ft
Kuplungszett 82 396 Ft 124 751 Ft 43 676 Ft 83 914 Ft 43 628 Ft
Vezérműszíj készlet 34 790 Ft láncos 36 612 Ft láncos 19 472 Ft
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak

Ha nagy a család

Ha ötnél több személy szállítását kellene ötszázezer forint alatti autóval megoldani, akkor is van néhány alternatíva. A legnagyobb választék talán Opel Zafirából kínálkozik. Itt is olajfogyasztó Ecotecekkel találkozunk, előfordulnak bajok az EGR-rel. Dízelek közül főleg a koraiak érzékenyek, nem példa nélküli az adagoló meghibásodása. A leghátsó üléssor leginkább gyerekeknek felel meg.

Szóba jöhetnek még az Eurovan 1 különféle emblémával ellátott változatai: Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Peugeot 806. Lancia Zetát jelen pillanatban nem dob fel a kereső. Sokak szerint kifejezetten ronda, nekem inkább jópofa a Fiat Multipla, amely ugyan nem hét-, csak hatszemélyes, de praktikus. Szépséghibája, hogy nagyon nehéz épkézláb példányt találni.

Az autóvásárlással kapcsolatos teendőkről videósorozatot is készítettünk. A Nepperpercek első epizódját itt találjátok:

Arról, hogy miként vesz autót a Becsületesnepper, készült már egy Mesterkurzus-videó is:

Használtautó-tesztjeinket ezen a linken gyűjtöttük össze, a Népítéletekért erre tessék, konkrét kérdéseket pedig itt lehet feltenni a Nepperűzőnek.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.