Ahogy közeledtünk a Rulettastra tartalomfolyam elindítása felé, úgy volt egyre nagyobb a görcs a gyomrom tájékán. Az autót már január elsején megkaptam, de logisztikai és tematikai okokból a kezdést február elsejére tettük. Ettől függetlenül a munka maga megindult a háttérben, és ment az agyalás folyamatosan. Márpedig ha egy téma ennyire berántja az embert, akkor nehéz eltávolodni tőle és messzebbről nézve józanul megítélni. Emiatt aztán rengeteg kétség gyötört, hogy működik-e majd a dolog, érdekelni fogja-e az embereket.
És hát az eddigi Rulettkerék-autók sorába nehezen illeszkedik be a fehér, kombi Astra. Nincs körülötte legenda, mint a 740-es Volvo körül, sosem volt úgy a vágy tárgya, mint egy A6-os Audi, nem olyan letaglózó, mint egy W140-es Merci, nincs egzotikus motorja, mint az öthengeres Fiat Mareának, és a huligánt sem hozza ki senkiből, mint a 205 GTI. Sőt, jobban beolvad az utcaképbe, mint dzsungelharcba a kamuflázs, ha a fehér Astra Caravan ember lenne, még a fotocellás ajtó sem nyílna ki neki.
Viszont amiben kevés autó veri az F Astrát, az a magyar társadalomba vert gyökereinek mélysége. Komolyan, nézzenek csak körbe a rokonságukban, a kilencvenes évek környékén valakinek garantáltan volt köze egy esztergomi Swifthez, vagy egy szentgotthárdi F Astrához. És azt hiszem ezek a személyes élmények azok, amelyek igazán azonosulhatóvá teszik a típust.
De mi az a Rulettkerék?
A Rulettkerék egy cikk- és videósorozat, melynek az első etapja még 2015-ben jelent meg. Ennek a célja az volt, hogy vegyünk egy valóban olcsó autót, fél évig használjuk, szereljük, kihívásokat teljesítsünk vele, majd utána lehetőség szerint haszonnal adjuk tovább. A sorozat több évadon át futott, volt öreg, dízel Volvo, öthengeres Fiat Marea, dízel A6-os Audi, W140-es bálna Merci, és egy Peugeot 205 GTI is. A sorozat jelmondata, hogy Megvesszük, amit te nem mersz, és azt hiszem az Astra ezt bőven kimeríti.
Miután február elsején megjelent a videó, rengeteg e-mail, üzenet, kommment érkezett különböző felületeken. Volt, aki ilyen autóba született, más ilyenen tanult vezetni, akadt, aki ilyennel húzta fel a házát, indította be a vállalkozását, vagy csak simán éveken hurcolta a családot fillérekből, megbízhatóan, meg hát a GSI-nek is volt respektje az éjszakában. Sokat látni az utcán, el is siklik az F Astrák felett az ember szeme, talán pont emiatt lepett meg, hogy milyen sok emberben ébresztett kellemes emlékeket az autó.
De véletlen sem akarom túlmisztifikálni, ez egy öreg F Astra, a General Motors egyentechnikája a kilencvenes évekből, ha az autóipari dögunalomnak lenne illusztrációja a szótárban, vélhetően egy F Astra képe lenne mellette. Viszont hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy sokan nem a soklengőkaros futóművet, a kommunikatív kormányt, vagy a sportos gázreakciót keresik egy autóban, csak a gépet, ami mindig megy, amikor kell. És ezt nem lehet elvitatni az F Astrától.
A videó megjelenése utáni napokban aztán szép lassan kiment a feszültség, hiszen a fent már említett visszajelzések mellett sokan segíteni is akartak a projektben. Volt, aki megmaradt alkatrészekkel, más szaktudással, infókkal, szponzorációval jelentkezett be, és tök jó érzés volt, hogy egy napom ráment, mire minden mailre és üzenetre válaszoltam. Jelenleg úgy tűnik, hogy ugyan nem egy egzotikus autót fogunk visszaállítani az útra, de rengeteg tanulság keletkezik majd közben, amiket cikkek és videók formájában adunk közre.
Az autó két legnagyobb problémája a rozsda, és a motor olajfogyasztása. Utóbbi azért különösen érdekes, mert ugyan annyi olaj tűnik el benne, hogy már az Egyesült Államok hadserege is megszállná, de harcosan viszi az autót. Nyomatékosan viszi az autót magas fokozatban terhelve, ha visszaváltok, akkor meg forog és teper, rendesen dinamikus vele az autó. Viszont már csak lelkiismereti okokból sem maradhat így: érkezett felajánlás motorfelújításra, de ezt hosszabb rágódás után több okból is elvetettük. Egyrészt egy 120 ezer forintos autó 4-600 ezres motorfelújítás egyáltalán nem reális, meg aztán Novoth Tibi műhelyében már végignézhettünk pár motorgenerált. Emiatt döntöttünk úgy, hogy nagy valószínűséggel a motorcsere mellett maradunk.
