Gabi bácsi már tizenöt éve ült a 60-as viszonylaton. Óbudáról hordta az embereket csuklóson a Batthyány térre és viszont. A külső Bécsi út volt a legjobb veseköveseknek, mert ott annyi kátyú volt, hogy 2-3 kör alatt jó eséllyel kirázta a kisebb darabokat az emberből. Mindig figyeltem a buszvezetőt, ahogy a fényesre kopott, hatalmas kormányt tekerte, de a másik kezével már nyúlt a gégecsöves mikrofon után, figyelve arra, hogy a cigaretta ne essen ki az ujjai közül. A gombot túl korán nyomta, az utolsó slukk a Románcból még kaparta a torkát, füsttel együtt köhögte az utasoknak a hangszórókból, hogy végállomás, leszállás. Sziszegve nyekeregtek a ráncajtók, rántott a kasznin egy utolsót a leálló D10-es motor, már csapódott is ki a sofőrfülke ajtaja, gomolygott a füst, Gabi bácsi ment a forgalomirányítókhoz kávéért, információért, hiszen egyedül a végállomásokon tudott kapcsolatba lépni a központi irányítással. Én pedig megvártam, hogy mindenki leszálljon és egyedül lehessek a műszerfal látványával.
1987-ben történt mindez, azóta már nincs 60-as busz, a Bécsi út sem ráz és Gabi bácsi hüledezne, ha ma kéne mennie egyet bármelyik budapesti viszonylaton, mert gyökeresen megváltozott a közlekedésirányítás.

Új kommunikációs szelek fújnak a BKK-nál, meghívót kaptunk a Futár központba, hogy betekinthessünk az összehangolt forgalomfelügyelet kulisszái mögé.
A BKK forgalomfelügyeleti központjának épülete 1973-ból maradt velünk, a Kálvin téri aluljáró építésével egyidőben adták át. Ide volt bedrótozva az összes tömegközlekedéssel kapcsolatos végpont, akkor még szó szerint drótokkal.
Nyilván mindenki tudja, de azért tisztába teszem a fogalmakat. 2010 óta a Budapesti Közlekedési Vállalat már nem azt csinálja, mint előtte, megalakult a Budapesti Közlekedési Központ Zrt a budapesti közlekedés új irányító szervezete. A BKK felett a Fővárosi Önkormányzat áll és irányítása alatt dolgozik, - mint szerződéses partner – a BKV Zrt, a VT-ARRIVA, a VOLÁNBUSZ és a MÁV-HÉV, ők üzemeltetik a gumi- és vaskerekű járműállományt.
A Futár központ feladata a menetrend betartása, az egyenletes közlekedés biztosítása, a közlekedési zavarok elhárítása. Esetenként baleseti helyszínelést végeznek, valós idejű utazási információkat szolgáltatnak, diszpécseri ügyelet működtetnek és ezek mellett kapcsolatot tartanak a hatóságokkal. Meglepő számokkal dolgozik a BKK Futár központ. Budapesten 3322 kilométeren működik a közösségi közlekedési hálózat. Naponta 2200 közösségi közlekedési jármű bonyolít le, 4,3 millió utasfelszállást. Ha mindent beleveszünk metrótól a hajóig, naponta több, mint 43000 indulás van a végállomásokról.

A hatalmas teremben 26 menetirányító diszpécser figyel egyenként hetven járműre. Négy központi diszpécser osztja szét a feladatot, ha esetleg havária lenne, a fődiszpécser dönt a járatpótlásról. A járművezetőkkel való kapcsolattartás több csatornán történik. GSM-en, rádión és szöveges üzenetekkel áramlik az információ. A monitorokon is rendezett halmazokban látható, hogy az adott jármű pontos, késik, vagy éppen túl gyorsan halad a menetrendhez képest.

A BKK forgalomfelülgyeleti központjának feladatai itt nem érnek véget. Külön szervezeti egység üzemelteti az utastájékoztatás összetett rendszerét, rendszerezi a közlekedési információkat és látja el a kommunikációs, szóvivői feladatokat. A BKK Info szoros kapcsolatban áll a Waze és a Google Térkép forgalomszervezésével, indokolt esetben bele tudnak nyúlni mindkét alkalmazás útvonaltervezésébe.

Nem véletlenül van kék villogó a BKK forgalmi zavarelhárító autókon. Egy olyan balesetnél, vagy szerencsétlen forgalmi szituációban, ami a tömegközlekedést akadályozza létfontosságú a gyors beavatkozás. Speciális jogkörrel rendelkeznek a mellényes BKK-sok, ha nem történt személyi sérülés és nincs nehezítő körülmény, akkor a helyszínelést is elvégezhetik, ezzel gyorsítva az akadály megszűntetését.

Már nem Gabi bácsi motyogja enerváltan a 280-as Ikarus mikrofonjába, hogy tessék sietni a felszállással, és Szalóczy Pál mélyen zengő orgánuma sem a metrókocsik elektromechanikus vezényszavára tölti meg a teret: Élmunkás tér, az ajtók jobb oldalon nyílnak. A hangos utastájékoztatás a Szabó Ervin térről, a BKK Info irodáiból vezérelhető, a metró esetében 77 oldalnyi rögzített szövegből dolgozik a beszédszintetizátor, ha kell angolul is.
Rendes hangstúdióban készülnek a közlekedési hírek rádiók részére és az elektronikus média is jól van lakatva közérthető, szerkesztett információkkal.

Az irodaházból kifele menet újra megtapogattam a bejárati ajtót, hamisítatlan krómacél domborművek emlékeztetnek a hetvenes évek posztmodern formavilágára. Gabi bácsi biztosan járt itt, ha másért nem udvarolni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
