2020.05.29. 06:44

Állami műszaki vizsgán megbukni? Kicsi rá az esély? Magánműszakin? Lehetetlen. Miért baj, hogy nincs több bukás? Hogyan lehet csalni a vizsgán és minek kellene megváltoznia, hogy jobb autókkal közlekedjünk?

Egy hete írtunk arról, hogy alapjaiban változhat meg az autók műszaki vizsgáztatása, miután egy parlamenti előterjesztésben felbukkant a területet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztérium javaslata. Röviden: hamarosan nemcsak állami vizsgabázisokra lehet kintről hozott autót vinni, hanem magánkézben lévőkre is, így csökkenhet a most akár több mint egy hónapig tartó várakozás. Eddig a jó hír.

Kapcsolódó
Alapjaiban változhat az autók műszaki vizsgáztatása

Alapjaiban változhat az autók műszaki vizsgáztatása

A változás indokolt, mert most bármilyen szemét, töröttből feltámasztott, lopott és átalakított autót át lehet tolni, valahogyan. Ezen vajon segít majd a terv?

Még nem tudjuk, hogy mely cég, cégek, vagy társadalmi szervezet (!) kapja meg a jogot az államtól a kintről használtként érkező járművek első műszaki vizsgáztatására, illetve a kinti műszaki elismerésére, így van időnk elgondolkodni, hogy miért olyan fájdalmas a mostani helyzet. 

A hatósági műszakivizsga-állomásokon a járművek 3-3,5 százalékánál fordult elő úgynevezett meghiányolás 2018-ban, illetve tavaly az ITM közlése szerint. A legsúlyosabb hibák esetében ez a csodálatos kifejezés a bukást és a forgalomból való azonnali kitiltást jelenti, például, ha nem fog a fék, nem megfelelőek a lengéscsillapítók, durván lógnak a futóműalkatrészek, sérültek a lámpák, szivárog valamilyen folyadék, a határértékeknél magasabb a motor károsanyag-kibocsátása, teljesen kopottak a gumiabroncsok, a főtartók környékén korrodált a karosszéria, esetleg nem stimmel az alvázszám, bár ez utóbbinak elvileg az eredetiségvizsgálaton kellene kiderülnie.

Szintén a statisztikába kerül, ha az autónak kisebb hibája van és nem a szokásos két évre hosszabbítják a műszakiját, hanem két hónapon belül vissza kell vinnie vizsgára ismét. A legenyhébb esetben csak figyelmeztetik a tulajt, hogy valami készül.

A kijelölt magáncégek által működtetett vizsgaállomásokon, vagyis, ahol egyelőre kizárólag a már magyar autók (motorok, stb...) kétévenkénti műszakiját hosszabbítják, a meghiányolási arány az elmúlt két évben 0,0270-0,0262 százalék volt. Ezeken a helyeken is a felsorolt paramétereket vizsgálják, az eszköztár is azonos, és szinte ugyanolyan képzettségűek szakemberek.

mszv3
Fotó: Totalcar

A hatósági vizsgák szigorúbbak, ott minden száz járműből maximum három és fél bizonyult nem megfelelő műszaki állapotúnak, a magánkézben lévő vizsgaállomásokon viszont néhány ezerből csak alig háromban derült ki, hogy balesetveszélyes, fokozottan környezetszennyező egy autó, esetleg ezek együtt. A bukási arányok hatalmas eltérése alapján arra következtethetnénk, hogy a más országokból érkező használt autók sokkal rosszabb állapotúak, mint az itteniek. Mindkét halmazban rettentően sok az ócskavas és ez még akkor is így van, ha az időszaki műszaki előtt lehet előzetes vizsgálatot kérni pár ezer forintért, hogy ne bukjon az autó, ha rossz. Lássuk az okokat! 

Miért óriási üzlet a (kicsit) sérült importautó?