Természetesen az autó értékét tekintve ez sem mondható reálisnak, de az még mindig valószínűbbnek mondható forgatókönyv, hogy valaki egy bontott motort épít be. Ráadásul remek anyag készülhet a beépítés jogi hátteréről, alaposan megmutatható a motorcsere folyamata, ráadásul a motor kiválasztása, valamint utólagos tesztelése is sok érdekességet tartogat. Az biztos, hogy a jelenlegi X16XEL (1,6-os, 16 szelepes) nem opció, hiszen mára nagyjából lehetetlen olyat találni, ami ne fogyasztaná drámai mértékben az olajat. A legvalószínűbb jelölt az X16SZR (szintén 1,6-os, de csak 8 szelepes), amelyet sokkal kevésbé érint ez a probléma, viszont igazolni kell a hatóságoknak, hogy ez a motor bekerült az Astra Classicba, ezt az igazolást hajkurászom most.
Ameddig előkészítjük jogilag a műveletet, és főleg megtaláljuk az ideális motort, addig hajtom azokat az alkatrészeket, amelyeket én is be tudok építeni. Az autó minden ajtaja lyukas, ezért most rozsdamentes, fehér ajtókat keresek, szerencsére rozsdamentes csomagtérajtó már a garázsban várja a beépítést. Lett két nagyon szép állapotú, de manuális állítású lámpám, ezeket is beraktam, hogy tudjak az autóval közlekedni. Döbbenetes élmény, hogy nem úgy megyek éjszaka, mintha két mécses pislákolna az üvegek mögött. A hétvégén megnézem, hogy ezek tudják-e fogadni a magasságállító szervókat, mert akkor átépítem, igaz, érkezett felajánlás elektromos állítású fényszóróra is.
A Szereldmagad műhelyében pattintottam be az új fényszórókat, szerencsére itt nem volt gond. Kiderült az is, hogy miért csak a jobboldali magasságállító szervója zizeg: a balt már évekkel ezelőtt kiszedhették, csak a kanóca lógott a búra mögött. Sajnos az autó eleje kapott egy pofont, emiatt nem csak a lámpák, de a maszk is elhullott, nem kétlem, hogy egy fehér, faceliftes, ép patentekkel rendelkező maszk beszerzése talán a művelet legkönnyebb része lesz.
Fény derült (hehe, érted, fény... aludnom kéne) viszont egy mélyebb problémára. Vélhetően a csattanásnál egy vonóhorgos autót találtak meg az Astrával, ezért a hűtő előtti merevítő meghorpadt, minimális mértékben elhúzva a fényszóró fészkét. Kiszedtem a légszűrőházat, elhúztam a vezetékeket, hátha belülről ki tudom egyengetni, de milliméterek híján nem. A merevítőt tulajdonképpen kézzel visszahúzhatnám a helyére, a lámpafészeknél viszont egész picit több kell majd. Szerencsére van egy barátom, akinek van egy 5 tonnás spanifere, meg egy betonoszlopa az udvarban.
Mire ez a poszt megjelenik, az autó már túl lesz egy MűhelyPRN forgatáson, vagyis lesz egy szép hosszú lista, aminek minél több pontját ki kell pipálni 6 hónap alatt. Persze félek, hogy rosszabb állapotban lesz, mint korábban sejtettem, de a hullám elindult, félreugrani már nem lehet, inkább megpróbálok lazán szörfözni rajta. Jövő héten pedig valami igazán különlegessel készülünk. Egy barátomtól megkaptam az autó eredeti, General Motors logós videókazettáját, ami az Astra bemutatóját és használati utasítását tartalmazza VHS-re rögzítve.
Fantasztikus kordokumentum, itthon forgatták, elképesztő látvány, ahogy az Astra kigördül a szalonból, bele a szocialista autók tengerébe. A tervem az, hogy a videón megmutatott extrákat és funkciókat megvizsgáljuk a Rulettastrán, mennyit öregedtek, hogy tekintünk rájuk ma. És kis szerencsével, jövő héten lesz egy garnitúra ajtóm is, vagyis közeleg egy naaaaagy ajtócserenap. Bolla Gyuri és Csepreghy Dani lelkesek, bár nem tudják, mire vállalkoznak, azért ebben lehet szívás rendesen.
Csatlakoznál?
Ha támogatóként beszállnál a projektbe, akkor írj a rulettkerek@mail.totalcar.hu címre.
És még egyszer: köszönöm a rengeteg segítséget, igyekeztem reagálni a különböző csatornákon beérkezett rengeteg üzenetre, ha valaki nem kapott választ, az a feledékenységem műve, nem rosszindulaté. A kerék tehát forog, reméljük egy darabig nem áll meg, figyeljétek és kövessétek a Rulettastra tartalmakat a Totalcaron, a Youtube csatornánkon, az Instagramon, és a Worldofastralogy-n!