A többnyire Németországból és Ausztriából származó évi 155 ezer használt autó jelentős része sérült, vagy az volt. Pontos arányokat senki nem ismer, de a legalább kicsit törött autókat éri meg igazán kint megvásárolni, mert Magyarországon sokkal olcsóbb a helyreállítás, mint Nyugat-Európában, így ott hamar elengedik a sérült autókat. Nálunk sem rosszabbak a legjobb lakatosok és fényezők, mint Németországban, de olcsóbban dolgoznak és többen vállalják hozott-bontott alkatrésszel, számla nélkül is a melót.

Ha nincs számla, nincs szavatosság, ami nem a neppert zavarja, mert ő eleve az olcsónál is olcsóbb megoldást szerette volna. A haszonból fizeti a javítást. A vevőnek lesz ez gond, aki színeltéréseket fedez fel, óvatlanul megveszi a csálén álló lemezekkel telepakolt autót és nem érti, miért kezd bizonyos pontokon rozsdásodni néhány éven belül.

Az autóvásárlásról álmodozó évi összesen 850 ezer fős tömeg egy része a ló egyik, a másik tábor a ló másik oldalán áll azzal kapcsolatban, hogy szabad-e sérülés után helyreállított autót venni. Ahogy a helyreállítás folyamatáról és a korábbi sérülésekről nincs teljes európai adatbázis, úgy arról is csak kevesen tudnak, hogy egy horpadás, egy ajtócsere, esetleg a küszöb javítása nem nagy dolog.

Azt is homály fedi, hogy kint simán lehet gazdasági totálkáros egy autó, ha roppan az orra és nyílnak a légzsákok. Sajnos viszont az van, hogy a vevők egy része elvből, vagy lelki okokból nem szeretne semmilyen korábban sérült autót. Így aztán a használt autók hirdetésiben újszerű állapotú és sérülésmentes minden. Az ex-roncsok is sérülésmentesek, és újszerűek és azok is, amelyeket soha nem törtek össze. A két véglet közt található rengeteg csavarozható elemek cseréjével korrekt módon javított autó, de erről az egészről ritkán értesül a közönség, így nincs közös tudás sem az összefüggésekről és a téma reális megítéléséről sem. 

Amikor a MűhelyPRN-ben végigmérjük egy karosszéria lemezeinek rétegvastagságát, azt szeretnénk tudni, hogy újrafényezték-e őket korábban. Többször kiderült, hogy ez egyáltalán nem haszontalan információ. Azért is érdekes, mert így könnyebben eldönthető, hogy érdemes-e jobban megvizsgálni a fényezett elemek környezetét, hátha kiderül, hogy a megjavított helyeken összebarmolt vázelemeket, kezdődő, vagy előrehaladott rohadást takarnak. 

Kiterjedt korrózió miatt azonnal buknia kellene a műszakin bármilyen autónak, ráadásul az átható szerkezeti rohadások nem két év alatt alakulnak ki, igaz, sokáig nem láthatók, ha nincs emelőn az autó. Ennek ellenére még a lyukas W124-es Mercedes és a Mazda 6 is félidős műszakival érkezett a műsorba. Egy évvel korábban nem rohadtak? 

Bonyolult autók, drága hibák = még több kókányolás

Nem lesz többé új, szívó benzinmotoros, kéttömegű lendkerék nélküli kettes Focus és nem lesz részecskeszűrő nélküli dízelautó sem (az alkatrész ára a 275 ezer forint hivatalos, magyarországi nettó átlagkereset összege, vagy ennek szorzata), mert a technikai fejlődést nyomják a szigorodó előírások, a marketing és maguk a gyártók.

A fejlődéssel járó biztonság, kényelem, tiszta üzem és csendes suhanás az első tulajdonos öröme. Ő viszont eladja az autót, amikor sokat kell költeni a műszaki tartalomra és nem bosszankodik az élettartamgondok miatt. A kiszolgálóegységek egyre összetettebbek, ahogy lépkedünk az Euro-normák közt, és egyre több ilyen bonyolult régiség jelenik meg a magyar piacon.

13

Most jönnek majd azok a 2010 körüli import használt autók, amelyekben kivétel nélkül megtalálhatóak a problémás alkatrészek és azok már mind tízévesek, ennek megfelelő futásteljesítménnyel. Ezeknek az állapotát általában nem vizsgálják a műszakin, vagyis annak ellenére lehet komoly hibája egy autónak, hogy levizsgáztatható. Bizonyos motorikus alkatrészek diagnosztikájához célberendezés és szaktudás, sőt, típusismeret szükséges, hibáikat sokszor csak a márkaspecialisták képesek előre jelezni. Amikor ezeket az autókat kint beszámították egy új árába, sem az eladó, sem a kereskedő nem bíbelődött az összes, kicsit fáradó gépészeti elemmel, például DSG-váltó, vagy kéttömegű lendkerék, esetleg a magasnyomású üzemanyagrendszer alkatrészei. Beárazta valahogy a problémahalmazt, és az autó várta a kelet-európai neppert, aki örömmel vette meg, hiszen errefelé lesz rá vevő és kisipari javítási módszerek.

A magyar kereskedők jelentős része nem trükközik, korrekt, rendesen adózó cégben dolgozik, szavatosságot vállal, és nem a kinti eladó nevében köt adásvételi szerződést az itteni vevővel. Ezekre érdemes figyelni először és csak ezután az autó állapotára. A többiek viszont dobós céggel dolgoznak, kamu adásvételivel kínálják az autót és nem szemérmesek, amikor el kell hallgatni a nyilvánvaló hibákat. A vevők egy része is realista, a többiek álmokat kergetnek, egy mérettel nagyobb kabátban járnak, mert tárgyfüggők. Róluk szokta azt írni a Becsületesnepper, hogy a magyar használtautó-vásárló hülye.

Kapcsolódó
A magyar használtautó-vásárló hülye, 4. rész

A magyar használtautó-vásárló hülye, 4. rész

A Becsületesnepper jól ismeri a vevők téveszméit és folytatja a sorozatot, hogy te ne ess csapdába.

Az okos vevő a problémák felmérését követően megkeresi a gazdaságos, de még szakszerű megoldást, majd nyel egyet és örül, hogy kap egy használt autót az új árának töredékéért, amelynek nem lesz kormos a segge minden gyorsításnál, mivel a régi részecskeszűrő helyére új került, az EGR-t pedig nem falazták le, hanem kitisztították, vagy cserélték, ha erre volt szükség. Valójában viszont egyre könnyebb lukra futni, mert a hibák gyorsabban fejlődnek, a vásárlói tömeg pedig nem akar autószakértő lenni.

Környezetvédelmi kérdésekben sokan kompromisszumkészek. Kiíratják a részecskeszűrő-ellenőrzést az autó agyából, az EGR is megy a levesbe és örülnek a javításon megspórolt pénznek. Az így behozott autó megbukott volna a hatósági műszaki vizsgán, de át is csúszhatott hamis kinti vizsgával, honosítva. Csakhogy 2018. májusa óta kizárólag a kinti vizsgaigazolást felmutatva megy az olcsó honosítás, azon viszont általában szerepel a kilométerszámláló vizsgakori állása, amivel kezdeni kell valamit, ha amúgy 400-ról 200 ezerre visszatekerve érkezik az autó az első magyar gazdájához.

Az egyik megoldás benyelni a magas futásteljesítményt és reális áron adni az autót, a másik a kinti vizsgapapír eltépése és a honosítás 8 ezer forintos költsége helyett kifizetni a 40 ezer forintos egyedi forgalomba helyezési eljárás díját, majd rendesen levizsgáztatni az autót a rendszámozás előtt. A harmadik opció a hamis vizsgaigazolás és mégis a honosítás. Ezek az igazolások országonként eltérnek, ember legyen a talpán aki kiszúrja a hamisítványt, egységes európai ellenőrzőrendszer pedig nincs, csupán mintákat lehet nézegetni a neten. Amikor valódi vizsgára kerül az autó, még mindig ott van néhány játékos módszer, amellyel bármi, de tényleg bármi kaphat műszakit. Erről egy vizsgabiztos így nyilatkozott nekem:

"A műszaki vizsga minden adata rögzíthető kézzel is a vizsgarendszerben. A teleszkóp, a fék, a CO (szén-monoxid-kibocsátás) - mind. A vizsgasor persze illesztett, tehát automatikusan jönnek a mért adatok, csakhogy a vizsgához használt Közúti Központi Információs Rendszer (Kökir) elfogadja a kézi bevitelt is. Be lehet írni a füstméréskor a fordulatszámot, az olajhőfokot, és a füst értéket is. Talán kimutatható később, hogy a mérés vagy a kézi bevitel adatai lettek rögzítve, de nem biztos. Ha rossz a mért adat és megbukna vele az autó, beírod, hogy 2350 rpm és 0,4 a füstölés. Ha figyel arra a vizsgabiztos, hogy valósághű számokat írjon, és például ne mindenhol 2500 rpm fordulatszámot, akkor bármeddig lehet így trükközni. A check engine lámpa esete ugyanez. Kell fotó, hogy minden visszajelző világit a gyújtás ráadásakor a műszerfalon és kell egy másik, hogy jár a motor és elaludtak a visszajelzők. Ezt úgy csalják el, hogy mivel az olajnyomás-lámpa a motor indulását követően elalszik, erre kötik a visszajelzőket is és azok természetesen szintén ki fognak aludni, mintha minden szuper lenne."

A vizsgáztatás során nemcsak annyi fénykép készül egy autóról, amennyit a rendszám alapján bárki megnézhet a Jármű Szolgáltatási Platformon, hanem összesen harminckettő. Ezek ellenére egy sérült szélvédőt, egy utólagos xenont és néhány engedélyköteles átalakítást utólag nehéz ellenőrizni. 

Kapcsolódó
Működik az új, magyar használtautó-lekérdező rendszer

Működik az új, magyar használtautó-lekérdező rendszer

Tesztüzemben próbáltuk ki a most bejelentett, ingyenes állami szolgáltatást.

Így, ebben a működési modellben tulajdonképpen csak az az egyébként alkalmatlan autó nem kap műszaki vizsgát, amelyet olyan állomásra visznek el, ahol biztosan megbukik, ha nem felel meg az előírásoknak. Amíg viszont maga a tízéves informatikai rendszer ennyire elavult, addig az állami és magánvizsgabázisokon is óriási a kísértés a csalásra. Ezen aligha fog változtatni, ha több helyen vizsgázhatnak a kintről hozott autók, legfeljebb a 2022-től várható változások az eszközökben és a módszertanban.

A fenti helyzethez több tényező egyszerre vezetett. Bár az utóbbi két évben már nem prémium autók vezetik az import használt autók népszerűségi listáját, hanem a Ford Focus és társai, még mindig sokan járnak olyan autóval, amelynek megfelelő minőségű javítását és karbantartását nem tudják finanszírozni.

A probléma része az is, hogy sokan eleve a minimumra törekednek, vagyis nem Audival járnak, ha Suzukira van pénzük, hanem Suzukival, de akkor sem biztos, hogy futja lakatolásra és a többi nyűgre. A jelenséget közlekedési szegénységnek nevezhetjük. Az érintettek nem tehetik meg, hogy nem autóznak, mert akkor esetleg nem kapnak munkát, vagy más módon lehetetlenül el az életvitelük. Ahhoz viszont, hogy a gazdaság általános teljesítőképessége és ezzel a bérszínvonal megváltozzon, jobban kell ragaszkodnunk a tiszta működéshez, a számlás helyekhez, a tisztességes kereskedőkhöz, a hosszútávú megoldásokhoz.

Az autóhoz nagyon érteni ezután is csak kevesen fognak, de ha a felsoroltakat sikerülne megváltoztatni, a csalós műszaki is kimenne a divatból, és kintről is csak olyan autókat akarnánk megvenni, amelyeket valóban érdemes, mert fedik a céljainkat és a lehetőségeinket.

(A címlapkép csupán illusztráció.)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16